Skjule elledninger i let trævæg

Hej
Hvis jeg skal trække noget ny el til en stikkontakt og det er en let trævæg, kan jeg så skjule ledningerne inde i væggen eller kan det kun laves udvendigt på væggen?

Vh Anders
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er elektriker arbejde, fordi det er en del af den faste installation. Der skal bruges installationskabel eller ledninger i rør. Og det kan meget fint være skjult i skillevæggen, hvis man har adgang til det. Det er lettest hvis man trækker det når 1. side af skillerum er monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Helt enig med ev elmand.. Smid gipsen på den ene side af væggen (forudsat at det er skillerumsvægge og ikke endevægge) og så er det nemt til at komme til fra den anden side.

Jeg ville dog vælge at lave det i elektrikker rør og ende i et par LK forfra dåser (de blå) og sat sammen to og to (1½ moduls). Husk antenne kabel og net stik når du alligevel er igang...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar.
Det er en eksisterende væg i mit køkken, som jeg skal gøre det i. Findes der en teknik som muliggøre at få skjult ledningerne, ligesom man kan fræse dem ind i en mur?

Vh Anders
Tak for jeres svar.
Det er en eksisterende væg i mit køkken, som jeg skal gøre det i. Findes der en teknik som muliggøre at få skjult ledningerne, ligesom man kan fræse dem ind i en mur?

Vh Anders
Den situation havde jeg i tankerne, men svarede på det der var lettest. Når det er en eksisterende væg er det svært men det kan måske lade sig gøre. Der er da muligheder. Det kommer meget an på hvordan din væg er bygget op. Men det med at rille noget ind direkte er ikke en af mulighederne. Den eventuelle rille vil altid lave revner uanset hvordan du spartler den.
Hvis det er en væg der er beklædt med gipsplader, er der oftest, for hver 40cm, lodrette stolper enten af træ eller metal. Så der er mulighed for at "fiske" en kabel op eller ned over en kortere strækning. Er det over køkkenbord stikkontakt skal være kan man tage et køkkenelement ud, lave hul i væggen og fiske et stykke op til det hul man har lavet til forfra dåse. Så kan kablet gå på tværs "synlig" under bordplade, hen til næste sted hvor man kan fiske den op.
Kan man finde de lodrette stolper (søg med en syl / lille dykker) kan man lave en lokal rille kun lige der hvor stolpen er. Så kan kablet fiskes imellem disse små riller. Da de er små og placeret lige over en stolpe kan det godt spartles så det holder.
Jeg har et træbor / fræser der kan gå ind i en lægte OG dreje så den kommer ud næsten vinkelret på indgangshul. Jeg ved ikke om man kan købe dem mere. Den kunne bruges.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Væggen er ikke af gips men beklædt med krydsfiner, så vidt jeg har kunnet se. Så er der derudover en masonitplade med et slags print der skal forestille en lodret træbeklædning. Og så er der lige et par lag tapet også :-) Altid sjovt med ældre huse hehe.
Det lyder som en lidt besværlig omgang med at få trukket det i væggen. Kan være jeg skal overveje bare at trække i en kabelbakke.

Vh Anders

Ja ! !

Du kan naturligvis også tage døren ud, og bore med et langt bor igennem, alle lægter. Hvis der er nogen der siger: "umulig#, så tænk på at de borede under storebælt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også