beskæring af mirabelle træ

Hej

Har et temmelig stort mirabelle/kirsebær træ. træet er en lille meter Ø nede ved roden.

Omkring en oppe, deler træet sig i 4. 2 store stammer og 2 mindre. Træet er 8-10 meter i højden.

Et dejligt frugtbart træ. Generalt holder jeg meget af store træer, men dette er dog vokset godt ind i maskinhuset, og over.

Jeg planlægger at save næsten det hele af 1 af de 2 mindre stammer.

Vel det give problemer at tage et sådan bid af træet? Det er ikke den gren der bærer flest blade, da den er lidt i skygge for de 2 store. Der er dog fint med bær.

Kan det gå at beskære træet nu her?

Jeg ville være meget ked at af træet skulle gå ud. 

 

God aften 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af subwoof på 18-10-2015 20:19

Hej

Har et temmelig stort mirabelle/kirsebær træ. træet er en lille meter Ø nede ved roden.

Omkring en oppe, deler træet sig i 4. 2 store stammer og 2 mindre. Træet er 8-10 meter i højden.

Et dejligt frugtbart træ. Generalt holder jeg meget af store træer, men dette er dog vokset godt ind i maskinhuset, og over.

Jeg planlægger at save næsten det hele af 1 af de 2 mindre stammer.

Vel det give problemer at tage et sådan bid af træet? Det er ikke den gren der bærer flest blade, da den er lidt i skygge for de 2 store. Der er dog fint med bær.

Kan det gå at beskære træet nu her?

Jeg ville være meget ked at af træet skulle gå ud. 

 

God aften 

 

Et miabelletræ er det helt sikkert og vis ikke med den højde og drøjte. Et kirsebærtræ har jeg kun set en enkelt gang med en stammediameter på 1 meter. Gætter på det er et moreltræ du har stående da de godt kan blive rimelig høje og have en betragtelig stammediameter. Et moreltræ kan i øvrigt kendes på at en overskåret stamme dufter eddikeagtigt.  

Du kan uden problemer skære nogle større grene af træet uden det tager skade. Du bør dog gøre det efter træet er gået i vinterdvale så det ikke mister saft. Samtidig skal du sørge for ikke og kappe helt op af stammen, plejer og sige 5 cm fra.  

God arbejdslyst, hen på vinteren en gang. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Når det er så højt, kan måske være nu (når vinteren starter) du skal tage et ordentlig hug af højden også. Det med "maskinhus" tyder ikke på at det er i en parcelhushave.
Jeg mener man skal skære længere væk fra stammen i 1. omgang. Hellere 20 - 30 cm. Så dør den gren og man kan tage den længere inde om 4-6 år. Jeg har taget en stor gren af et bøgetræ 3-5 cm fra stammen for ca.20 år siden. Træet er nu ved at læge såret, men hoved stammen er gået i stærk forrådnelse kan jeg se. Så jeg kommer nok snart til at tage den ned, hvis det skal være mig der bestemmer hvornår, og i hvilken retning den skal falde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af subwoof på 18-10-2015 20:19

Hej

Har et temmelig stort mirabelle/kirsebær træ. træet er en lille meter Ø nede ved roden.

 

Mener du ikke omkreds? 1 m diameter kender jeg kun fra meget gamle egetræer...

Hvis det er omkreds ville betyde ca. 30 cm diameter, hvilket er et pænt stort træ.

MvH,

 

Bent

 

 

Hej alle

Nitter
Jeg syntes ikke det lugter af eddike, men nu napper jeg også 20 stk friske med rød bali om dagen..
Jeg må vente lige endnu.. Det kommer sig af at jeg skal ha malet maskinhuse,men det må så vente til foråret.

El mand
Det vil passe mig fint at skære 40 cm fra stammen.
Højden tror jeg passer fint, det passer med kastanje træet ved siden af. Desværre har det ingen kastanjer i år.

Bent andersen
Jo en lille meter i diameter skal nok passe.. Jeg tager lige et billede, hvis jeg når hjem inden solen forsvinder
Skrevet af subwoof på 19-10-2015 06:38
Hej alle

Nitter
Jeg syntes ikke det lugter af eddike, men nu napper jeg også 20 stk friske med rød bali om dagen..
Jeg må vente lige endnu.. Det kommer sig af at jeg skal ha malet maskinhuse,men det må så vente til foråret.

 

Formoder du har glemt og skære i træet ?    

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej
Nej var ved at klippe lidt ris af i aftes.
Åbenbart skal sådan nogle ind i stuen og hænge.. Ja hvad ved jeg?
Men til gengæld undgår jeg at få prikket øjnene ud af selv samme ris..
Men lagde ikke mærke til eddike lugten.
Men fik ikke taget et billede
Skrevet af subwoof på 19-10-2015 21:02
Hej
Nej var ved at klippe lidt ris af i aftes.
Åbenbart skal sådan nogle ind i stuen og hænge.. Ja hvad ved jeg?
Men til gengæld undgår jeg at få prikket øjnene ud af selv samme ris..
Men lagde ikke mærke til eddike lugten.
Men fik ikke taget et billede

Nu er der også en smuuule forskel på en stamme og ris.  

Men er det en rigtig morel dufter det af eddike, modsat et kirsebærtræ der har en mere sød duft. 

I øvrigt har en miabelle nogle lange store stikker siddende på grene/stamme. Det havde jeg helt glemt og oplyse.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Vi har både mirabellehæk og flere fritstående mirabelletræer.
Dem kan man simpelthen ikke slå ihjel, ved at beskære forkert.
Mere robust træ skal man lede længe efter, måske er det derfor
at det ofte blev brugt som hækplanter tidligere.
Hvis hækken er blevet for høj eller for tyk, saver man den bare
af helt nede ved roden og 2 år efter har man den fineste nye
hæk. Med de gamle rødder skyder den rask væk 1 mindst
meter/år
Hilsen Johnny

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også