Er det lovligt?

Halløj

Jeg har for nyligt købt et hus hvor jeg i den forbindelse nu gerne vil male udestuen. Men da jeg fjernede væglampen kom disse rå ledninger tilsyne. Er det overhovedet lovligt? Bør sådanne ledninger ikke altid ende i en dåse af en art?

Jeg vil nu helst også bare have en glat væg og er ikke interesseret i at få monteret et lampestik mere, dem er der nok af. Men jeg går heller ikke udfra, at jeg bare må cutte ledningerne og så mure det til, inden jeg maler?

Jeg kan se at ledningerne er tilsluttet den samme afbryder som de andre lampestik i udestuen. Hvilket jo betyder, at der vil være strøm i det når jeg tilslutter en lampe i et af de andre udtag.

Er det et job for en rigtig elektriker?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ledningerne løber over til et lampeudtag / anden lampe / afbryder. Følg dem, og fjern dem. Så kan du skære flexrøret væk, og lukke hullet, hvis det ønskes.
Det er ikke ulovligt at afslutte en leding i en fastmonteret lampe. Armaturet er så bare en del af den faste installation.
Hvis du ved, hvor ledningerne kommer fra, så skruer du dem bare ud her, og trækker ledningerne ud af røret inden du murer til.

I princippet er det en elektriker opgave, men... sluk for strømmen og træk ledningerne ud. At ringe efter en professionel til den opgave er lige i overkanten efter min mening. Men hvis du ikke har mod på det, så er det selvfølgelig en opgave for en elektriker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også