Flygel i kolonihavehus

Der skal stå et flygel i mit kolonihavehus på 20 m2, som skal bruges hele året med petroleumskamin. Jeg har læst hele natten på nettet om klaverers påvirkning under ekstreme klimaforhold som frost og variation i luftfugtighed, for at sætte mig mere ind i, hvad klaverer egentlig tåler. På denne diskussion www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/1483994/2/Can fremstår klaverbyggeres holdninger ligeså modstridende som forskellige håndværkeres holdninger til dampspærre. Nogle mener at frost og fugtvariation kan få klangbund til at revne, metal til at ruste, lim mellem trædele til at skille, mekanik af træ til at gå trægt og stemning til at falde - mens andre klaverbyggere observerer det stik modsatte, altså at klaverer i ekstreme klimaer kan "sætte sig" og blive mere stabile og dermed holde sig mærkbart bedre end klaverer i konstant opvarmet stue. 

I mit tilfælde vil der foruden lejlighedsvis frost og fugtsvingning komme store temperaturchok som følge af opvarmning fra fx 0*C til 25*C på kort tid. Da kolonihavehuset er uden el, kan jeg ikke tilslutte et almindeligt klimaanlæg, men måske der findes en slags klimaanlæg drevet af petroleum?

Måske kunne jeg holde huset frostfrit med en drivhusvarmer, når jeg ikke er tilstede, men ville dette udgøre en brandrisiko? Og vil en drivhusvarmer ikke sode mere end en zibro kamin? 

I 1800-tallet var almindelige huse bygget med så ringe isolering som et moderne kolonihavehus og den eneste form for opvarmning, man havde, var af en type der ikke kunne holdes kørende, når man forlod huset, men ikke desto mindre havde flere husstande dengang et klaver stående end i dag. Så det må da kunne lade sig gøre?

Mikkel     

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mikkel

Det er sejt at have et flygel i et kolonihavehus på 20 m2!

Klaverbyggerne og konservatorerne er sådan set ikke uenige. De snakker bare i øst og vest. Det er forskel om du gemmer instrumentet eller vil have det klar til brug. I museumsmanualen http://magasinmanualen.dk/?p=1545 finder du anbefalinger til optimal forvaring. Men alt det der om rumklima - det kan en træhytte af et kolonihavehus ikke. Uden el bliver det meget svært at styre klima. At have gasvarmere i drift uden opsyn vil jeg stærkt fraråde pga. brandfaren - det er noget man kun gjorde / gør i fyrtårne eller farvandsbøjer.

Organisk materiale optager fugt og udvider sig -  bliver det tørre, krymper det. Derfor er det vigtig at have så stabile klimatiske forhold som muligt (uanset om det er kold eller varmt, tørt eller fugtigt. I Danmark er det fugtigst en varm sensommerdag med regn. Nogle jernmetaller ruster ved en relativ fugt over 70%. Fugt er værre end temperatur. Frost er selvfølgelig storslem, da vandet ligepludselig kyrstaliserer.

Hvad kan du gøre:

Skab et mikroklima for flyglet. Installer en eller 2-3 fugtfjernerposer (matas) under instrumentet og en spand med mikrosilika. Pak flyglet godt ind (få dig en skraddersyet husse eller læg 4-5-6 lag flyttetæpper hen over og afslut med en voksdug - Helt ned til gulvet. Nu stå instrumentet i et isoleret "telt" og alle klimavariationer bliver langsommere og du har noget at suge fugten. 

Få så fugt ud af hytten som muligt:

Installer en lille luftsolfanger på kolonihavehuset (en Solarventi kan faktisk det den lover, de andre lover mere end de kan). Lad vinduerne utildækket om vinteren for at solen kan komme ind og varme op.

I Danmark er det fugtigst en varm sensommerdag med regn. En våd januardag med regn og 2C har du laangt mindre fugt i luften. Bare lidt varme fra luftsolfangeren og den relative fugt falder pænt.  

Dengang i 1800tal

Ja i 1800 tal var husene dårlig isolerede, Men de var bygget af sten og havde masser af termisk masse. Man lod husene heller ikke "fryse til". Selvfølgelig havde man et klaver eller et andet instrument i de borgerlige hjem. Staatsradiosymfonien var ikke begyndt. Grammophonen kom først ved 1900tal.
Tillad mig spørgsmålet: Hvordan stemte de der klaverer?

Kirker og forsammlingshuse lod man "fryse til". Der havde man dog ikke klaver eller flygel, men orgel og harmonium (salmecykel). Aerophoner er nemlig meget mere robuste, du kan tage en harmonika med på sejlads verden rundt og mundharmonikaen spiller rent ved lejrbål.

Batteridreven stagepiano og en batteridreven højtaler spiller rent i al slags vejr. Men jeg er helt enig - det lyder jo som stagepiano og ikke som et flygel. Jeg ville nok ikke stille et 100.000 kr. instrument derude, men et ældre flygel kan jo næsten få gratis ved selvafhentning.

Det er aftalt med min bedre halvdel at når ungerne er flyttet, sælger vi klaveret og få os et flygel.

Hej Mikkel
Dejligt fyldestgørende svar fra Mjølner.
Min største bekymring er nok de store thermiske udsving der vi forekomme, det vil selvfølgelig påvirke stålrammen betragteligt, når temperaturen i princippet kan svinge med 30 gr.
Jeg tror du skal have din egen stemmenøgle og ikke være bange for at kunne rette en tone i ny og næ.
Det er fyfsisk umuligt at holde stemningen da udvidelseskoeficienten gør at de lange basstrenge påvirkes mere en end de korte i det høje register.
Der findes stemmemaskiner som kan stemme ``tempereret`´ måske kan du klare det med sådan en.
Jeg havde et flygel på 3.sal for mange år siden. Det døde af for lav luftfugtighed. Selvom jeg hældte vand på gulvet, var det ikke muligt at holde den relative luftfugtighed oppe. Klangbunden revnede.

God fornøjelse hilsen Johnny S.

Johnny cnc
Tak for rådene! Det giver god mening at skabe et slags mikroklima. Var ikke helt klar over, om de der fugtposer ville gøre en forskel. Og så må jeg vidst have fat i en luftsolfanger.

Johnny cnc@ Det lyder ret vildt, at klangbunden revnede pga. almindelig tør stueklima. Det er ellers ikke ualmindeligt af have tør luft og brændeovn som fx hos mine forældre, hvor mine nuværende 2 klaverer står. Jeg har sågar oplevet en kibbutzskole i det sydlige Israel med ca 50 klaverer heriblandt 4 Steinway D´er der stod i forholdsvis simple bygninger i ualmindelig tør luft.

Men har jeg forstået det korrekt, at en jævn luftfugtighed er at foretrække, og at man får større fugtighedssvingninger og udtørring hvis man opvarmer et rum om vinteren? Jeg læste også noget om, at pludselige svingninger i temperatur/fugtighed ikke skulle have så stor påvirkning på træet, da påvirkningen ville tage længere tid end påvirkningsperioden på nogle timer ad gangen.

En lille ting til... Jeg var efterhånden kommet frem til at jeg ville undlade at sætte dampspærre i væggene for at lade husets konstruktion ånde. Men hvad er bedst til instrumentet?

Mikkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis