Gammel genial opfindelse

Prøv lige at tjekke denne gamle Kinesiske opfindelse ud..

Enkel men genialt...

www.youtube.com/watch?v=zfaeVPQO2ek

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var ikke klar over at det var kineserne der havde opfundet det.
Har set det brugt som spejder for mange år siden i Norge, hvor de brugte det til at "trække" sten op fra en klippeside.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det sjove er at jeg har aldrig set det brugt i danmark... på en brønd ville det jo ellers være lige til højrebenet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 18-10-2015 19:56
Det sjove er at jeg har aldrig set det brugt i danmark... på en brønd ville det jo ellers være lige til højrebenet.

 

Nej, det faktisk ret sjovt at diverse brønde ikke bruger denne opfindelse. En umiddelbar tanke vil være, at der ikke er brug for det grundet den lave vægt. 

 

Skrevet af Tpl på 20-10-2015 22:05

 

Nej, det faktisk ret sjovt at diverse brønde ikke bruger denne opfindelse. En umiddelbar tanke vil være, at der ikke er brug for det grundet den lave vægt. 

 

 

Du har måske ret, men på den anden side, så var det jo tidligere den unge pige (eller børn) i huset der hentede vand i brønden, og en rigtig dyb brønd skulle der godt nok "rulles" nogle gange på håndtaget for at få spanden op (10 liter vand vejer jo 10kg + en våd spand)...

Det må da have kostet et par slag over fingrene i ny og næ, hvis den "smuttede" og håndtaget flyver rundt som en anden propel, fordi man mister grebet   

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Meget snedigt - især at man kan løfte vægten med lav gearing (f.eks. fuld spand) og sænke den med høj (f.eks. tom spand).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis