Fra krybekælder til terrændæk

Hej

Jeg har netop købt et hus, som jeg dog først skal overtage til foråret. Men derfor kan jeg jo godt begynde at planlægge de ting, der skal lavet ved huset.

Huset har oprindeligt været et vinkelhus, som er opført i 1954. I 1977 blev der lavet en tilbygning i det indvendige hjørne, så huset nu omtrent er rektangulært. I den oprindelige del er der ifølge energimærkningen en uisoleret krybekælder, mens der et støbt terrændæk i tilbygningen. Tilstandsrapporten nævner at der er begrænset ventilation i krybekælderen. Jeg formoder det skyldes, at tilbygningen har blokeret 2 sider på den oprindelige bygning. Det er dog kun en K1'er. Den manglende isolering har sikkert medvirket til at gulvbjælkerne ikke er rådnet op. Ellers var det jo nok sket for længe siden.

Men jeg vil gerne have isoleret gulvet og vurderer at det nok vil være mest fornuftigt at lave krybekælderen om til et terrændæk. Så er spørgsmålet bare hvordan jeg gør det nemmest, bedst og billigst.

Hvis det er muligt vil jeg gerne bevare det eksisterende bjælkelag. Herved kan jeg undgå at skulle bruge relativ dyr trykfast isolering. Men når jeg læser diverse SBI-anvisninger osv. kan jeg læse at man skal undgå organisk materiale (f.eks. gulvbjælker af træ) for langt nede i isoleringen.

Jeg har derfor fået denne ide til opbygning af gulvet.

Gulvbelægning (har ikke besluttet hvilken endnu)

Eksisterende gulvbjælker (som jeg endnu ikke kender højden på)

Hulrum mellem den øverst del af gulvbjælkerne.

100 mm blød mineraluld mellem den nederste del af gulvbjælkerne (dvs. max 1/3 af den samlede isoleringstykkelse)

Damp-/radonspærre på undersiden af gulvbjælkerne (der jo godt må være op til 1/3 inde i isoleringen). Fastgøres til fugtspærren i fundamentet, hvis jeg kan finde den.

100 mm blød mineraluld

150 mm styropor, der både virker som isolering og kapillarbrydende lag

Evt. afretning af gl. krybekælderbund. Hvis der er beton-klaplag laves der passende huller i dette, så evt. vand/fugt, der trænger ind gennem fundamentet, kan løbe væk.

Ialt 350 mm isolering, svarende til dagens standard.

 

Er der nogen kommentarer til denne opbygning, især ud fra et fugtmæssigt synspunkt?

Årsagen til at jeg ikke fylder hulrummet mellem bjælkerne helt op er at jeg derved undgår at få organisk materiale på den kolde side af dampspærren. Ud fra beskrivelser af efterisolering af andre bygningsdele (vægge og lofter) kan jeg forstå at det er ok, at placere dampspærren op til en 1/3 inde i isoleringen, da fugt fra rummet først vil kondensere længere inde.

Vil hulrummet give problemer, hvis jeg vælger at lægge gulvvarme? Jeg har ikke taget stilling til evt. gulvvarme endnu. Det afhænger af om højden på krybekælderen tillader at jeg kan isolere nedefra eller om jeg alligevel skal have gulvbeklædningen af.

Mvh.

Palle Dam

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen som har et bud på, om ovenstående gulvopbygning kan bruges?

Mvh.
Palle Dam

Skal ikke gøre mig klog på om det er muligt at lave på den måde, jeg ville nok mere spørge hvorfor, er det fordi du har tænkt dig at lave det nedefra?

Din gulvbjælker(som vist normalt kaldes strøer) er sikkert ikke mere end max 100 mm høje(nok mindre), så det hulrum du skriver vil så ikke være der.

Før du laver for mange planer, skal du have et godt kig på hvordan forholdene er, et er hvad tegningerne siger noget andet er hvordan det rent faktisk er

Du kan prøve at gå ind på weblager.dk først og se om du kan finde nogle bygningstegninger på huset. Du vælger først kommune og derefter adresse. Så kan det være du kan se hvordan den eks. Opbygning er.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 22-10-2015 07:14
Du kan prøve at gå ind på weblager.dk først og se om du kan finde nogle bygningstegninger på huset. Du vælger først kommune og derefter adresse. Så kan det være du kan se hvordan den eks. Opbygning er.
Hilsen Martin

 

Tegningerne derinde er bare ikke altid korrekte, så det er ikke sikkert det hjælper meget.. jeg har kigget på mine, og de er magen til de tegninger jeg fik med til huset.. og der er mange ting som er anderledes på huset i forhold til tegningerne, og det er ret tydeligt det har været sådan fra starten, det er lige fra radiatore som sidder anderldes på tegningerne end de gør i virkeligheden, et vindue som ikke er der, og et andet som sidder anderledes end på tegningerne, OG opbygningen af gulvet, hvor det ikke umiddelbart fremgår på tegningerne at der er mellem 20-60 cm luft(ventileret krybekælder) mellem isoleringslaget og de 10 cm beton med 20 cm slagger under, som tegningerne siger er der, skal dog heller ikke kunne sige om det er der i virkeligheden, da der ikke er adgang til krybekælderen.. du kan se et billede her af tegningen..

 

Ja det vil man næsten altid komme ud for, da tegningerne til myndighederne reelt set er et øjebliksbillede af projekteringsfasen på dette tidspunkt. Herefter kan der laves små ændringer i konstruktionerne, som stadig skal overholde de krav der er blevet sendt ind.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Grunden til mit lidt alternative konstruktionsforslag er, at gulvet jo allerede har et (forhåbentligt) bæredygtigt lag, nemlig bjælkerne. Hvis jeg kan undgå, det se jeg ingen grund til at udskifte det med et andet bæredygtigt lag. Det vil jo betyde at der skal bære trykfast isolering (f.eks. styropor eller terrænbats) i hele terrændækkets tykkelse, hvilket jo er jo væsentligt dyrere end alm. blød mineraluld og isolere ca. lige så godt. Med min løsning kan jeg nøjes med 150 kapillarbrydende (og tilfældigvis trykfast) isolering i bunden.

Løsningen er i øvrigt inspireret af Sundolitts forslag til terrændæk med strøer uden beton:
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton/konstruktionseksempler

Forskellen er bare at jeg bruger de lidt højere eksisterende bjælker i stedet for lave strøer. Da gulvbjælkerne har et spænd på knap 4 meter, formoder jeg at de nok er ca. 200 mm høje. Men der kan jo være understøtninger, der reducere spændvidden. Men de er formentlig højere end de gulvstrøer man plejer at bruge på betongulve.

Om jeg laver det ovenfra eller nedenfra afhænger af krybekælderens højde. Jeg har som sagt ikke overtaget huset endnu. Jeg har allerede kigget på filarkiv, men her er der desværre ingen tegning af det oprindelige hus. Kun plantegninger samt tegninger af tilbygningen. Desuden er der tilsyneladende ingen nedgang til krybekælderen. Sælger ved heller ikke hvor dyb den er. Men den manglende nedgang kunne tyde på at dem er så lav at der ikke har været behov for adgang.

Så jeg skal under alle omstændigheder have pillet gulvbelægningen op et enkelt sted. I de fleste rum er der click-gulv (laminat) uden lim eller tæpper, så hvis jeg skal have hele belægningen af, er den formentlig til at genbruge. Undergulvet skal måske udskiftes, afhængig af om det er limede spånplader eller de originale gulvbrædder.
Hvis gulvbeklædningen skal af, overvejer jeg at lægge gulvvarme mellem forskallingsbrædder.
Du går ud fra gulvbjælkerne har et spænd på 4 meter, hvorfor?, mit gulv er jo som jeg har skrevet helt anderledes end tegningerne, dog tror jeg strøerne er som beskrevet fordi de er understøttet flere steder (kan jeg se gennem en af udluftningshullerne)
jeg vil gætte på at dit gulv sikkert er understøttet flere steder også, og derfor ikke er lavet med 200 mm høje gulvbjælker som du forventer..
Men det aner jeg intet om, så jeg skal ikke kunne sige hvordan du skal lave dit nye gulv.. kun sige at du nok burde vente til du har set det i virkeligheden før du bestiller materialer
De knap 4 m er bredden på det oprindelige hus. Faktisk 3,7 og 3,6 m hvis jeg skal være lidt mere præcis. Se nedenstående plantegning:

Der er krybekælder under de 2 værelser og køkkenet, mens der er støbt terrændæk under entré, bad og stue (stuen er tilbygningen fra 1977).

Om der er yderligere understøtninger ved jeg egentlig ikke. Men i den eneste krybekælder jeg rent faktisk har set i virkeligheden (mit barndomshjem, typehus fra 1974), var der omtrent de samme vægge i krybekælderen som oppe i selve huset. "Dørene" var bare lidt smallere. Jeg kan ikke huske bjælkedimensionerne.

Men det er da meget muligt at min nykøbte hus har flere understøtninger. Det må jeg jo så bare vente med at se.

Men hvis det viser sig at bjælkerne er lavere, betyder det jo bare at hulrummet mellem isolering og gulvbelægningen forsvinder. Det gør sådan set ikke noget. Men hvis der er for mange understøtninger kan det måske blive en udfordring at lave en tæt dampspærre.

Det jeg især gerne vil vide, er om min løsning er fugtteknisk forsvarlig. Gælder reglen med at dampspærren må være op til 1/3 inde i isoleringen også for gulve? Gælder denne andel uanset den samlede isoleringstykkelse?

Alle disse overvejelser er kun planlægning. Jeg køber naturligvis ingen materialer før jeg har overtaget huset.

Der er højt sansynligt 180x180 mm bjælker på hele længden. Kan du prøve at give mig opbygningen igen fra top til bund. Så kan jeg prøve at køre den igennem en fugtberegner.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Her er opbygningen igen:

Gulvbelægning (har ikke besluttet hvilken endnu)

Eksisterende gulvbjælker

Hulrum mellem den øverst del af gulvbjælkerne.

100 mm blød mineraluld mellem den nederste del af gulvbjælkerne (dvs. max 1/3 af den samlede isoleringstykkelse)

Damp-/radonspærre på undersiden af gulvbjælkerne (der jo godt må være op til 1/3 inde i isoleringen). Fastgøres til fugtspærren i fundamentet, hvis jeg kan finde den.

100 mm blød mineraluld

150 mm styropor, der både virker som isolering og kapillarbrydende lag

Evt. afretning af gl. krybekælderbund. Hvis der er beton-klaplag laves der passende huller i dette, så evt. vand/fugt, der trænger ind gennem fundamentet, kan løbe væk.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis