Fra krybekælder til terrændæk

Hej

Jeg har netop købt et hus, som jeg dog først skal overtage til foråret. Men derfor kan jeg jo godt begynde at planlægge de ting, der skal lavet ved huset.

Huset har oprindeligt været et vinkelhus, som er opført i 1954. I 1977 blev der lavet en tilbygning i det indvendige hjørne, så huset nu omtrent er rektangulært. I den oprindelige del er der ifølge energimærkningen en uisoleret krybekælder, mens der et støbt terrændæk i tilbygningen. Tilstandsrapporten nævner at der er begrænset ventilation i krybekælderen. Jeg formoder det skyldes, at tilbygningen har blokeret 2 sider på den oprindelige bygning. Det er dog kun en K1'er. Den manglende isolering har sikkert medvirket til at gulvbjælkerne ikke er rådnet op. Ellers var det jo nok sket for længe siden.

Men jeg vil gerne have isoleret gulvet og vurderer at det nok vil være mest fornuftigt at lave krybekælderen om til et terrændæk. Så er spørgsmålet bare hvordan jeg gør det nemmest, bedst og billigst.

Hvis det er muligt vil jeg gerne bevare det eksisterende bjælkelag. Herved kan jeg undgå at skulle bruge relativ dyr trykfast isolering. Men når jeg læser diverse SBI-anvisninger osv. kan jeg læse at man skal undgå organisk materiale (f.eks. gulvbjælker af træ) for langt nede i isoleringen.

Jeg har derfor fået denne ide til opbygning af gulvet.

Gulvbelægning (har ikke besluttet hvilken endnu)

Eksisterende gulvbjælker (som jeg endnu ikke kender højden på)

Hulrum mellem den øverst del af gulvbjælkerne.

100 mm blød mineraluld mellem den nederste del af gulvbjælkerne (dvs. max 1/3 af den samlede isoleringstykkelse)

Damp-/radonspærre på undersiden af gulvbjælkerne (der jo godt må være op til 1/3 inde i isoleringen). Fastgøres til fugtspærren i fundamentet, hvis jeg kan finde den.

100 mm blød mineraluld

150 mm styropor, der både virker som isolering og kapillarbrydende lag

Evt. afretning af gl. krybekælderbund. Hvis der er beton-klaplag laves der passende huller i dette, så evt. vand/fugt, der trænger ind gennem fundamentet, kan løbe væk.

Ialt 350 mm isolering, svarende til dagens standard.

 

Er der nogen kommentarer til denne opbygning, især ud fra et fugtmæssigt synspunkt?

Årsagen til at jeg ikke fylder hulrummet mellem bjælkerne helt op er at jeg derved undgår at få organisk materiale på den kolde side af dampspærren. Ud fra beskrivelser af efterisolering af andre bygningsdele (vægge og lofter) kan jeg forstå at det er ok, at placere dampspærren op til en 1/3 inde i isoleringen, da fugt fra rummet først vil kondensere længere inde.

Vil hulrummet give problemer, hvis jeg vælger at lægge gulvvarme? Jeg har ikke taget stilling til evt. gulvvarme endnu. Det afhænger af om højden på krybekælderen tillader at jeg kan isolere nedefra eller om jeg alligevel skal have gulvbeklædningen af.

Mvh.

Palle Dam

Hej Jeg har netop købt et hus, som jeg dog først... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 25-10-2015 22:04
"Slagger" ;-) Mon ikke der menes Lecanødder som i øvrigt er et glimrende isoleringsmateriale, især under gulv idet det forhindrer jordfugten i at trænge op i gulvkonstruktionen og selve boligen bl.a. pga. kapillarbrydende egenskaber.
Ps. For øvrigt mener jeg ikke at "flamingo" må anvendes som isolering, uden det er kapslet inde i ikke brandbare materialer som fx. beton.

"Lecanødder" /letklinker er ikke et så glimrende isoleringsmateriale, så som polystyren og stenuld. men kapillarbrydene ja, lige som polystyren. Der skal bruges 750 mm letklinker tilsvarende 300mm polystyren for at opnå den samme u-værdi.

 

I gulve udført med polystyren, i hele opbygningen til gulvbelægningen skal gulvbelægning mindst være et klasse G-materiale. Så det kan sagtens bruges og hvis man som husejer, af dette, stadig er bange. Så kan de sidste 95mm udføres i stenulds materiale da dette anses for at være et ubrandbart materiale A2-1s,0d. eller en 25mm krydsfinersplade.

 

 

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Af hvad jeg ved er letklinker og slagger ikke der samme. Letklinker er fremstillede af plastisk ler, der brandes ved høje temperaturer og hvor derindkapsles mange luftlommer, når det ekspandere. Altså brandt ler.
Slagger er et restprodukt ved forbrænding eller smeltning. En slags aske.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Okay, jeg har bare aldrig hørt om slagger anvendt i boligbyggerier før - derfor gik jeg ud fra der også dengang måtte være tale om leca. Slagger er i al fald rigtig nok kendt som sammensmeltet aske.
Mht. gulvkonstruktionen og den opfylder kravene til en klasse REI 60 A2-s1,d0, tidligere kendt som BS-bygningsdel 60, så er det vel ok med et afsluttende lag stenuld oven på polystyren.

Ps. Fandt lige lidt nyttig info. her. https://www.bolius.dk/isolering-af-...aek-16668/

Jeg har ingen planer om at bruge slagger i min opbygning. Det var vist Pizzabager der oprindeligt nævnte det.

Boso, du beskriver hvordan fugtig luft fra rummet kondensere ved 10 grader. Men hvis dette punkt ligger længere nede end dampspærren er det vel ikke et problem. Det er vel derfor, at man normalt tillader at en dampspærre kan ligge op til 1/3 inde i isoleringen.

Den Studerende Bygningskonstruktør, jeg er ikke sikker på at jeg forstår konklusionen på din fugttekniske beregning. Du nævner et betonlag. Mener du det betonlag, der måske er i bunden af krybekælderen? En kondensering her vil ikke være et problem da det jo er i det kapillarbrydende lag. Og hvor mener du kondensen i det underste lag mineraluld kommer fra? Pga. temperaturforskellen er damptrykket er normalt højere inde i bygningen end i jorden og vanddamp vil derfor vandre fra bygningen og ned i jorden - ikke omvendt. Se SBI-anvisning 224 "Fugt i bygninger" afsnit 7.2.4.
Kan du lave et skærmdump el.l. af resultatet af din fugttekniske beregning?

Det med at de nederste 75 mm polystyren ikke regnes som isolerende må jo så betyde skal jeg have 75 mm ekstra isolering (så de 150 mm polystyren flyttes ned) eller lægge yderligere 75 mm andet kapillarbrydende materiale nederst. Det behøver jo ikke nødvendigvis være isolerende. Men det gælder vel uanset om jeg genbruger gulvbjælkerne eller ej.

Jeg vil helst undgå et støbt gulv pga. den lange udtørringstid. Hvis min foreslåede løsning ikke dur, vælger jeg nok en af Sundolitts betonfrie opbygninger. Den løsning er for resten også beskrevet i SBI-anvisning 224 i afsnit 7.3.1, så den skulle være ok.
Ja polystyren opbygningen er helt okay uden beton. Jeg lave lige et print screen på beregningerne og sætter dem ind.
når du lave din krybekælder om til et terrændæk, så er det en ny konstruktionsopbygning. Og her skal der en u-værdi på 0,12 uanset rentabilitet

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg har engang læst herinde, at ved opbygning af gul konstruktioner hvor der isoleres, der må der IKKE ligge beton nederst. Har man et beton dæk hvor der ønskes efterisolering så må der maks ligge 75 mm oven på.

Desuden så syntes jeg også de fremgangs måder der er på nettet beskriver der skal være luft over betondækket og den nye isolering du ligger op i mellem bjælkerne.

Jeg har for et års tid siden været samme tur igennem. Gammel stue oven på krybekælder udført med bjælker ind i fundament. Dog havde vi kælder i resten af huset så havde en del ned til fast grund.

Jeg valgte at rive hele lortet op, smide 800 mm Sundolit MX250 på stampet sand, dampspærre, gulvpap, 2 x gulvspånplader 250 mm strøer med Knauff isolering og så et spåndplade gulv på igen. Derved ingen problemer med dugpunkt og minimalt af varmetab ned igennem konstruktionen.

Grunden til at jeg lagde strøer var, at rummet skulle bruges til køkken og så kunne alle rør trækkes her i til kælderen.

Men som sagt. Så ville jeg ikke bygge det op på strøer igen. Der er, om end den er minimal, en kuldebro ud i vægge / fundament.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis