Nedgravning af husvandværkpumpe

Hej. 

I forbindelse med nedgravning af en palletank ønsker jeg at hente vandet fra denne med en husvandværkpumpe. Jeg har ikke nogle spørgsmål til nedgravning af palletanken, da der er rig mulighed for at læse om dette i de øvrige tråde herinde. 

Mit spørgsmål er følgende: Hvordan kan man nedgrave en husvandværkpumpe således, at den er frostsikret?

Jeg tænkte på at bygge en kasse af trykimpregnerettræ til den evt. bruge flamingo til at isolere. Min bekymring er dog om pumpen bliver varm i drift og skaber kondensvand som i sidste ende kan skade pumpen. Derfor er jeg lidt usikker om, hvorvidt det er en god ide at lave rummet 'tæt'. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du ikke mulighed for at sætte husvandværket, inde i et frostfrit rum, de har jo en vis sugehøjde.

Men eller må du jo "grave" den med, i et frostfrit hul, jeg tror ikke kondensen bliver så slem, vandet i den nedgravede tank, har jo ca samme temperatur, i perioder uden frost kan du jo lave en god udluftning, til det fri.

Skrevet af je__ns på 17-10-2015 14:20

Har du ikke mulighed for at sætte husvandværket, inde i et frostfrit rum, de har jo en vis sugehøjde.

Men eller må du jo "grave" den med, i et frostfrit hul, jeg tror ikke kondensen bliver så slem, vandet i den nedgravede tank, har jo ca samme temperatur, i perioder uden frost kan du jo lave en god udluftning, til det fri.

 

Hvordan vil du foreslå at jeg obevarer den i det hul? Hvad synes du om ideen med at lave en kasse af trykimpregneret træ? 

 

Jeg tror trykimprægneret træ er en fin løsning, da det jo ikke sådan trækker kondens.
Husvandværket skal vel bare stå på bunden, eller hævet lidt op, hvis der er risiko for at der trænger grundvand ind.

Vandværker på landet står ofte i et muret rum under jorden, eller direkte i toppen af brønden. Der er meget fugtigt så det tager det ikke skade af. Hvis dit rum er på 1/2 - 1/1 palle størrelse f.eks. så har motoren ingen problemer med varme. Den skal pakkes tæt ind for at det vil give problemer, Den kører kun kort tid ad gangen.

Du kan lægge halmballer ovenpå eller i mangel på det, en byggemåtte, hvis det sætter ind med frost uden der er kommet sne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er en af de "billige" husvandværker, så ruster tryktanken for et godt ord, hvis de står fugtigt (bitter erfaring). Har selv haft en placeret i den øvre del af en havebrønd, den (tanken) blev to år. I dag står husvandværket (med en anden tank) i et lunt fyrrum/værksted - vor den snildt suger fra en 3 meter dyb brønd + 4 meter vandret sugeslange. Ps. Motoren kan godt blive varm hvis pumpen løber tør for vand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis