Renovering af lade (nyt gulv), kan jeg fjerne understøtning?

Hej 

Jeg skal renovere gulvet i min gamle lade fra ca. 1900 og vil i den forbindelse nedlægge de gamle ko og hestebokse. Disse bokse understøtter i dag det gamle hvælvede loft og jeg vil høre om jeg kan undlade at undersøtte dem igen for, at få et stort regulært rum? Eller er jeg nødsaget til, at understøtte midt i rummet på langs med en I-profil eller noget heltømmer som i dag? Det hvælvede loft er vel med sin opbygning selvbærende eller?

Der er tale om en 1½ stensmuret bygning, med hvælvet loft (I-profiler på tværs og mursten i mellem) med eternittag og grundplanet er ca. 7x14 m i den del af laden der skal renoveres.

Loftetagen bruges p.t. kun til opbevaring af gamle møbler og andet ragelse og skal ikke bruges til beboelse.

Med venlig hilsen

Otto

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvad er dimensionen på bjælkerne og hvad er afstanden imellem dem, fra midt til midt?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det ser ud som om det er fjernet i den anden del af stalden ? ?
Har det været tilfældet i mange år er det jo en ledetråd. Men du skal sikkert ikke både fjerne understøtning og lægge en masse vægt op på loftet. Det er jo beregnet til at være oplagsrum for hø eller halm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej
Træbjælkerne der understøtter loftet i dag er Ca. 13x13cm og er ca. 7 meter lange, de går på den lange led af bygningen.

I profilerne går på den korte led af bygningen og der er ca. 1 meter imellem dem.

Hvad mener du med afstanden imellem dem?

Der skal ikke hverken,  hø, halm eller korn på loftet kun lidt møbler og anden ragelse.. 

 

Jeg mente, I profilets dimension og afstanden mellem disse

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Har været ude at måle i profilerne her til morgen de spænder over Ca 7m og har en indbyrdes afstand på 90 cm imellem dem. Selve i profilen er fra top til bund 12cm og måler Ca 10cm i mellem flangerne der måler Ca. 5,5 cm i både top og bund. Kan tage et billede af profile eller lave en skitse hvis det er uklart...

Jeg har skitseret I profilerne (ikke målfast siger vel sige selv)...

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis