Fejludlæsning, punto

Hejsa..

Efter hånden lyser alle mine lamper i puntoen..

- Nej, spøg til side - airbag + abs slukker ikke. Airbag tror jeg skyldes et pæreskift i speedo, hvor der desværre kom tænding på. Har hørt ecu gemmer denne info, til testeren nulstiller. Abs har jeg foreløbig ohmet de 4 sensorer, der ligger næsten ens, men ved self ikke om de taster korrekt. Er der løse ringe på en 99-model (176) - kan se navet sælges med og uden abs..??

 Der sælges mange adaptorer til fejlsøgning på nettet, men som jeg forstår, kun til biller fra 2001 og frem..

 Findes der en billig tester til de gamle modeller ( som ikke odb målere)

  Takker for evt. svar - Carsten


 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da ingen har svaret på dit ? på nuværende vil jeg prøve at give dig et råd.

Om ikke andet så for at få lidt gang i din tråd her.

Det er bestemt ikke mit fagområde langt fra.

Du kunne måske finde en mekaniker der kunne lave disse fejludlæsninger, med henblik på at få en fast pris på en rep.

Der er jo ingen der tvinger dig til at tage mod et skriftligt tilbud på en reparation vel.

Du skal helt sikkert til at skulle betale for den' service det' er at få lavet fej-udlæsningen, men det er vel også kun rimeligt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg ved ikke om der er et dansk "Fiat" forum, der kunne du måske få svar på dit spm. og måske også hjælp til at få løst problemet

Ellers så spørg i det store udland...( Danmark er et latterligt lille land, når det kommer til gds. løsninger.) På f.eks Youtube kan man finde inspiration til massevis af gds. reparationer.


f.eks "reset fiat airbag light"

https://www.youtube.com/watch?v=fOsNvNc_aaE

osv.

takker for svar..
For at kaste lidt lys over sagen, kan jeg fortælle den nu er blevet målt - airbag lampe er slukket (fejl fra pæreskift) og abs fejl på højre forhjul, som nok skyldes ringen, men jeg skifter sensor også, så det er i orden..
Testeren til de gamle biler er vist dyr at anskaffe og på punto 176 skal der måles flere steder.. Der er stik for hhv. airbag, abs og motor styring..

Prisen for udmåling var kr. 200, som jeg finder helt ok...
Vh. Carsten


 

ABS-ringen behøver du kun at kigge på, så ved du om den er OK. Det er jo bare et tandhjul, så hvis alle tænderne er der er den i orden.
Men sensoren kan sidde forkert, det sker let ved et hjulskift, større stenslag eller berøring med jorden.
Check det først, måske skal den bare bukkes på plads.

Bent.
En ABS ring kan også være revnet, så selvom alle tænder er der, vil den kunne Lave fejl, og nogen gange blive løs. En anden ting kan være rust som presser mellem anlægsfladen og sensor, det kan være nok til at skubbe den lidt for langt væk.


 

Annonce
Jeg prøver lige først med en anden (ok) føler, for den gamle er fjernet nu og hullet renset for rust mv.
- Begge ringe er renset med en roterende messingbørste, og ser ok ud - men korrekt, en lille revne kan sagtens give fejlmåling. Mener ringen sidder på trækakslen, så der ligger lidt arb. her.. :-))
Måling viste også ventilfejl - hvis det er selve abs blokken, er det knap så sjovt mere..

 

- nogen der ved/har erfaring med at bruge en uoriginale følere til andet bilmærke ?? biltema har mange modeller til ex. Vw, Ford, Volvo og andre, som kun koster en tredjedel af en original til punto. ( selvfølgelig med mulighed for den passer fysisk).. bare en tanke

 

- nogen der ved/har erfaring med at bruge en uoriginale følere til andet bilmærke ?? biltema har mange modeller til ex. Vw, Ford, Volvo og andre, som kun koster en tredjedel af en original til punto. ( selvfølgelig med mulighed for den passer fysisk).. bare en tanke

 

Den skal passe som fod i hose, da afstanden til ringen skal være rigtig. Dernæst skal impedansen passe, altså modstanden. Ligger normalt omkring 1,1 K.ohm. er det tilfældet, kan du nok bruge den.
Men går din abs lampe ud når du starter, og tænder når du har kørt X antal m. er din giver ok. så er det sikkert ringen. er den løs på leddet, er den helt sikkert knækket, så må der en ny på.

alle følere ligger tæt på 1600 ohm, derfor mente jeg det måtte være noget andet...
de generer også stort set ens vekselspænding ved rotation (ved hånddrejning) af hjulene..
- lejerne er ok, så må jeg prøve ringen.. ja, kontrollampe tænder først når bilen kører..
tak for god hjælp..

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis