Antikke "look a like" hængsler.

Jeg har fået en opgave af min nabo, med at sætte en gammel dragkiste i stand.

På denne er der nogle fine gamle jern hængsler, som har med tiden har fået adskellige lag maling. Dem har jeg ny renset af, og fået slebet pæne.

Nu kommer baladen... de ser jo helt nye ud, og det er synd på den gamle kiste

Jeg kan huske at have set et trik til at "brunere" lidt ala det man gør med våben.

Man rengjorde emnet og smurgte noget "kemikalie" på og derefter opvarmede det med en gas brænder, ikke fordi det skulle være meget varmt, mere for at fremskynde processen. Men jeg kan ikke huske hvad det var for et kemikalie...

Er der nogen der kan hjælpe ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.neblevej.dk/Brunering.htm

Den har jeg også siddet og siddet og læst på, men så læser jeg også at de ting er stort set umulige at få fat i med mindre man er momsregistreret...og til 2 hængsler er det måske lige en tang for meget 
Jeg har selv tænk på at bruge flydende ovnsværte... jeg brugte det engang på et brønddæksel jeg brugte som havebord.. det holdt ikke vidt længe, men det stod jo også udendørs hele året.
Denne kiste kommer jo til at stå "beskyttet" indendørs, så jeg overvejer...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg mener at have læst et sted at eddikesyre penslet på kan skabe en mild korrosion så hængslerne kommer til at se ældre ud. De skal så børstes af bagefter.

Har ikke selv prøvet det - men man kunne jo afprøve på et stykke jern - også for at få et indtryk af hvor hurtigt det går.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis du bare ønsker at sortne dem, så giv dem et tyndt lag linolie og varm dem med en bunsenbrænder/blæselampe/ukrudtsbrænder/gløder i brændeovn el. lign.

Den behandling bliver blanksort, men kan eksempelvis efterbehnadles med ståluld, så kun de dybe områder forbliver sorte, hvilket kan give en god patinavirkning.

Vil du gå "all in" er her en gammel bruneringsopskrift (kobbersulfat er det samme som blåsten, og kan eks. købes i Matas):

 

Tak Lars ON det skal da prøves... man har jo altid linolie stående.
Det drejer sig jo kun om 2 hængsler, så der er jo grænser for hvor mange penge jeg vil smide efter dem..

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så fik jeg brugt lindolie og gasbrænderen i dag...
Fantastisk flot resultat !
Tak Lars ON, det virkede helt vildt godt... nu har jeg fået blod på tanden til at prøve det på andre ting, jeg har feks en gammel hængelås, som kunne blive flot, men tror du/i det vil gå godt?
Jeg kan ikke se at noget skulle kunne gå galt, da den jo er helt igennem mekanisk, og så meget varme skal der jo heller ikke til.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det glæder mig du har haft succes.
Jeg ville ikke være nervøs for at prøve på hængelåsen også. Bare sørg for, at der ikke kommer (for meget) linolie ind i låsen, så mekanikken hænger når olien hærder. Metoden er nok flere tynde lag.

Du har ret. Linolie er selvfølgelig ikke det bedste låseolie der findes, så forsigtighed kan være på sin plads 
Jeg tror jeg vover pelsen, det kan jo næsten ikke blive andet end flot 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik

Hvor meget skal metallet varmes op før det virker, er ved at lave nogle hurtigskift stålholdere til drejebænken, og kunne godt tænke mig at få en flot sort finish.
De skal helst ikke blive for varme, da jeg er bange for de slår sig, da de skal passe ret nøjagtigt.

(Af forskellige årsager har jeg valgt, at de ikke skal hærdes/indsættes, bla fordi jeg ikke har mulighed for at pressions slibe anlægsfladerne eferfølgende)

Vi prøver igen, i morgen --

Svært at sige hvor meget de skal varmes. Jeg brugte en gas ukrudsbrænder og brændte løs, oven på nogle sten. Det er ligesom om at jenet skifter farve når de bliver varme, ikke at de bliver røde, bare mere intens i "jern farven", svært at forklare, det skal ses

Så da de var varme brugte jeg en gammel pensel og "malede" hængslerne, så blev de ikke helt ens, fordi når jeg vendte dem så kølede de åbenbart for meget ned, men så fik de lidt mere varme og et "lag" mere

Hængslerne fik vel alt i alt 4 lag, for jeg prøvede at gøre dem så sorte som overhovedet muligt. Der var også et par bære håndtag som var noget tyndere i godset, og de fik kun 2 lag, og blev stadig flot sort.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også