Antikke "look a like" hængsler.

Jeg har fået en opgave af min nabo, med at sætte en gammel dragkiste i stand.

På denne er der nogle fine gamle jern hængsler, som har med tiden har fået adskellige lag maling. Dem har jeg ny renset af, og fået slebet pæne.

Nu kommer baladen... de ser jo helt nye ud, og det er synd på den gamle kiste

Jeg kan huske at have set et trik til at "brunere" lidt ala det man gør med våben.

Man rengjorde emnet og smurgte noget "kemikalie" på og derefter opvarmede det med en gas brænder, ikke fordi det skulle være meget varmt, mere for at fremskynde processen. Men jeg kan ikke huske hvad det var for et kemikalie...

Er der nogen der kan hjælpe ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har fået en opgave af min nabo, med at sætte... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret
Jeg må prøve mig frem, det er forholdsvis små massive emner, måske man kunne varme dem op og dyppe dem i linolien.

Vi prøver igen, i morgen --

Hvis du har nogle "klumper" jern (rester) i samme dimentioner som dine emner, er det jo oplagt at lave forsøg med dem 

Er der ikke noget med at det netop er neddypning i olie der netop giver hærdning af jern ? Men det er måske en højere temperatur der skal til ? 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har søgt lidt hist og her, og det ser ud til stålet skal varmes op til det får en blålig farve, det skulle være omkring 300 gr. c
Ja hærdning er noget højere temperatur der skal til...

Vi prøver igen, i morgen --
300 grader lyder i mine ører varmt.. men det kan da godt være at mine hængsler blev så varme, men jeg tvivler.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Nå, du er blevet færdig med hængsler...
https://www.youtube.com/watch?v=_gjeurihC68

Når jeg en gang imellem filer eller saver lidt jern over min håndvask af rustfrit stål, kommer der små rust pletter på efter et par dage. De er ikke så nemme at fjerne igen.
I kan måske bruge det til noget :-)
Annonce

Så fik jeg sortnet mine stålholdere, jeg varmede dem op til ca 400 gr og dyppede dem i olie.

før...

Efter

 


Vi prøver igen, i morgen --

De ser da fine ud.  Hvad varmede du dem med ? 

Jeg klikkede på dit link, men jeg fatter hat og briller af det "jernsprog" du/i skriver om... men det siger nok mere om mig   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har en lille el ovn, der kan gå op til 1100 gr. C. mener jeg det er..
 

 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også