Afslutning mellem trappevange og væg

Hej

Jeg mangler en god idé. Jeg skal have afsluttet mellemrummet mellem vangen på trappen og væggen. Vangen svinger, som det kan ses på billedet, så jeg kan ikke bare smide en trekantsliste på. Jeg er ikke interesseret i en fuge, da den forhenværende fuge rykkede pudsen af væggen pga. trappens bevægelse. Afslutningen skal dække ca. 25 mm op ad væggen fra vangen af.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er løsningen ikke at du tilpasser en flad liste. altså starter med en der er for bred og max 10 mm tyk, og gerne tyndere.
Den kan du nemt klemme så den følger vangens top.
Du skal så placere den så den ligger bedst muligt i forhold til vægen (her han du stifte den med små stifter for at fastholde midlertidigt).
Og så streger du med den samme afstand til vægen og fjerner den del af listen, der ligger mellem streg og væg. Nu kan du løsne listen og føre den ind så den passer helt op mod muren og samtidigt har en ret side inde på toppen af vangen. Hvis listen har været meget bred kan du jo fjerne et ens artet stykke hele vejen ned. Eller du kan strege op så den flugter 100% med vangens indvendige side og fjerne det overskydende. Så kan man slet ikke se der er monteret en ekstra lise, hvis den males eller behandles så den er identisk med vangens udseende.

Jeg har skåret en gulvplanke i ask, på en rundsav der var for bred og endte med en "liste" der er 32mm på det ene led og 1,5mm på den anden og 3meter lang..... Så man kan skære ret meget op med en ordentlig rundsav et godt indstillet land og lidt koncentration under arbejdet.....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg har monteret en almue fodliste ind i en bue, med radius ca. 250 mm. Det er "umulig" Fodlisten blev "ridset" på tværs med en rundsav pr. 20 mm så der kun manglede 3-4 mm træ, i at den var saven helt igennem. Så blev denne bøjelige fodliste skruet fast. Bagefter blev den spartlet, slebet - spartlet og slebet indtil man ikke kunne se savsporene. Det ser ret fint ud.
Altså du kan tage en trekantliste eller hulkehl liste, save lidt ned i den oppefra. Så kan den bøjes på plads. Og bagefter spartle - slibe - spartle - slibe og male.
eg går ud fra at problemet er lidt større på den nederste del af trappen. Der skal du save op nedefra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg er i gang med listen nu. Har længe gået og spekuleret 

Det endte med en 18 mm MDF plade, som jeg har lavet strimler af. Strimlerne er blevet savet til, så de følger trappens bue. Øverst kant vil jeg give med overfræseren, så profilet passer til resten af fodlisterne i huset.

Jeg kunne dog godt lige bruge et maler tip. Den øverste kant bliver jo "endetræet" i MDF pladen. Det er ikke glat som pladens overflade. Er det er fif her til at få det glat? Da jeg malede mine MDF vinduesplader, blev de heller ikke glatte. hvilket jeg gerne vil have her.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
du kan nå det endnu

Ta og brug et andenæb også streg konturen af på din MDF plade også kan du gøre det samme engang til i den ønskede højde du vil ha din "fodliste" også er det bare at save den til, det der ser efter min mening lidt voldsomt ud

https://www.google.dk/search?q=anden%C3%A6b&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=jBs_V4KICcaV6ATZs7y4Bg

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Hehe. Den del er jeg med på. Den er allerede savet i korrekt højde.

Spørgsmålet går på hvordan man laver en pæn glat afslutning på endetræet på en MDF plade. Når det males bliver det en nubret overflade. Tænkte der var et tip her

Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har først grundet, så spartlet "endetræ" mdf, så slebet, og så grundet og malet, og det er blevet ligeså glat som overfladen på mdf pladen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak. Det kan godt være det er spartel der er vejen frem

Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også