Udsugningsventil - et dumt spørgsmål

Vi bor i på en lejlighed på anden etage i Københavns nordvestkvarter. Bygningen er bygget lige efter krigen. Der er et udsug i bygningen. Problemet er, at udsuget ret ofte bringer luft fra underboerne ind i vores lejlighed, og da en af dem ryger som en skorsten, er det til ekstrem gene for os i hverdagen herhjemme. Det er særlig slemt, når vi lufter ud med vores vinduer (her lader det til at luften fra underboerne trækkes gennem vores lejlighed, sikkert når de ikke selv har vinduer åbne).

Som løsning på problemet vil jeg forsøge at sætte en udsugningsventil op (fx noget lignende http://www.byghjemme.dk/shop/duka-udsugningsventil-150473p.html). Men jeg er usikker på, om en udsugningsventil kun tillader luften af løbe UD af lejligheden - og ikke ind. Med andre ord: Blokerer den for luften ind i lejligheden, fx i det tilfælde, hvor underboens røg kommer op til os gennem udsuget.

Håber der er nogle, der kan hjælpe mig - jeg er virkelig grøn i gør-det-selv 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Først så er der en lille fejl i dit link, - der har sneget sig en halv parantes + et punktum med, - hvilket måske er skyld i de manglende svar.

Men nej, ventilen du linker til har ingen effekt, luften kan passere frit begge veje.
En elektrisk med spjæld, som lukker når den ikke kører, - kunne måske hjælpe, men jeg er ikke sikker på at spjældet lukker tæt nok.

Bedste løsning vil formodentlig være en større suger i toppen af jeres fælles udsugning, som kunne holde undertryk i hele ventilationssystemet.
Hejsa..
I nogle af de gamle huse er der ingen ventilator i toppen.. men tænkte at den varme luft vil trække op, også videre.. men det er klart at når du lufter ud og vinden kommer i en bestemt retning kan luften fra nadre lejligheder trække ind til dig.. udsug på taget vil være godt. Det du selv beskriver vil nok løse dit problem men måske skabe et byt for nogle andre naboer (??).. ville tale med udlejer og høre om han vil hjælpe, eller ville jeg lukke den udsugning hvis du kan, men det kan give fugtproblemer hvis "huset" er for tæt.. så det er ikke bare lige..
Mvh Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis