Spørgsmål til gulvvarme-ledninger

Hej allesammen

Min kæreste og jeg har for nyligt overtaget vores første hus (hvilket forklarer vores fuldstændig manglende viden om de fleste hus-relaterede ting), og vi synes ikke, at gulvvarmen i stueområdet lader til at fungere korrekt - der sker ingen ændring i varme-niveauet hvad enten vi sætter thermostaten til 15 eller 25 grader.

Jeg kiggede derfor nærmere på området, hvor gulvvarmen skulle være samlet, og fandt en boks med en masse ledninger, hvoraf en del slet ikke sad ordentlig fast. Jeg har ledt alle brugsanvisninger igennem, som vi har overtaget fra de tidligere ejere, men finder intet der har med gulvvarmen at gøre, hvorfor jeg er på meget bar bund.

Vil nogle af jer være behjælpelige med at kigge på vedhæftede billeder, og se om der er noget åbenlyst galt? Jeg har ikke umiddelbart ville kaste mig ud i, på tilfældig vis, at tilslutte ledninger til nogle af de ledige porte, da jeg selvfølgelig ikke vil risikere, at gøre nogen skade på anlægget.

På forhånd tak for hjælpen.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kobberet på to ledninger til venstre på første billede ser ud til at røre hinanden. Det må de ikke da det kortslutter aktuatoren, som åbner/lukker for varmen. Hvis du er heldig, kan du bare montere ledningerne korrekt. Er du uheldig, så er udgangen på styringen brændt af, og så skal den repareres/skiftes.

Her ud over er den blå ledning på nederste billede til højre faldet ud. Den skal også monteres igen.

Helt generelt, så skal alle ledningerne monteres, så der ikke er noget kobber, der er uden for skrueterminalen.

Tak for hurtigt svar.

Jeg har nu sat de ledninger der rørte hinanden korrekt og isat den blå ledning, der ej heller sad korrekt fast.

Der er en lampe ovenpå boksen der lyser (lav vandtemperatur) - er det fordi man bør skrue på nogle ting inde ved rørene eller lign.?

 

Du mangler nok også den brune, som skal sidde i L ved rumtermostat. Ellers kan din termostat ikke "kalde" på varmen.
Når du så har fået ledninger monteret rigtig, er det da interessant at vide om der overhovedet er varme på rørene. Den der hedder >frem anlæg< skal komme med varmen, og den der hedder retur >retur anlæg< vil være næsten lige så varm.
Den der sidder på >frem gulvvarme< mrk. med 2-2012 er en pumpe. Som sikkert kører hele tiden. Den er tilsyneladende ikke monteret ind i denne styring. Jeg kan ikke genkende den runde grå kabel.
Dem der sidder på >frem anlæg< er en termomotor. Altså en ventil der skal åbne ved manglende varme, og lukke noget varmt vand ind i systemet.
Jeg kan se at der sidder ledninger i klemmer mrk. føler frem, men jeg kan ikke se nogen føler på fremløb.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg beklager den sene tilbagemelding - men jeg har simpelthen haft så travlt med at nyde den nu FUNGERENDE gulvvarme i stuen!

Der er nu varme på rørerne, lys i termostaten og ikke mindst dejlig varme i gulvet.

Kæmpe stor tak for hjælpen - det luner (bogstavelig talt) i den nu lidt koldere tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis