Husvandværk - Kvalitet af forskellige mærker samt funktion.

Hej. 

Jeg har luret på at grave en palletank nedunder jorden (for at frostsikre den) og tilslutte den via. en husvanværkspumpe til toilet og vaskemaskine. Til dette har jeg to spørgsmål:

1. Hvilken model anbefaler i? Har set lidt forskellige udgaver i henholdsvis jem og fix, bauhaus og biltema. 

2. Hvordan kan pumpen registrere når der bliver "åbnet for hanen"? Et underspørgsmål er til dette er desuden, hvor meget strøm den bruger, når den er tændt men ikke pumper vand. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bruger ingen strøm når den ikke pumper vand. Der sidder en trykafbryder, der starter pumpen når trykket falder ( du bruger vand) og som stopper pumpen når det valgte tryk er opnået.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man anbefaler ikke at bruge regnvand til tøjvask, da det jo er forurenet med fuglelort og andet godt.
(Skal det være lovligt skal det vandmåler på, da du ellers snyder med vandafledningsafgiften...)

 

Husmandsvandværket skal også stå frostfrit..

Grundfos laver en speciel pumpe der er beregnet og godkendt (KL 5) til formålet, den skifter selv over til vandværksvand, når regnvandsbeholderen er tom. (og har tilstrækkelig sugeevne til at kunne sidde indendørs)

Skrevet af ev elmand på 15-10-2015 17:21
Den bruger ingen strøm når den ikke pumper vand. Der sidder en trykafbryder, der starter pumpen når trykket falder ( du bruger vand) og som stopper pumpen når det valgte tryk er opnået.

 

Gælder det også de billige modeller? 

 

Skrevet af ev elmand på 15-10-2015 17:21
Den bruger ingen strøm når den ikke pumper vand. Der sidder en trykafbryder, der starter pumpen når trykket falder ( du bruger vand) og som stopper pumpen når det valgte tryk er opnået.

 

Gælder det også de billige modeller? Kan du sige noget om kvalitetsforskellen på de billige og dyrere? 

 

Det med strømmen gælder dem jeg kender. Når de har trykafbryder gælder det. For eksempel denne her

Og du skal ikke går efter andet. Her kan jeg ikke se trykafbryder Ellers bruger de stort set lige meget om man bruger det eller ej.

Det kunne så være næste spørgsmål, er det for at opsamle regnvand, eller er det fra en privat boring? Hvis det er det sidste skal der ikke være en palletank, blot beholder(hydrofor) på vandværket.
Ved regnvand kunne man have en svømmer i tanken tilsluttet det almindelige vandværksvand. Den åbner så når tanken er næsten tom og lukker igen ved f.eks. 20 cm vandstand. (som i toilet cisterne) Så vil den ikke åbne hvis der er regnvand nok.
Vi har en gennemsnits nedbør på ca 60 mm /måned Det giver ca. 6 m3 vand fra 100 m2 tagflade om måneden. Men det falder jo lidt ujævnt, blandt andet kan det jo komme som sne i 3 måneder-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Man må ikke blande regnvand og vandværksvand, det kræver en godkendt kl 5 sikring.
Heller ikke en svømmer, er godkendt, der skal være en total sikring imod tilbageløb, ved en hver tænkelig defekt i udstyret.
Jeg tror strømforbruget er ret ens med de små billige husstandsværker, det er nok værre med holdbarheden.
Man bruger en svømmer i vandingstrug til køer, og i gødningsbeholdere ved gartnere. Men måske sidder udløb fra svømmeventil over mulig vandspejl. Ellers er der jo kontraventil i installationen. Men det er ikke sikkert den er god nok til det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis