Udhængsbrædder/underbrædder

Hej alle sammen

Jeg er ved at få bygget en tilbygning med et temmelig stort udhæng over teresse. Jeg vil gerne have nogle udhængsbrædder som kan tåle at hænge ude, men som ikke skal males. Brædderne skal altså fremstå i råt træ. Dem jeg ahr fået leveret fra Stark er billige, men bestemt ikke egnet til at have hængende uden videre behandling.

Er der nogen herinde der har et godt bud på hvilke brædder man skal satse på evt. henvise til en leverandør?

Mange tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange findes mange forskellige slags. Lærk ville være et godt bud uden det koster spidsen af en jetjæger - det bliver gråt over længere tid. Udhængsbrædder får jo ikke rigtigt den samme vandpåvirkning som eksempelvis sternbrædder. Nu ved jeg ikke hvor langt du har mellem spærerne - men eventuelt kunne et høvlet trykimp. brædt også gør det i den rigtige dimension - dem har jeg brugt som udhængsbrædder (godt nok malet hvide) og de er faktisk pæne i overfladen som de er. Ved dog ikke om der kunne være noget i bygningsreglementet omkring tryk imp. brædder over en overdækket terasse.
Hej Psyzo

Mange tak for dit svar. Jeg tror lærk er en rigtig god løsning - noget mere lækkert end trykimprægneret og til en rimelig pris. Hvis jeg gerne vil have brædderne i ca. 5-6 cm bredde, hvor tykke vil du tro de skal være? 19 mm?

Jeg har fået et tilbud på noget hårdttræ, men er også her i tvivl om hvor tykt det skal være når det er hårdere (og tungere). Har du eller andre i forum et bud på dette?

Tak!
tykkelsen er stort set lige meget da der jo ikke er nogen former for belastning på det. jeg ville selv gå efter hårdt træ da, lærk har det nmed at falme en del og hvis det får fugt bliver det med sorte/grå skjolder-pletter
Enig med Mfrost at tykkelsen er ligegyldig - pas dog på ikke at anvende for stor afstand mellem forskallingen / spærerne da der godt kan være chance for at brædderne kommer til at "hænge" over et længere spænd. Det er også korrekt at lærk falmer en del (bliver gråt) - har dog også synspunkt på at hårdtræ (mahogni osv) også bliver mørkt og falmer hvis det bliver vandpåvirket lang tid nok samt ikke får efterbehandling. Jeg ved ikke hvor mange kvm det drejer sig om - så man skal sådan set gøre det op i pris. Er det 100 kvm underbrædder eller 50 kvm afskygger jo selvfølgelig prisen - men som udgangspunkt skal man vælge det man har det bedst med.
Der er også nogle som anvender tryk.imp lægter og sætter dem under et udhæng med 0,5-2 cm mellemrum monteret på vindpap (brugt meget i sommerhus udhæng). Dette kunne også være en løsning for dig - det synes jeg personligt også at det er pænt og giver et pænt slutresultat.
Mange tak for jeres respons! Virkelig værdsat!

Jeg har fået et tilbud på nogle mahognybrædder som er 14 mm tykke. Der er 60 cm mellem spærene - tror I de vil komme til at hænge over tid...?
Nej bestemt ikke. Det er samme afstand som man bruger på 22 mm selvbærende trægulv. Vel og mærke til at gå på. Du skal absolut ikke være nervøs. Husk eventuelt at give mahognibrædderne lidt olie så er de super flotte. Kan godt komme til at se lidt blege ud over tid hvis de ikke får behandling og sidder i sollys.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også