Forskalling til gipslofter - hjælp søges hurtigt

Hej Alle.

Jeg er kommet meget i tvivl grundet forskellige malere og tømrer holdning omkring forskalling til gipslofter og kortkanternes placering.

Jeg har anvendt "gips - hvor går grænsen" brochuren.

Forskallingen er en 22x100 høvlet opsat direkte under spær på tværs af spærerne. Der er forskallet med c/c 30 cm startet fra midten af loften og ud mod siderne. Det vil sige at gipspladerne får en skrue på langkanterne pr. 30 cm og kortkanterne bliver understøttet af forskallingen og kan skrues som man nu vil det.

Men nu har 2 af mine tømrer sagt at en skrue pr. 30 cm på langkanterne er for lidt (Danogips osv anbefaler kun forskalling pr. 40 cm c/c) - jeg har dog 3 mm ståltråd i loftet men for at være sikker side har jeg forskallet pr. 30 cm c/c.

Hvis jeg vender pladerne sådan de få langsiderne understøttet pr 30 cm c/c får kortkanterne ikke understøtning med mindre jeg bruger pladebånd (dyrt!!)

Hvad mener I? Jeg synes selv jeg har fulgt forskallingsvejledning i "gips - hvor går grænsen" vejledningen?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af denne vejledning fremgår at du skal skrue pr 300 mm, midt på pladen, men pr. 225 mm ved kanter. Så det er bare at ofre en skrue midt imellem ved alle kanter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Præcist - det vidste jeg nemlig godt. Men spørgsmålet er om der er nogle som havde/har erfaring med at det ikke er nok at skrue langsiderne pr. 300 mm (altså midt i et forskallingsbrædt). Forresten så skal der 2 lag gips op i loftet. Ude langs med siden sidder forskalling (tværmontage af gipsplader) med et mellemrum på 30 cm c/c - i følge illustrationen ser det ud som gipsen skal skrues pr. 20 cm- skal der opsættes brædder "imellem" disse forskallinger for at få det til at holde langs væggen eller går det fint nok med 30 c/c mellem skruer langs væggen? (Ydermere er der i vejledningen også startet med en spartelkant i nederst lag ud mod væggen hvilket i mine øjne ikke er helt optimalt)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også