Alufælge

Hej,

Jeg var i dag oppe hos min dækmand for at få sat nogle alufælge jeg har købt på den blå avis på mine vinterdæk. Da dækkene er kommet på, og afbalancere dækkene, viser det sig at den ene fælg er skæv, da tre af dækkene havde taller 70, og den sidste have 80 (aner ikke hvad de tal betyder), og min dækmand sagde jeg ikke kunne kører med dettte. Mit spørgsmål er nu, kan man rette den ene fælge, så den ikke er skæv længere eller er det bare surt show, og jeg må købe nogle nye fælge?

Mvh.

Mikkel


Mvh.

Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Surt show.
Vil tro at 70 og 80 er dækkets skulderhøjde i % af bredden - normalt f.eks 215/80/15 betyder dækbredde 215mm -skulderhøjde 80 % af 215 og 15"

Det kan ikke betale sig at få rettet en alufælg op - vil tro du skal af med kr. 600 - 1000 for det

Er det kun dækket, der er skyld i det kan du jo købe et nyt dæk, der passer til de andre 3.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

En anden ting. Jeg har en Seat MII med 15" sommerdæk på fælge. Mine vinterdæk er også 15". Jeg havde overvejet bare at købe nogle stålfølge, da de er billigere end alufælge. Jeg kan dog kun få 14" stålfælge til en Seat MII. Derfor er mit spørgsmål, kan mine 15" vinterdæk monteres på 14" stålfælge, eller giver det problemer? Beklager det måske dumme svar, men ved ikke særlig meget om biler.


Mvh.

Mikkel
Du kan helt sikkert ikke montere 15" dæk på 14" fælge.
Du kan få rettet den ene fælg, der er en fantastisk dygtig mand i Viborg, ham bruger vi, da en skæv alufælg ikke er så sjælden.
Er du ikke påpasselig ved dæk af og på monteringen, kan fælgen trækkes skæv.

Hej Mikkel,

jeg har haft næsten samme oplevelse.

Jeg købte 4 brugte alufælge med vinterdæk på og regnede med at være klar til vinteren.

Desværre nærmest "hoppede" bilen med dem på og jeg var mede ved en mekaniker for at få dem afbalanceret, det hjalp bare ikke på sagen.
Hos mig er det dækkene, der har taget skade - de har nok stået for længe eller noget.

Jeg har snakket med min dækpusher Alan på www.billigalu.dk og han har fortalt at de nemt kan raspes runde igen, men det meget ofte giver larm i bilen de første mange km bagefter.

Så jeg har altså endt min hstorie med nye vinterdæk (Alpine 5..lækre sager) og der er ik noget hopperi mere.

Har du fået tjekket dækkene også?


Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Tak for svaret jjdenmark. Ja, dækkene blev monteret på alufælgene og herefter afbalanceret. Min dækmand sagde det var den ene alufælge der var skæv. Jeg må stole på han ved hvad han snakker om. Jeg vil også sige, at vinterdækkene har siddet på min gamle bil indtil foråret i år, hvor de blev pillet af, og fjernet fra nogle andre alufælge (min gamle og nye bil havde desværre ikke samme krydsmål), og herefter har de ligget i et skur hos mine forældre indtil nu, hvor jeg fik dem sat på de nye alufælge og skulle have dem monteret på min nye bil jeg købte i sommers.

Mvh.

Mikkel
Ja det lyder jo en smule, som det jeg har oplevet, men mon ik din dækmand tjekkede det hele.

Men elles så ved du da hvad du skal kigge fter, hvis de viser sig ikke at være "runde" når de engang kommer på et sæt andre fælge.

Jeg har i øvrigt læst mig til, at bildæk godt kan rejse sig, så de føles takket når hånden stryges over dem (de skal være glatte hver vej).

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Skrevet af jjdenmark på 19-10-2015 20:52

Jeg har i øvrigt læst mig til, at bildæk godt kan rejse sig, så de føles takket når hånden stryges over dem (de skal være glatte hver vej).

Det er vel ikke helt rigtigt. Både mine sommerdæk og vinterdæk er omdrejningsbestemte og føles ikke ens begge veje. Det er mest udtalt på vinterdækkene.

På dæk, der ikke er omdrejningsbestemte har du ret - men de fleste vinterdæk er det.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis