kold eller varm skunk - Isolering af skråvæg til fodrem ...

I huset andre rum på vores førstesal har jeg ved renovering og efterisolering bibeholdt skunkene som kolde. I en mørk mellemgang har jeg dog nu sat ovenlysvinduer og den gamle alt for høje skunk (1,7 m) er blevet fjernet. Der skal etableres en ny og lavere skunk - men skal jeg lave den som varm eller kold.

Forestiller mig at det nemmeste vil være at påfore spærene for at øge isoleringen men når jeg nu har revet den gamle skunk ned så kan jeg vel lige så godt lave den nye skunk som varm og blot isolere fra loft til fodrem?

Men hvordan afslutter jeg fx dampspærren mod gulv ? 

Og selv om det bliver en varm skunk så foreslår fx Isover i denne video alligevel at man kommer isolering i den lodrette skunkvæg?!?


/bjørn

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan måske lige supplere op med at huset er med det originale understrøgne frederiksholm tegltag fra 1918 og at der ikke er udhæng men nederste række tegl ligger i mørtel. Tagfoden er altså ikke ventileret

/bjørn

Hvis din nye skunk bliver så lille som stolpen ved tagvinduet indikere ville jeg nok bare fylde hele skunken op med isolering.

MVH Njord

MVH Njord
Du skal vel bare køre dampspærrer over gulvet og klistre den til muren? Jeg er dog ikke sikker på jeg ville turde fjerne min skunke med understrøgne tegl og sætte dampspærre+mere isolering
Havde selv æren af at isolere skunken for ti år siden - det var 28 grader udenfor og mere inde i skunken

Stolpen under vinduet er en understøttelse af udvekslingen som jeg lavede inden jeg savede det gamle spær over. Den nye skunk bliver lidt højere - vel en ca 90 cm. Det var også min første tanke blot at fylde den helt ud. Men det bliver alligevel til godt 2 kubikmeter rockwool ...

@vatnisse: er ikke sikker på hvad du mener med at turde?!?

/bjørn

Annonce
Mine skunke er kun 70 cm høje, og de er fyldt helt ud, undtagen hvor jeg har adgang til teknik.
Det er ved badeværelset, med en lem bag toilettet og ind fra bagsiden af et skab i rummet ved siden af.
Her er også mit krydsfelt for antenne og netværkskabler.
Mit hus er nyere 2002, men også med tegl. Dog har jeg undertag, så lidt anderledes er det jo.

MVH Njord

MVH Njord
Det er bare mig, der har lidt betænkeligheder ved at lukke en understrøget skunk af og isolere, sætte dampspærrer op. Især fordi det ikke er ventileret. De gamle konstruktioner virkede fordi de var relativt varme og ventilerede. Når understrygningen ryger her skal man være meget påpasselig med at være efter det så det ikke rådner

For at gå med livrem og seler har jeg, som det måske også fremgår af billedet:

  • udover at få understrygningen opfrisket/renoveret også
  • sat huntonitplader på som 'undertag' vha strimler af trykimprægnerede brædder som klemlister både på yder- og undersiden.
  • Listerne på undersiden er også tænkt som afstandslister ifht isoleringen. Isover viser dog at denne kan ligge helt op til undertag men ...
  • midt mellem listerne på ydersiden har jeg sat en lidt tykkere liste så huntonitpladerne 'tvangsbøjes' på midten og evt indtrængende vand løber samlet til bunden af pladerne hvor
  • Et stykke kraftig plastfolie i givet fald vil lede vandet så langt ud mod murens yderside som muligt

Optimalt ville vandet være blevet ledt helt til tagrende men nederste række tagtsten er sat i mørtel (ser det ud til) oven på muren og der er derfor lukket af.


/bjørn

Bag den originale/hjemmelavede skunklem gemmer der sig resten af den gamle kolde skunk. 

Skunklemmen er en kasse med 100 mm isolering. Selv om jeg har forbedret den med bl.a. tætningslister så forekommer den totalt tætte dampspærre lidt teoretisk. Ville nok kræve at alt på førstesalen var blevet ryddet og jeg var startet helt forfra. Eksempelvis fløjter det fra den gamle taglem som befinder sig i et lille lukket rum selv om der ligger 250 mm ovenpå så er den ikke tæt. Har købt en fin ny model med nedfældelig stige og hu hej - men isolering har den fx ikke meget af

 


/bjørn

Det er en god idé med huntonitten. Det er jo diffusionsåbent så du burde kunne isolere op ad det. Men eftersom du ikke har ventilation og du skal være meget påpasselig med ikke at trykke huntonitten ud tror jeg du har gjort klogt i at lave det sådan.

Jeg tænker du skal passe lidt på med den plastfolie, så du ikke kommer til at lave 2 dampspærre.

Det er svært at få det 100% tæt i gamle huse uden at rive det hele ned som du siger. Og det er også det der i mine øjne kan være farligt. Ved 300mm+ isolering skal dampspærren bare være i orden. Du skal også ud og fuge vindridser i bjælker osv

Lidt offtopic - men er det fakro vinduer du har smidt i?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis