kold eller varm skunk - Isolering af skråvæg til fodrem ...

I huset andre rum på vores førstesal har jeg ved renovering og efterisolering bibeholdt skunkene som kolde. I en mørk mellemgang har jeg dog nu sat ovenlysvinduer og den gamle alt for høje skunk (1,7 m) er blevet fjernet. Der skal etableres en ny og lavere skunk - men skal jeg lave den som varm eller kold.

Forestiller mig at det nemmeste vil være at påfore spærene for at øge isoleringen men når jeg nu har revet den gamle skunk ned så kan jeg vel lige så godt lave den nye skunk som varm og blot isolere fra loft til fodrem?

Men hvordan afslutter jeg fx dampspærren mod gulv ? 

Og selv om det bliver en varm skunk så foreslår fx Isover i denne video alligevel at man kommer isolering i den lodrette skunkvæg?!?


/bjørn

I huset andre rum på vores førstesal har jeg ved... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

> Jeg tænker du skal passe lidt på med den plastfolie, så du ikke kommer til at lave 2 dampspærre

Det er faktisk et lille (ca  100x40 cm) stykke tyk dampspærre som ligger på murens top og som er hæftet ca 10-15 cm oppe bag på den nederste huntonitplade

> Ved 300mm+ isolering skal dampspærren bare være i orden. Du skal også ud og fuge vindridser i bjælker osv

Hvis resten af rummet og de tilstødende rum i huset var 100% tiptop tætnet så ville jeg fuge vindridser som sidder mere end halvvejs inde i isoleringen grundigt. Damptrykket vil som jeg opfatter altid søge derhen hvor det er nemmest - feks ud i det tilstødende trapperum som altid står åbent, ud gennem skunklemmen, op gennem taglemmen osv og ikke gennem den nyeste og mest tætte væg i nærheden


/bjørn

> Lidt offtopic - men er det fakro vinduer du har smidt i?

Nej det er Rooflite Core som er et datterselskab i Velux koncernen. Vinduerne er købt hos 'Dem fra Nordlunde' på Lolland. Alt Velux udstyr passer og vinduerne er fine til opgaven. Som sagt er det 'en gennemgang' på 12 m2 der nu bliver på godt 17 m2. Meget lys og fin men ikke vinduer som skal åbnes-lukkes dagligt og med to vinduer som kombiinstallation er det jo nemt at vedligeholde 8^)

Det lodrette støttespær har jeg fx selv lavet af nogle sammenlaminerede T1 regler  - på Velusk hedder de BKY når vinduerne skal sidde med 100 mm afstand og koster knap 2000 kr. Jeg har vel givet 200 for matrialerne ...


/bjørn

Skrevet af farfar på 14-10-2015 21:52

> Lidt offtopic - men er det fakro vinduer du har smidt i?

Nej det er Rooflite Core som er et datterselskab i Velux koncernen. Vinduerne er købt hos 'Dem fra Nordlunde' på Lolland. Alt Velux udstyr passer og vinduerne er fine til opgaven. Som sagt er det 'en gennemgang' på 12 m2 der nu bliver på godt 17 m2. Meget lys og fin men ikke vinduer som skal åbnes-lukkes dagligt 8^)

Ah ok. Ja, kender dem godt. Det ser fint ud

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis