Glidemiddel ved fræsning - hvad kan jeg bruge?

Hej

Jeg står og skal fræse en del ud i mine gulvspånplader til gulvvarme slanger, og vil helst skåne mit dyrt-indkøbte fræsejern mest muligt.

Bør jeg bruge en form for glidemiddel? - Og hvis ja - kan man så bruge noget andet som jeg måske allerede har liggende .. f.eks. WD40, eller kæde-olie eller lignende ... eller bør jeg købe en spray af det rigtige?

 

/Morten

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fræs af flere omgange... forstået på den måde at du ikke skal fræse mere end 2 mm dybt af gangen, for så holder dit jern længere.

Er det store lige stykker kan du med fordel indstille en rundsav og skære et par snit med den, så du får fjernet noget af træet inden fræseren skal i gang  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hej Morten
Køb nogle billige Harald Nyborg fræsere. Der er så mange urenheder i spånplader, så lige meget
hvad du gør bliver de slidt.
Jeg har oplevet at det gnistrer, når man saver i det, så derfor ville jeg vælge den billigste løsning og
smide dem over skulderen, når de er trætte.
VH johnny

Johnny cnc
Jeg har også tænkt mig at tage den af flere omgange, men jeg skal 21mm ned så det bliver nok noget mere end 2mm pr gang ... og mht HN fræsere så er det desværre et lidt specielt hulkehlfræser på 25mm så det billigste sted jeg kunne finde det var til 550,- .. så vil helst klare den med eet jern.

Så brug rundsaven på de 18-20 mm, og fræseren det sidste stykke.

Det der ødelægger fræseren (ud over søm og skruer) er at den brænder varm fordi den ikke hurtigt nok kan komme af med spånerne, hvis man fræser for dybt.   

Lav eventuelt en skabelon du kan skære/fræse efter af nogle brædder.

 

Her er en på 25 mm til 462.50... men du kan jo også fræse 2 spor lige ved siden af hinanden, med en fræser der er mindre, jeg tror ikke at varmeslangen vil sige noget til det  

 

PS: Kan man ikke købe plader med færdige spor i, så du slipper for arbejdet ?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja eller fræs et lidt smallere spor, med de billige fra HH.
Det er vigtigt at du ikke presser for hårdt, og har du sug på forlænger det også levetiden, da fræseren ikke køre i spåner også.

21 mm dyb fræser du så ikke næsten igennem pladen, for det er vel 22 mm plader, det vil jo gøre det hele noget ustabilt.
Annonce

Jo, men det jeg skal fræse er vendesporene:

Jeg har i forvejen et beslag til maskinen så den kan sættes fast på pladen og lave buer, så det burde være helt lige til - jeg vil blot gerne sikre mig at jeg ikke skal købe flere fræsejern til den pris.
Det er netop hos EA Engros jeg har købt det - til 462,- + levering.
Der skal fræses 21 mm, da det er 25 mm plader, til 20 mm slanger.
Jeg kunne selvfølgelig godt fræse for med et billigt HN jern, så fik jeg da fjernet en del af træet forinden - god ide... men jeg vil samtidig gerne høre fra nogen der kan svare på, om jeg med fordel kan bruge et glidemiddel for at slide mindre jernet, og om jeg i givet fald kan bruge noget man typisk har på værkstedet i forvejen, da jeg gerne vil i gang med arbejdet i dag!
Jeg har ikke hørt om glidemiddel i forbindelse med træ... alene ideen om at træet bliver "vådt" af glidemiddel lyder som en dårlig ide i min optik...
Så som Je_ns skriver, godt med sug, og så ikke forcere prosessen.
Ligesom med alt andet skærende værktøj, gælder det om at lade værktøjet klare arbejdet og ikke presse det igennem.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nåå for søren - jeg troede at det var helt normal praksis .. men det er da muligt at jeg har misforstået det, hvis andre ikke har hørt om at bruge glidemiddel på træ ...

Jeg vil prøve at fræse for med et billigt jern, fræse af flere omgange 5-6 mm pr. gang, og fræse stille og roligt, og føre maskinen uden at presse på. Mon ikke jeg så kan lave de 30-40 buer jeg skal lave, med eet fræsejern.
Når man arbejder med metaller er køling almindelig, men til træ har jeg svært ved at se hvad det skulle være, uden at du "sviner" træet til.
Tag nogle pauser så jernet ikke bliver varmt, det er alfa omega.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Med træ tror jeg at enten et sug der fjerne spåner eller evt luft der blæser dem væk (sviner....) vil være det mest effektive køling du får. Altså du undgår at der dannes ekstra varme ved at mose rundt i gamle spåner.

Og husk at jo skarpere dit værktøj er og jo bedre dine skæremeter passer med det fræseren er optimeret til og naturligvis med passende tilspænding... Ja så bliver det ikke mere optimalt.

Du kan sikkert med fordel rense fræseren for påbrændinger, for at få den bedst skærende fræser.

Men når det er sagt så er en fræser med en halvcirkel jo noget af det værste... passer skæredata på periferien, ja så er de jo ringe tættere mod center.. så generelt skal der rigeligt med omdrejninger på..

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis