Indstøbnig af gamle jern(varme)rør i betongulv

Hejsa

Jeg overvejer at banke vores entregulv op, for at støbe et nyt, med isolring og gulvvarme.
inden jeg går i gang, vil jeg gerne have forberedt mig så grundigt som muligt, og have flest mulige materialer hjemme.
Jeg ved der løber to varmerør (frem/retur) i gulvet, som skal forsyne den planlagte gulvvarme (de forsyner pt. en radiator i rummet (som skal fjernes) og render videre ovenpå, så de kan ikke fjernes, desværre)

Mit spørgsmål går på, om jeg bare smider en gang skum-rørskåle omkring og forsegler dem med alutape, inden jeg støber? eller er der en anden smart løsning til det? det er ikke som sådan for at isolere dem, mest for at holde betonen væk fra dem.

 

andre bud/kommentarer på hele projektet er også velkomne, se gerne min anden tråd: ( http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201255  )


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke støbe dem ned (længere). Er det muligt at erstatte dem med pex og lave en synlig samling et andet sted?
Hej Vatnisse😊

Det er ikke umiddelbart muligt at skifte dem, fordi det er rummet fjernest fra fyret.. rørene går gennem to andre rum, hvor gulvet ikke skal op.. mit eneste umiddelbare alternativ er vel at lave en samling under gulvet, og gå over til pex derfra, men det er jo endnu værre..

Hmm gode ideer??

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Selvfølgelig må du støbe dem ned igen, fint med rørskåle. Så på med vanten
Jeg vil mene det er et dårligt råd. Jeg forestiller mig du har 2 stk 90 graders bøjninger skruet på rørene under gulvet der hvor de kommer op. Du skriver ikke hvornår rørene er fra, men i så fald er det ihvertfald fra før 1990 hvor skjulte samlinger blev ulovlige. Og hvis de allerede har ligget der 50 år f.eks., så er det jo ikke til at sige hvad rest levetiden er.
Det er formentlig fra 1965, så 50 år fylder de i år😊 og ja, der må være bøjninger under gulvet nu.
Jeg må vist hellere lige få afklaret, inden jeg brækker gulvet op.. om dette er et reelt problem?
Jep, rørene er gamle, men, hvis de skal skiftes skal hele husets gulve tages op. Og det er ikke en mulighed..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det er ikke for at male fanden på væggen

Det er fordi jeg syntes det er synd at støbe dem ned. Dit nye betongulv skulle jo gerne ligge der resten af din tid ud

Der er en sandsynlighed for at det er svejste rør så og ikke med bøjninger mv.
Hmm.. Jeg er enig at de gerne måtte forsvinde, men jeg kan ikke helt se muligheden, i og med de formentlig render sammen med de rør der går til resten af huset.. og fortsætter her fra entreen op til 1. Sal.
Er det godt, hvis de er svejste? Og hvordan ser jeg det?
Jeg tror vi skruede det fra hinanden, da vi fjernede en radiator ovenpå sidste år..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Man kan ikke forestille sig, at du skærer rørene i rummet OG ved fyret og så trækker pex igennem de gamle rør under gulvene, du helst ikke ville bryde op? Gamle varmerør har jo nogle gange -afhængig af alder - en diameter meget større end man bruger i dag, hvor der burde være plads.
Jeg har tænkt tanken..
Men rørene ligner noget i 18mm eller deromkring.. og så er det ikke en enkelt streng, der er også forgreninger undervejs, så jeg vil ikke kunne få vand på den ene side af huset, tror jeg..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, det er godt hvis det er svejst. Men hvis I har skruet det fra hinanden er de ikke. De gamle selvcirkulerende anlæg med store rør dimensioner er det ikke så. Hvis det er omkring 18mm udv. er det 1/2" rør. Det lyder lidt mærkeligt hvis det løber op til en 1. sal derfra. Så ville jeg have gættet på min. 3/4".
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også