Indstøbnig af gamle jern(varme)rør i betongulv

Hejsa

Jeg overvejer at banke vores entregulv op, for at støbe et nyt, med isolring og gulvvarme.
inden jeg går i gang, vil jeg gerne have forberedt mig så grundigt som muligt, og have flest mulige materialer hjemme.
Jeg ved der løber to varmerør (frem/retur) i gulvet, som skal forsyne den planlagte gulvvarme (de forsyner pt. en radiator i rummet (som skal fjernes) og render videre ovenpå, så de kan ikke fjernes, desværre)

Mit spørgsmål går på, om jeg bare smider en gang skum-rørskåle omkring og forsegler dem med alutape, inden jeg støber? eller er der en anden smart løsning til det? det er ikke som sådan for at isolere dem, mest for at holde betonen væk fra dem.

 

andre bud/kommentarer på hele projektet er også velkomne, se gerne min anden tråd: ( http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201255  )


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg overvejer at banke vores entregulv op... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg har set der er standset 3/4 i en af de synlige vinkler/bøjninger.. så du har nok ret igen😊 det var blot mit øjemål.. Der åbenbart skal kalibreres..

Jeg kan ikke gennemskue om problemet er stort? Skal jeg droppe at hugge det gulv op?

Eller jeg kan "fremtidssikre" det nye gulv, så der måske senere kan køres en Pex igennem?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skriver at de var skruede sammen da i fjernede en radiator. De kan sagtens være svejset sammen, nede i gulvet og skruet sammen ved radiator eller ovenpå. Og røret kan sagtens være større på hovedledning end den er ved radiator.
Du kan fremtidssikre dit nye gulv ved at lægge et par tomrør, som dem pexrør normalt ligger i. Men det er ikke til at sige herfra hvorfra og hvortil. Husk at lave bløde bøjninger.
Er de svejset sammen, og ser helt friske ud efter 50 år så holder de også de næste mange år. Det er der hvor jernrør har været svinet til med mørtel, eller de har fået fugt fra utæt kloak, at rørskader opstår.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ha ha.. Det er jo umuligt at sige.. men nok meget godt at jeg kan forberede mig, og evt. Droppe projektet, hvis ikke jeg kan håndtere (har råd) til hvis rørene er helt færdige..
God idé med tomrør, er dog i tvivl om det kan give mening, da jeg har beton på tre sider og ydersokkel på den sidste.. og håbede at nøjes med dette ene rums gulv, i år..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej.. så er det ikke værre, selvfølgelig kan det lade sig gøre

Men det er lidt svært at rådgive uden at vi har lidt mere at holde os til. Altså det ville være optimalt hvis du kunne trække nogle 15 eller 18mm pex fra fyr eller hvad du har og igennem og op til 1. salen. Så kan du evt. også smide dem ind i væggen og slippe for rør i rummet. Kan du komme til rørforgreningen der hvor de rør her kommer fra?
Hej vatnisse

Enig i at det ikke er optimalt. Min pointe er blot at det ikke er ulovligt at støbe dem ned igen.

Selvfølgelig er det svært.. Og jeg er glad for I gider og prøver :-)
Der er støbt gulv i "fyrrummet" hvor varmerørene forsvinder ned i gulvet. De kommer først op igen i den modsatte ende af huset (den berømte entre), hvor de render opad til 1.sal.
Der er desuden to rum i stueetagen, som må være forgrenet.. disse forgreninger kan jeg ikke komme til, desværre.
altså kan jeg egentlig kun komme til dette rør her i entreen.. :-( som jeg ser det.. vel at mærke..
Jeg har en slags rum undervejs.. her kunne jeg eventuelt sætte en form for samling..(hvis det findes?) over gulvhøjde, og føre dette rør ud i entreen og op til 1.sal..
Men det kræver at man kan lave samlinger undervejs senere?.. ellers vil det ikke rigtig have nogen effekt..
altså forestil dig at du trækker et rør fra dit fyr, til et centralt rum i huset, hvor det kommer op ad gulvet. nu skla det så føres videre herfra, om 1 års tid..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også