Motorsav og Aspen benzin

Hej forum.

 

Jeg har en ældre Jonsered 2145 motorsav. Den har stået stille nogle år, men blev gravet frem for nyligt og kørte fint på det benzin der var i tanken. Da den løb tør fyldte jeg Aspen på, og nu vil den ikke starte. Jeg har prøvet med nyt tændrør, og justering af kaburatoren.

 

Når den er kold, starter den meget kortvarigt, går ud inden jeg når at give den gas, hvorefter den bare ikke vil noget som helst.

 

Nogen der har en ide til en løsning? Inden jeg begynder at splitte den ad for at rense og gøre ved.

 

/Ole

Hej forum.   Jeg har en ældre Jonsered 2145... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank, har været i næsten samme situation, med en "sommerhuskædesav", hvor jeg var gået tør for kædeolie og derfor havde hældt noget hærdende "køkkenolie" på for at gøre opgaven færdig.
Jeg nåede dog at få skyllet den hærdende olie ud inden det det var blokeret helt som i dit tilfælde.

Jeg tømte oliebeholderen for olie og hældte varmt/kogende vand i indtil den begyndende prop var opløst.
Skrevet af oventz på 02-11-2015 09:46
Lige en opfølgning på saven.

Fik endlige tid til at splitte saven ad i fredags. Syntes umiddelbart at pakningerne i kaburatoren var noget stive i det, så tænkte at jeg lige så godt kunne bestille nye, nu den var skilt ad. Lørdag kom der et rebuild kit til karburatoren, så jeg fik alle smådelene skiftet og fik det hele samlet igen.

Resultat: Saven startede som var den ny, og kørte upåklageligt en times tid søndag.

Det er skønt og høre. Tak for tilbagemeldingen.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu er sagen snart et par år gammel, men jeg har lige oplevet det samme, som Ole med den lidt ældre Jonsered.
Jeg har en ca. 15 år gammel Partner, som vel har stået stille i ca. 10 år, da jeg pludselig skulle bruge den. Jeg fik lidt benzin af naboen, og hældte selv en sjat fuldsyntetisk motor olie i. Den kørte fint i et par timer og startede fint igen dagen efter.
I mellemtiden havde jeg købt 2-takts Aspen, og da det sidste af naboens benzin var ved at være brugt hældte jeg lidt Aspen oven i. Så begyndte den kort efter at sætte ud. Ville ikke rigtigt tage gassen. Tænkte jeg havde fyldt for lidt Aspen på, så jeg fyldte tanken helt op.
Motoren startede fint, men nu var det blevet værre med, at den ikke ville tage gassen, og efter 2 minutter holdt den helt op.
Altså ingen problemer med olie, men en af jer skrev, at man ikke må blande Aspen og benzin.
Nogen der kan bekræfte det, eller forklare hændelsen på anden vis?

/Axel

Ampere
Frank Chr. skrev den 02-11-2015 10:48:26

Håber jeg må blande mig i tråden med et nyt spørgsmål (ellers må oventz sparke mig ud) da jeg ikke kan finde stedet hvor man laver nye indlæg. ;-)
Jeg stod også at skulle bruge min (hobby) motorsav forleden som ligeledes ikke har været i brug i flere år. Forhistorien er at jeg gerne vil være lidt miljøbevist, så jeg har anvendt rapsolie som skæreolie. Hvad jeg overhovedet ikke har vist eller skænket en tanke - rapsolie størkner. så nu er alle smørefunktioner total blokeret. Jeg har prøvet at opløse skidtet med benzin men kan simpelthen ikke få hul igennem. Derfor, taler vi her om en total adskillelse af "oliepumpen" smørefunktionen og er det nogenlunde til at håndter for en ikke kyndig udi mekanik ? Eller findes der et effektiv middel der kan opløse rapsolien der er hårdt som tør harpiks ?

 Der er rimelig stor chance for dit oliepumpe er smadret efter sådanne en tur, slangerne kan du af og til blæse luft baglæns ud af.

Diverse biokædeolier er raffineret rapsolie, det har mindre tildens til at størkne.
Jeg selv bruger bio olie i de perioder jeg skære meget, og så den sidste tank bliver der hæld alm kæde olie i.

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis