Motorsav og Aspen benzin

Hej forum.

 

Jeg har en ældre Jonsered 2145 motorsav. Den har stået stille nogle år, men blev gravet frem for nyligt og kørte fint på det benzin der var i tanken. Da den løb tør fyldte jeg Aspen på, og nu vil den ikke starte. Jeg har prøvet med nyt tændrør, og justering af kaburatoren.

 

Når den er kold, starter den meget kortvarigt, går ud inden jeg når at give den gas, hvorefter den bare ikke vil noget som helst.

 

Nogen der har en ide til en løsning? Inden jeg begynder at splitte den ad for at rense og gøre ved.

 

/Ole

Hej forum.   Jeg har en ældre Jonsered 2145... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja mit svendebrev som mekaniker er også omkring 40 år gammel, der står for øvrigt Særdeles veludført udført på mit...
Men et svendebrev har jo nok ingen betydning for om benzinen afblander olien eller ej.

Uanset dine betragtninger, tror jeg nu stadig på at benzinen står og afblander hvis den står længe.

Når nu to kompetente "plæneklipper" værksteder, jeg har talt med, siger det ofte er et problem, så vælger jeg at tro på dem.

Skrevet af je__ns på 16-10-2015 14:34
Ja det er også hvad jeg har hørt flere steder fra, at almindelig olieblandet benzin står og afblander, og ofte er årsagen til havari, på grund af manglende smørring.
Det hvor vi får repareret de småmaskiner på arbejde, fortalte mekanikeren at langt største delen af de maskiner de fik ind der var problemer med, var hvor folk selv blandede benzinen.

Maskiner der altid har brugt Aspen, var sjældent problemer med...
 

Prøv og hæld 20 ml totaktsolie op i en glaskande og tilsæt 1 liter alm benzin. Olien vil kun kunne bringes til og bundfældeved og lade benzinen fordampe. Og olien fordamper ikke ved temperaturer, som vi almindelige dødelige kan holde ud at opholde os i.

Andet udsagn er helt korrekt når folk lige giver benzinen en slat totaktsolie eller bruger nymodens motorolie. Moderne motorolie er nærmest umulige og opblande i benzin.

Nej, ikke hvis folk husker og købe det i den grønne dunk. Det fra den blå dunk er .................  he he. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af je__ns på 16-10-2015 19:51

Ja mit svendebrev som mekaniker er også omkring 40 år gammel, der står for øvrigt Særdeles veludført udført på mit...
Men et svendebrev har jo nok ingen betydning for om benzinen afblander olien eller ej.

Uanset dine betragtninger, tror jeg nu stadig på at benzinen står og afblander hvis den står længe.

Når nu to kompetente "plæneklipper" værksteder, jeg har talt med, siger det ofte er et problem, så vælger jeg at tro på dem.

Nu var bemærkningen med svendebrev ikke møntet på dig. 

Prøv lige og spørge de samme to "kompetente" værksteder om hvorfor det problem ikke eksisterer med Aspenbenzin. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Aspen har ikke ret meget til fælles med almindelig benzin, og de bruger fuldsyntetisk 2-t olie, udover benzinen ikke afblader, giver det også langt mindre problemer med "gummi" delen i karburatoren.
Aspen kan stå i årevis uden at kvaliteten forringes.


Jeg bruger noget dyrt special 2-t olie til min påhængsmotor, har dunken stået vinteren over, kan man godt se olien er trukken til bunden, den farver benzinen blå/grøn så det er nemt at se.
Men normalt tømmer jeg resten over på min gamle bil, når sejlsæsongen er slut..
Skrevet af je__ns på 16-10-2015 20:30
Aspen har ikke ret meget til fælles med almindelig benzin, og de bruger fuldsyntetisk 2-t olie, udover benzinen ikke afblader, giver det også langt mindre problemer med "gummi" delen i karburatoren.
Aspen kan stå i årevis uden at kvaliteten forringes.


Jeg bruger noget dyrt special 2-t olie til min påhængsmotor, har dunken stået vinteren over, kan man godt se olien er trukken til bunden, den farver benzinen blå/grøn så det er nemt at se.
Men normalt tømmer jeg resten over på min gamle bil, når sejlsæsongen er slut..

Ja alkylatbenzin er noget anderledes. Som du rigtig skriver bruges der fuldsyntetisk selvblandende totaktsolie i deres totaktsmix. Der er ingen forskel på oliens evne til og forblive opblandet uagtet det er halv eller helsyntetisk bare det hedder (på dansk) selvblandende.

Den gammedags (ikke selvlandende) forsvandt meget hurtigt efter den selvblandende kom frem.

Og problematiken omkring gummidelenes holdbarhed fornemmer jeg også er overdrevet, da jeg før har skiftet membram på karburatore, der udelukkende har kørt på alkylatbenzin, efter 5-6 år. Og har da selv en buskrydder og flere save, der stadig kører med samme membramsæt på 10+ år og aldrig har set en dråbe alkylatbenzin. Og jeg har enda ikke for vane og tømme tanken ved stilstand, da jeg har en klar fornemmelse af at flapperne på membramen ret hurtigt bliver stive når der kommer luft til.

Kunne det ikke tænkes, det kun er farven i benzinen der er trukket til bunden ???

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af oventz på 13-10-2015 20:39

Hej forum.

 

Jeg har en ældre Jonsered 2145 motorsav. Den har stået stille nogle år, men blev gravet frem for nyligt og kørte fint på det benzin der var i tanken. Da den løb tør fyldte jeg Aspen på, og nu vil den ikke starte. Jeg har prøvet med nyt tændrør, og justering af kaburatoren.

 

Når den er kold, starter den meget kortvarigt, går ud inden jeg når at give den gas, hvorefter den bare ikke vil noget som helst.

 

Nogen der har en ide til en løsning? Inden jeg begynder at splitte den ad for at rense og gøre ved.

 

/Ole

Hvordan går det med saven, har du fået ild i kalorius Ole  ???

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for de mange svar. Har lige haft en lidt travl uge, så har ikke haft tid til at rode med den, men det kender i vel godt.. :-)

Ud fra hvad i skriver så er problemet højst sandsynligt i kaburatoren?

Enten stive membraner, eller skidt fra det gamle benzin.

Min plan er at skille den ad og rense kaburatoren.

/Ole
Skrevet af oventz på 19-10-2015 06:16
Tak for de mange svar. Har lige haft en lidt travl uge, så har ikke haft tid til at rode med den, men det kender i vel godt.. :-)

Ud fra hvad i skriver så er problemet højst sandsynligt i kaburatoren?

Enten stive membraner, eller skidt fra det gamle benzin.

Min plan er at skille den ad og rense kaburatoren.

/Ole

Det er et godt udgangspunkt.  

Når du samler karburatoren igen, skruer du blandingsskruerne H og L forsigtig i bund og 1-1,5 omdregning ud igen. Så skulle den kunne startes op, forudsat flapperne ikke er stive eller der er et hul i gummivarene. 

Pøj pøj. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lige en opfølgning på saven.

Fik endlige tid til at splitte saven ad i fredags. Syntes umiddelbart at pakningerne i kaburatoren var noget stive i det, så tænkte at jeg lige så godt kunne bestille nye, nu den var skilt ad. Lørdag kom der et rebuild kit til karburatoren, så jeg fik alle smådelene skiftet og fik det hele samlet igen.

Resultat: Saven startede som var den ny, og kørte upåklageligt en times tid søndag.
Håber jeg må blande mig i tråden med et nyt spørgsmål (ellers må oventz sparke mig ud) da jeg ikke kan finde stedet hvor man laver nye indlæg. ;-)
Jeg stod også at skulle bruge min (hobby) motorsav forleden som ligeledes ikke har været i brug i flere år. Forhistorien er at jeg gerne vil være lidt miljøbevist, så jeg har anvendt rapsolie som skæreolie. Hvad jeg overhovedet ikke har vist eller skænket en tanke - rapsolie størkner. så nu er alle smørefunktioner total blokeret. Jeg har prøvet at opløse skidtet med benzin men kan simpelthen ikke få hul igennem. Derfor, taler vi her om en total adskillelse af "oliepumpen" smørefunktionen og er det nogenlunde til at håndter for en ikke kyndig udi mekanik ? Eller findes der et effektiv middel der kan opløse rapsolien der er hårdt som tør harpiks ?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis