Skrevet af je__ns på 16-10-2015 20:30
Aspen har ikke ret meget til fælles med almindelig benzin, og de bruger fuldsyntetisk 2-t olie, udover benzinen ikke afblader, giver det også langt mindre problemer med "gummi" delen i karburatoren.
Aspen kan stå i årevis uden at kvaliteten forringes.
Jeg bruger noget dyrt special 2-t olie til min påhængsmotor, har dunken stået vinteren over, kan man godt se olien er trukken til bunden, den farver benzinen blå/grøn så det er nemt at se.
Men normalt tømmer jeg resten over på min gamle bil, når sejlsæsongen er slut..
Ja alkylatbenzin er noget anderledes. Som du rigtig skriver bruges der fuldsyntetisk selvblandende totaktsolie i deres totaktsmix. Der er ingen forskel på oliens evne til og forblive opblandet uagtet det er halv eller helsyntetisk bare det hedder (på dansk) selvblandende.
Den gammedags (ikke selvlandende) forsvandt meget hurtigt efter den selvblandende kom frem.
Og problematiken omkring gummidelenes holdbarhed fornemmer jeg også er overdrevet, da jeg før har skiftet membram på karburatore, der udelukkende har kørt på alkylatbenzin, efter 5-6 år. Og har da selv en buskrydder og flere save, der stadig kører med samme membramsæt på 10+ år og aldrig har set en dråbe alkylatbenzin. Og jeg har enda ikke for vane og tømme tanken ved stilstand, da jeg har en klar fornemmelse af at flapperne på membramen ret hurtigt bliver stive når der kommer luft til.
Kunne det ikke tænkes, det kun er farven i benzinen der er trukket til bunden ???