udgrav kælder

Hej med alle

Jeg skal have udgravet en 80 m2 stor kælder.

Nuværende højde ca 2 m til en højde på ca 2,3 m.

Hvordan vil i gøre det, og hvad kan det koste ?

Huset er en bungawlov fra 1938.


100% klamp

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det første du skal undersøge er om dit fundament går tilstrækkeligt langt ned... hvis du først skal til at understøbe fundamentet også, så tror jeg det er billige at flytte :-)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så galt er det nu ikke. Du får den store fordel at det giver så meget sved på panden at du kan spare abonnement til motions center.
Først skal du naturligvis undersøge sokkel dybde. Ellers kan der understøbes. Så skal du undersøge dybde på din kloak, det er ikke smart hvis gulvafløb bliver tvunget til at være 10-15 cm over gulv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad kan det koste...


Ja det afhænger jo klar af hvad der skal inkluderes i prisen.
Vil du hyre en til at komme med udsty og grej, og aflevere et færdigt arbejde med gulv i kælder, renoveret væg osv. Er rummene / rumme tomt, eller skal der fx fjernes et fyr, understæbes ved en skorsten etc.

Tager du selv del i arbejdet?


Hvordan er adgangsforholdene, kan man fx smække en transportør ind gennem et vindue?
Hvad med opgravningen, skal den bortskaffes? eller??
Er det et stort rum ude indvendige mure, søjler osv der skal tages hensyn til?
Hvad med grundvandet, ligger det dybt nok til du ikke får probvlemer når du sænker gulvet 30 cm?
Hvor maget isolering vil du have under gulvet?
Skal der gulvvarme i osv.
Alt i alt er det umuligt at give dig et svar på opgaven med de meget få oplysninger du er kommet med her.

Så overvej hvad det nøjagtigt er du skal have lavet og ikke mindst om du selv laver dele af det?

Når du har gjort det kan du jo invitere et par entreprenører til at give en pris på opgaven.
Rigtig meget afhænger af lokale forhold som nok ikke kan belyses i et fora som dette :-)

Ikke ment som et surt opstød, men en venlig opfordring til at overveje hvad du spørger om og ikke mindst være mere præsis :-)
Men som Erik skriver, er det jo muligt med en "Lysbro rendegraver" og passende med tid......

Husk at du skal grave ud til både det nye gulv og den isolering der ligger under....
Så regn med du mindst skal have fjernet 50 kubikmeter, jord/sand/beton.

MVH Njord


MVH Njord
tak for jeres indlæg.

Rummet er tømt for alt.
Der skal kun være ydervægge tilbage.
300 mm isolering jern,gulvarme,8 cm beton og klinker.
Sokkel står ca 5-10 cm under færdig udgravningsdybde ca 280 cm.
Der skal ny kloak .
Jorden skal køres væk.
Der er dør til kælder på ca 1 m bred.
Der er vinduer til transportør.

100% klamp

Annonce
Jeg tror altså du kommer til at grve helt ned i niveau med din sokkel bund...
Ønsket kælderhøjder 230 cm
Støbt gulv min 10 cm
Ønsket isolering 30 cm
kapillærbrydende lag og afretning 10-20 cm

Sammenlagt giver det mindst: 230+10+30+10 = 280 cm.

Og reelt kan der jo også være nogen forskel på hvor dybt din sokkel er ned.....

Men en pris, mener jeg du skal have fat på et par lokale entreprenører og få dem til at give en pris på.

MVH Njord

MVH Njord
vi fik for et par år siden en pris på ca 800.000 for et tilsvarende projekt. altså for understøbning, udgravning, køre jord væk, flytning af kloak, isolering, vandbåren gulvvarme, støbe nyt gulv, pudse vægge op. Tror det var det... og et højvandsluk tror jeg også var med i prisen.

Det var lige over vores smertegrænse på det tidspunkt, men det er stadig på ønskesedlen.

Der er rigtig meget dejlig LAV DET SELV arbejde i sådan et projekt, som den pris jo også afspejler. Materiale prisen en jo til at regne ud. Hurtig ca. priser på det der bruges mest af.
sundolit 200,00 kr. m2 => 16.000,00
beton 1000,00kr m3 => 10.000,00
Armering + grus 10.000,00
Ny kloak 15.000,00
klinker 200.00 m2 16000,00
leje container bortkørsel 20.000,00
I alt ca 85.000,00
Så kan der være rådgivning, elarbejde, varmeinstallation, mad og bajere til hjælpere. Men jeg tror det kan holdes omkring 120 - 150.000,00 i materialer. Der er jo et stykke op til 800.000 så der skal svedes. Og skal det gøres alene er det mindst et årsværk tror jeg.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Min bror fjernede indmaden i et 125 kvm 70'er hus og gravede 70-80 cm ud med håndskovl og trillebør.....
Lavede ny kloak og rør i hele huset, nyt el over det hele og efterisolerede ide fra med 100mm og en pladeløsning. Alle skillerum blev muret op og vandskuret. Naturligvis nyt loft og nye vinduer og døre....
Monterede nyt køkken.
Så en original ydermur og originalt eternit (dog malet siden).
Det hele blev klaret på 8-9 måneder ved siden af fuldtids arbejde....

Mange venners hjælp, og ingen børn gjorde det muligt... og så at han med frue kunne flytte ud i garagen i byggeperioden....... (Garagen er i bolig kvalitet og bygget for få år siden som ren LDS arbejde....)

Så alt er jo muligt.. men det afhænger jo helt sikkert også af familiens accept og hjælpsomhed.

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også