Ny tagetage - tynd bagmur

Hej med jer,
 
Vi mangler kvadratmeter og pønser på at bygge en tagetage ovenpå vores "Aalborghus" fra 1983 med gitterspær.
 
 

I den forbindelse har vi været i kontakt med en arkitekt. I første omgang for at hjælpe med at få lavet materiale til en forhåndsgodkendelse ved kommunen til projektet. Under udarbejdelsen af materialet nævner arkitekten for os, at bagmuren i vores hus er lavet med 75 mm Siporex gasbeton, og at sådan en mur ikke er solid nok til at sikre husets stabilitet med en tagetage ovenpå. Hans forslag til løsning er at åbne facademuren op 8 steder, indsætte stålsøjler og så lukke muren igen.

 
Jeg synes, det lyder voldsomt med sådan et indgreb med stålsøjler. Foruden mer-prisen på 50-75.000,- er jeg bekymret for, om facademuren bliver pæn igen bagefter, ligesom jeg er urolig for, der opstår kuldebroer ved stålsøjlerne. Arkitekten glider let hen mine bekymringer ved indgrebet og ser ikke umiddelbart andre løsninger.
 
Hvad mener I? Er det mig, der er pylret, eller blinker der også advarselslamper ved jer?
 
Findes der godt nok ingen løsning med en tagkonstruktion med høj rejsning, som hviler på både facademur og bagmur og dermed opnår den nødvendige stabilitet uden stålsøjler? Vi skal jo have ny tagkonstruktion / spær ligesom facademuren skal hæves (for at undgå et "trykket" udseendende på huset med lav facademur og høj tagrejsning) - giver det ikke nogle muligheder?
 
På forhånd tak.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har været ude i noget lignende, her foreslog de dog, at stålrørene skulle sættes ind ved at åbne op i indemure.
Jeg opgav projectet da det blev for dyrt, jeg lavede i stedet for en tilbygning, som vi i dag er superglade for vi valgte...
Tilbygning til mit hus er også en mulighed, hvis anstrengelserne med tagetagen bliver for store. Men jeg vil opnå flere kvadratmeter med en tagetage i forhold til en tilbygning. Derudover trænger eksisterende tag og udhæng efterhånden til udskiftning, så med en tagetage vil jeg kunne spare noget på den fremadrettede vedligeholdelse.

Je__ns: Kan du huske, hvor meget dit projekt ville løbe op i? Altså tagetagen, som du opgav? For hvor mange kvadratmeter?

Vores arkitekt har groft estimeret vores tagetage (inkl. trapperum i stueplan, 2 værelser, 1 multirum og badeværelse) på 87 m2 til 1,5 mil. Er der nogen, der kan forholde sig til, om det overslag er rimeligt? Jeg bor i Aalborg.
Det var tilbage i 1996, jeg havde 120 m2 hus, og fik prisen på at få nye spær og tag, og så resten som selvbyg.
Kan ikke helt huske prisen, men vist omkring ½ mil, for nye spær og tag, samt montering af rør til forstærkning.
Kender ikke nogen der har gennemført sådan et projekt. Men når du har en forhåndsgodkendelse og skal i banken og snakke med dem, så tror jeg du får problemer. Hvis det var mig der gik i de tanker som du gør ville jeg overvej om ikke det var billigere at skifte hele bygningen ud til et passivhus. Det du har tanker om er en lappe løsning og tror ikke det kan hæve værdien af ejendommen i den størrelse som det koster og lave projektet.

Men det vil sagtens kunne lade sig gøre og lave projektet men skal det hænge sammen økonomisk skal det primært være gør Det Selv. Der er sindsygt mange timer i lave det man det. Tænker bare om det arkitektonisk kan laves så det bliver anstændigt for det er et pænt hus.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af danielhogh på 13-10-2015 18:43
Hej med jer,
 
Vi mangler kvadratmeter og pønser på at bygge en tagetage ovenpå vores "Aalborghus" fra 1983 med gitterspær.
 
 

I den forbindelse har vi været i kontakt med en arkitekt. I første omgang for at hjælpe med at få lavet materiale til en forhåndsgodkendelse ved kommunen til projektet. Under udarbejdelsen af materialet nævner arkitekten for os, at bagmuren i vores hus er lavet med 75 mm Siporex gasbeton, og at sådan en mur ikke er solid nok til at sikre husets stabilitet med en tagetage ovenpå. Hans forslag til løsning er at åbne facademuren op 8 steder, indsætte stålsøjler og så lukke muren igen.


Vores arkitekt har groft estimeret vores tagetage (inkl. trapperum i stueplan, 2 værelser, 1 multirum og badeværelse) på 87 m2 til 1,5 mil. Er der nogen, der kan forholde sig til, om det overslag er rimeligt? Jeg bor i Aalborg.

 

Men de her ting til sammen, betyder vel at den bedste løsning er at finde en anden bolig.

Salg af dit nuværende hus + de 1.5 mil. til renovering, de penge rækker vist langt i Ålborg.

 

 

Annonce
Skrevet af danielhogh på 14-10-2015 19:39

Vores arkitekt har groft estimeret vores tagetage (inkl. trapperum i stueplan, 2 værelser, 1 multirum og badeværelse) på 87 m2 til 1,5 mil. Er der nogen, der kan forholde sig til, om det overslag er rimeligt? Jeg bor i Aalborg.

Passer meget godt med det estimat vi fik på en overetage på et hus på 128m2. Det var så inklusiv geoteknisk undersøgelse og arkitektens honorar. Vi droppede det. Det lød tillokkende i starten (i forhold til en tilbygning), da vores tag også skulle skiftes. Selvom m2 er lavere og der er mulighed for en del lav-det-selv, så er det mange flere penge der skal op af lommen på én gang. Vi droppede det.

 

Skrevet af GammelHus på 14-10-2015 20:21

 

Men de her ting til sammen, betyder vel at den bedste løsning er at finde en anden bolig.

Salg af dit nuværende hus + de 1.5 mil. til renovering, de penge rækker vist langt i Ålborg.

 

 

 

+1 til GammelHus. Det var præcis af denne grund, at vi lagde vores 1.sal projekt på is. Selvom vi er super glade for kvarteret og naboerne, så blev det for mange penge - selv når man modregner de ting, jeg kunne stå for selv.

Hvis man er power-lav-det-selv'er og har tiden til det, vil jeg ikke afvise, at der kan være økonomisk fornuft i et sådant projekt.

 

Tak for input alle sammen.
 
Ja, økonomien i tagetagen er tvivlsom, og jeg forventer ikke at kunne hente alle pengene hjem igen ved gen-salg. Vi er "desværre" blevet så glade for området (vi taler om Gug, Aalborg), at nybyg eller flytning til andet område ikke rigtig er en mulighed. De få større huse, der kommer til salg i området, er dyre og står overfor en del renovering, og så tænker jeg, regnestykkerne kommer til at se nogenlunde ens ud.
 
Vi har i mellemtiden fået forhåndsgodkendelsen fra kommunen til tagetagen. Dér røg én af de store sten på vejen, før tagetagen kan blive en realitet. De resterende sten er økonomien, som vi allerede har været inde på, og huset stabilitet eller mangel på samme.
 
Mht. huset stabilitet - er der nogen, der kan svare på, om de her store tagremme, som ses på f.eks. mange 70'er huse (se evt. nedenstående billede), hviler på både bagmur og facademur? Kan det være en måde at kompensere for den tynde bagmur i mit hus og dermed opnå øget stabilitet som et alternativt til arkitektens forslåede stålsøjler?
 

 

Du er nødt til at have en bygningskonstruktør til at regne på tingene, det er jo et stort indgreb i husets konstruktion, samt en overetage giver et større vindpres..
Der skal under alle omstændighedder have fat en bygningsingeniør (IKKE bygningskonstruktør, da en konstruktør er mere praktisk anlagt. Hver har sine fordele, og i dette tilfælde er det ingeniørens kompetencer der er at foretrække.). Om det så er en fra spærfabrikken eller en uvildig rådgiver må du bestemme. Jeg ville foretrække den sidstnævnte.

Opgaven kan løses på mange måder. Din arkitekt har blot nævnt een, , men fælles for dem alle er at det højst sansynligt ved medføre en ekstraudgift. Når du går i gang med sådan en ombygning, skal du ikke regne med at du kan undgå en mindre renovering af stueetagen også. Du nævner selv at murene skal hæves for at give et mindre trykket billede. Dette gælder så også alle indvendige vægge + eksisterende installationer. Og så kommer pudsning, tapetsering, lofter osv. overni.
Jeg har i mit nabolag set nogen der har sat søjler ca. 2 m. fra husmuren hvor tagkonstruktionen hviler på. Så de altså har et stort udhæng hvor de kan sidde under. Om man så syntes det er kønt er jo en smagssag.
Du kan også overveje at bygge ovenpå med flat tag. altså en 1 sal. i fuld højde hvor noget af det måske er beboelse, terrasse og fladt tag. så skal dine bagmure kun bære etageadskillelsen og ikke et tungt tag med vindpåvirkning. Igen skal du have fat i ingeniøren.
Værdimæssigt ville du også få bedre kvadratmeter uden skråvægge.

Så er der smidt lidt i puljen til brainstorming.

Men som nævnt er der mange muligheder og der er smag og behag. Men forvent ikke at stueetagen kan stå uberørt hen under sådan en ombygning.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også