Fraflytter lejemål, renovering m.m

Jeg skal flytte fra en lejelejlighed og jeg har desværre ikke holdt den godt, har boet der 8 år. Bygningen er fra 1910 0g på 67 kvm. Bad/wc, stue, et værelse, køkken, baggang, og pulterkammer. Jeg skal betale for udbedringen og materialer.

Hvad koster følgende: nye linoliumsgulve. Og lister...i gang og køkken, nyt gulvtæppe i stuen som er ca, 5gange3 meter, (billig model, som der også er nu....) lapning af huller i murværk i stuen, efter vores kanin, og tapsering, nye låger i køkken. Så er der knækket et håndtag af en dør. Puha. Hvad koster det i alt. Håber virkelig i kan hjælpe mig?! Linoliumsgulvene er også billig model. Glemte at der måske skal nye dørtrin til tre af dørene.....
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter 7 år så skal udlejeren selv betale for at sætte lofter og vægge i stand , men du skal betale for gulve , paneler , døre , vinduer og lign.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvad der skal laves, afhænger af din lejekontrakt. Men hvis det er en privat udlejningslejlighed, skal du sikkert betale for alt det du skriver, inkl. maling af vægge. Udgifterne afhænger jo lidt af, hvor slemt det ser ud. Er det alle lister der skal skiftes og alt tapet der skal skiftes? Hvor gamle var køkkenlågerne da du overtog lejligheden? Udlejer må forvente et vist slid, så jeg tænker ikke, at det er rimeligt at du skal betale den fulde udgift. Men det er svært at sige med de få oplysninger. Det kommer også lidt an på, hvad udlejeren er for en karl. Hvis det er en professionel udlejer, der bare ringer efter nogle håndværkere, til at ordne det hele, bliver det rigtig dyrt. Hvis det er udlejer, der selv går og istandsætter kan du være heldig at slippe billigere. Men jeg ville ikke blive overrasket over en regning på 50.000. Måske 25 hvis du er heldig.
LLO skriver:

Lejlighedens stand ved aflevering.

Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen.

Hvis lejemålet er lejet nyistandsat, og lejeren har skrevet under på dette, kan der også aftales at lejemålet skal afleveres nyistandsat uanset slid og ælde.

Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved indflytningen, med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde. Slid og ælde hæfter lejeren derfor ikke for. Det vil sige, at lejer ikke skal betale for istandsættelsen af et almindeligt nedslidt køkken eller almindeligt slidte gulve.

Lejeren kan aldrig forpligtes til at aflevere det lejede i bedre stand end det var ved overtagelsen.

Lejeren skal altid betale for misligholdelse, det vil sige hvis lejeren har skadet eller ødelagt det lejede (ridsede gulve, ødelagte håndtag m.m.).

Hvis udlejer derudover kan påvise, at en forringelse af det lejede kunne have været undgået, hvis lejeren havde overholdt sin vedligeholdelsespligt, kan lejeren komme til at betale for misligholdelse.

Lejeren skal altid aflevere det lejede rengjort og ryddet. Vi anbefaler derfor at gøre grundigt hovedrent.

Endelig anbefaler vi, at lejeren tager billeder af lejemålet, med henblik på at kunne dokumentere lejemålets stand ved fraflytningen.

http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=12

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LLO skriver:

Lejlighedens stand ved aflevering.

Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen.

Hvis lejemålet er lejet nyistandsat, og lejeren har skrevet under på dette, kan der også aftales at lejemålet skal afleveres nyistandsat uanset slid og ælde.

Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved indflytningen, med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde. Slid og ælde hæfter lejeren derfor ikke for. Det vil sige, at lejer ikke skal betale for istandsættelsen af et almindeligt nedslidt køkken eller almindeligt slidte gulve.

Lejeren kan aldrig forpligtes til at aflevere det lejede i bedre stand end det var ved overtagelsen.

Lejeren skal altid betale for misligholdelse, det vil sige hvis lejeren har skadet eller ødelagt det lejede (ridsede gulve, ødelagte håndtag m.m.).

Hvis udlejer derudover kan påvise, at en forringelse af det lejede kunne have været undgået, hvis lejeren havde overholdt sin vedligeholdelsespligt, kan lejeren komme til at betale for misligholdelse.

Lejeren skal altid aflevere det lejede rengjort og ryddet. Vi anbefaler derfor at gøre grundigt hovedrent.

Endelig anbefaler vi, at lejeren tager billeder af lejemålet, med henblik på at kunne dokumentere lejemålets stand ved fraflytningen.

http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=12

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Køkkenlågerne er af træ og de var ikke nye da jeg flyttede ind. Det har ikke været nemt at holde når det er ubehandlet træ. De er jo ikke til at tørre af på....
Hvor kan jeg finde mere om det med i siger at udlejer skal betale en procent del pr år.?

Annonce
Snak med lejernes LO.
De ved besked og kan hjælpe dig hvis du løber i problemer.
Det koster nok lidt at være medlem... men sikkert ikke mange kroner....
http://www.lejerneslo.dk/
På deres hjemmeside kan du også finde regler.. men det kræver jo man lige læser dem grundigt igennem.

MVH Njord

MVH Njord
Er selv udlejer. Det er ikke så svært som folk gør det ud til, men desværre er fraflytninger noget som næsten altid giver tvister mellem lejer og udlejer. Men logikken her er - du flytter ind i lejligheden - den har samme stand når du afleverer den tilbage til udlejer. Længere er den i princippet ikke. Det er korrekt at der i loven tales om et forventeligt slid.. men hvad er det? Ligesom du ikke vil flås for istandsættelse, så vil udlejer jo heller ikke tabe penge på at skulle reparere evt. skader. Og tro mig, lejere er mindst lige så slemme som udlejere til at forsøge at snyde.

Der er nok ikke nogen her som kan give dig en vurdering af hvad det skal koste. For det kræver at man rent faktisk ser tingene, slår priser op mv. Men du skal regne med at det er hvad det vil koste at få håndværkere til at lave det. Hvis udlejer selv står for det, er det blot en gave til dig som bralle taler om.

Jeg tror desværre nemt du kan forvente 30-40.000. Man kan f.eks. ikke blot tapesere et lille stykke. Så der går måske hurtigt 15.000 til maler. 15.000 til gulvmand. 10.000 til nye låger, håndtag mv. inkl. montering.

Det med penge til istandsættelses konto du spørger om, skal fremgå af din lejekontrakt. Men det er sjældent der afsættes penge til det. Nogle boligforeninger nedskriver også det beløb du kan blive opkrævet hvis du har boet der længe - men ingen private udlejere ville gøre det samme.
Er det rigtigt jeg kan trække håndværker regningen fra i skat jeg får ved fraflytning....
Det kan du måske. Ved lejebolig kan man få fradrag for vedligeholdelse, hvis man har vedligeholdelses pligt, OG har fast bopæl i lejligheden medens vedligeholdelsen står på OG selv betaler vedligeholdelse af egen lomme. Det må efterfølgende godt fradrages i depositum.
Det har ingen betydning hvornår man efterfølgende flytter. Man kan maksimalt få 15000.00 i fradrag pr. person der er bosiddende i boligen. (15000,00 i fradrag betyder jo som bekendt ikke 15000,00 mindre i skat.)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fradraget er vist også KUN for løndelen, og ikke af alle typer arbejde....
Også her kan du jo spørge dig tilråds hos lejernes LO.

Ved fx ikke om du vil kunen få fradrag for en regning fra udlejer der viderefakturerer osv.. der er helt sikkert nogle formalia der skal overholdes før fradraget er i hus.. Husk at fradragets værdi er ca 1/3 regnet i penge i lommen.....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også