Optimal fremgangsmåde ved støbning af betongulv m. gulvvarme

Hejsa

Jeg overvejer at pille gulvet op i vores entre, da det er hundekoldt. (fra 1965) døren er også kold, men det lader til at være et billigere lds-projekt, at starte med gulvet.
Rummet er ca. 5 kvm, så projektet var oplagt til et første LDS-Gulv-projekt, tænkte jeg :-) 

Jeg har en idé om fremgangsmåden, men ville lige have nogen af jer til at kommentere herpå:

  1. Opbankning og bortskaffelse af eksisterende gulv 
  2. Afretning med strandsand (hvor tykt?)
  3. udlægning af 300-400 mm EPS eller lignende (hvis det er enmt at grave i, kan jeg jo lige så godt smide ekstra     100 mm i, tænkte jeg?)
  4. isolering af kanter, med 100mm EPS, eller lign. (er det for tykt?)
  5. montering af Rionet på elefantfødder eller lign. afstandsklodser, så det kommer til at svæve i betonen
  6. montering af gulvvarmeslange på net, med strips/bindere, tilslutning af slange til eksisterende varmerør i rummet (der afmonteres en radiator, hvor jeg regner med at tilslutte/få tilsluttet gulvvarme til dens studser)
  7. udstøbning af beton (her er jeg meget i tvivl, så råd herom er yderst velkomne) hvor tykt, hvilke materialer og lign?
  8. skal der et lag ovenpå denne beton også? Jeg ville allerhelst have en færdig belægning bestående af noget betonlignende, evt. iblandet en farvepigment
  9. tørring.. ??

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke billigere end at skifte en dør, og især ikke hurtigere

Men, det lyder meget rigtigt det du har gang i.

100mm polystyren er alt for meget til kantisoering. 20mm mener jeg man anbefaler nu.

Betonen blander du 1:4 støbemix 8mm. Dernæst skal det tørre i et par uger (gennemhærdet efter 28 døgn) før du laver afretningslag. Husk at dække det til med plast.

Vil du ikke have klinker eller lign på? Ellers måske epoxy? Hvis du skal have klinker kan du gå få betonen jævn nok. Ellers skal du lave afretningslag. Prøv at søge på youtube - der er videoer som viser det hele

Hvis du lukker formen af EPS lidt til med skum, kan du blande betonen lidt tyndere. Så er det nemt at få jævnt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også