er 2 komponent lak pengene værd?

Hej LDS,

Beklager hvis det ikke er det rigtige sted at stille dette spørgsmål, men er det bedst bud jeg har på at få lidt gode råd - på trods af at det ikke er gør det selv.

Vi skal have behandlet vores gulv efter at have slebet det og er endt på 2 muligheder, men har brug for input/erfaring fra andre. Vi står mellem:

1. 3 x hvidlak
2. 3 x hvidlak + 1 x 2 komponent lak

Jeg har læst at de 3 x hvidlak er ekstra slidstærkt, så kan ikke finde ud af om det er nødvendigt med 2 komponent lakken eller om det er overkill?

Det skal nævnes at vi har 2 små børn og på sigt muligvis også et husdyr i form af en kat eller hund. Rummene der skal laves er børneværelser, soveværelse, alrum, stue og en trappe.

Vi ønsker minimal vedligeholdelse og ønsker heller ikke at skulle behandle eller skifte gulvet indenfor de næste 10 år.

Er de 3 x lak nok eller vil det være pengene værd at give gulvet 2 komponent lakken også?

På forhånd tak!

Mvh.
Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træsort?
Et blødt gulv i fyr er helt anderledes end et i hård træ som fx eg.
Massivt eller en sandwich opbygning?

De fleste typer sandwich gulve fås jo forbehandlede så der ikke skal laves ret meget ud over at lægge dem....

MVH Njord

MVH Njord
Det er parketgulv. Ved desværre ikke hvilken træsort. Det er i et nyt hus som vi ikke har overtaget endnu, derfor min uvidenhed omkring træsort.

Mvh. Kasper
Er det planen at du skal have det slebet ned i forbindelse med indflytningen?

MVH Njord
Ja, og det er så behandlingen efterfølgende jeg er i tvivl om. Om 3 x hvidlak er slidstærkt nok til vores brug eller om det kan betale sig i længden at det også får 2 komponent lakken ?
Hvis det er lamelparket vil jeg klart vælge af få 2 komp gulvlak på, da du er noget begrænset af antalet af afslibninger,, max 3. hvis du har 4,5 - 5 mm slidlag på.
Hvis gulvet er massivt vil jeg ik være urolig for af lægge en god 1 komp lak på. du skal bare sørge for af du ik har den hvide lak i toppen. men slut lakere med 1 eller 2 gange alm gulvlak, på den måde vil du minimere risikoen for af små ridser fjerner farven.. havde det været mig der skulle lave det vil jeg lave indfarvningen under lakken, med hvid lud, tilsat ekstra hvide pigmenter. også lakere med 3 gange alm transperent gulvlak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis