Bådpolering og bundmaling Silkeborg

Er der nogen som kender en person/firma der kan lave professionel bådpolering i det Midtjyske? Min båd er en Nidelv 26 med hardtop (15 år gammel), som egentlig står rigtig flot i gelcoaten, og jeg har selv håndpoleret den hvert år. Den ville ikke have skade af en behandling med noget professionelt middel der kemisk kan rense gelcoaten for snavs (ikke noget med slibemidler i), og så en langtidsholdbar polish. 

Desuden en komplet opfriskning af bundmalingen.

Båden står i en uopvarmet hal i Silkeborg så den er nem at komme til i dagtimerne. Arbejdet kan udføres i perioden fra nu og indtil ca. 15. april.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Miun

Du kan selv prøve med Oxalsyre:

Oxalsyre er en svag syre som også bleger lidt (findes i rabarber - og er det som gør at rabarbergrød snerper munden lidt sammen) - og er altså forholdsvis ufarligt, bare man ikke putter det i øjnene.

Lav en ca 5-10% opløsning (dvs 100 gram i 1-2 liter lunkent vand). Købes i Matas / evt trælasten. Det er billigst at lave opløsningen istedet for at købe det.

Det bleger lidt, og fjerner gule belægninger over vandlinien - desuden fjerner det rustpletter.

Brug det således:
Vask først rent for fedt og andet.
Så pensler du oxalsyre på (evt med en hvidtekost/bilbørste eller lignende) og lader det sidde i 15 min - 30 min.
Skyl efter med rigeligt vand.
Hvis du lavet er "prøveområde" først, så får du en fornemmelse af hvor meget det renser.

Vær lidt forsigtig med at få det i øjnene og i munden - men det er ellers ret ufarligt. Ligesom Rabarbergrød er ret ufarlig.

Gentag behandlingen hvis dy synes.

Det ødelægger ikke overfladen af gelcoaten. Det er en god rengøring, som IKKE sliber.

MVH A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Mange tak for svaret Ellida. Har du et tip til noget godt poleringsmiddel? Jeg har brugt noget orange stads "Metalinas Marine Care 233" som egentlig har fungeret godt, idet der åbenbart er noget kemikalie i som fjerner noget af den smuds der sætter sig på overfladen. Men har jeg været doven en sæson med vask/polering, så kommer det ikke rigtig i bund. Her er oxalsyren nok et godt bud!
Noget af det som har afholdt mig fra polerearbejdet er at jeg ikke har haft voldsomt held med at polere med en maskine. Det ville jo helt klart lette arbejdet væsentligt fremfor håndpolering, men teknikken har drillet mig

Jeg fik indtryk af at du ikke ville have båden poleret?

Poleringen "sliber" jo faktisk en lille smule af overfladen - det sliber jo den yderste snavsede overflade ren - og sliber de mindste ridser væk. Så bliver den glat, og når man derefter vokser båden, så holder den sig jo pæn lang tid.

Jeg troede at du ikke ville polere fordi det sliber. Men det var nok en misforståelse.

Polermidler kan købes i forskellig "finhed" - Autolakerere ved alt om den slags - de bruger det groveste først - og så finere og finere. Men det er jo også et specielt område med biler.

Men polering er ellers ikke noget jeg er verdensmester i - jeg bruget et almindeligt poler-middel og knofedt. Smør på - og efter 10 minutter polerer man med rene klude.
- og det er vel det samme med maskine - følg brugsanvisningen - det kan ikke være umuligt at lære :-) - jeg tror at det er vigtigt, at man ikke lader polermidlet tørre for meget ind? - små stykker ad gangen ? og at maskinen ikke kører for hurtigt? - men det er lidt personligt gætteri.

God arbejdslyst. MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
De små billige polermaskiner er ikke meget bevendt.
Det er denne her type jeg tænker på..
http://www.multikoeb.dk/polermaskine-396/power-craft-polermaskine-110-watt-240-mm-p2210

Jeg har sådan en, den er effektiv, men tung at arbejde med.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/makita-polermaskine-9227cb-3581/


Nogle bruger excentersliber, til at polere med, det har jeg aldrig prøvet...
Det er nok mig der er upræcis i mit ordvalg Ved polering forstår jeg indsmøring med voks og efterfølgende blankpolering. Problemet med en maskine - som jo egentlig roterer relativt langsomt - er at man skal skiftevist indsmøre med en fugtig klud/hætte og derefter blankpolere med en helt tør klud/hætte. Dette skifte er det som har drillet mig, og jeg ved ikke om andre bruger to maskiner, eller kan anbefale en maskine hvor skiftet fungerer let og godt.
Annonce
Du kan ikke polere den op med voks, hvis den er meget mat. Så skal du over den med noget slibemiddel først. (er der gule plamager, giv den oxalsyre, eller lignende produkt, for det gule kan ikke poleres væk.)

Jeg bruger polermaskinen med slibemiddel, jeg bruger skumgummi poler hætte, de findes i forskelige hårdheder (jeg bruger ikke dem i lammeskind)
Jeg giver det en gang vand med en blomsterforstøver, hvis det bliver for tørt. og så efterpolere jeg i hånden med en klud.
Så er båden fin og blank, og skal have noget voks, som er nemt at påføre i hånden, på den glatte overflade.
Tak til jer alle for nogle gode og inspirerende svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis