Udsugning af byggestøv gennem ventilationshul

Hejsa,

Vi skal snart igang med et større ombygningsprojekt i et hjørne af vores hus, hvor et gammelt køkken og tilstødende gæstetoilet skal totalt ombygges til hhv. gæsteværelse og badeværelse. I den forbindelse skal der både flyttes mure samt ordnes lofter og gulve. Så der kommer til at være en hel del byggestøv i lang tid, hvilket jeg meget gerne vil gøre alt hvad jeg kan for at afgrænse til byggeområdet, og undgå spredning til resten af huset (hvor der er både er en baby der kravler rundt samt en kone der stadigvæk er traumatiseret over den konstante tilstøvning af hele huset under forrige byggeprojekt).

Min plan er for det første at opsætte en plastik støvvæg med lynlås-dør, evt. med sluse. Derudover tænker jeg på at jeg kunne bruge det emhættehul der findes i det gamle køkken, og tilslutte en kraftig udsugning af en eller anden slags, for at danne undertryk i arbejdsområdet og derfor undgå at støv undslipper ud gennem støvvæggen.

Jeg har set at der er professionelle (og meget dyre) løsninger der gør brug af plastik støvvægge samt dyre luftrensere der renser luften inden den sendes ud på den rene side af støvvæggen, og dermed skaber det fornødne undertryk. I og med jeg har et hul ud til det fri, var det at jeg tænkte at jeg kan være ligeglad med "rense" delen af "luftrenser", og jeg i virkeligheden bare har brug for en god billig kraftig udsuger der kan tåle byggestøv.

Jeg har både tænkt på at jeg jo kunne lade den gamle emhætte side sålænge som muligt og dermed bare bruge den som udsuger, men udover om det er uvist hvordan den vil have det med byggestøv er den ret elendig og har sikkert ikke sug nok. Jeg har også tænkt på at jeg kunne prøve at rigge min arbejdsstøvsuger (en billig wasco fra harald nyborg) til vha. flexslange og gaffatape, men ved heller ikke om den kan give nok undertryk.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en mere egnet udsuger, og som ikke er alt for dyr?

Eller som har gode råd eller indspark ellers? Er jeg på afveje?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du anvender den Gl. emhætte skal du selvf. fjerne filteret, men tror desværre ikke det nytter alverden. (den vil være alt for svag, mad-os og damp er jo ikke så "tungt" som byggestøv)

Der skal anderledes og kraftigere udsugning (mange kubik/m pr. min) til for at fjerne byggestøv fra mure ol. før det vil hjælpe dig væsentligt tror jeg bestemt.

Om du fjerner mange kub. m. min. skal du ha' noget luft ind andetsteds for at det kan fungere.

Brug i stedet tid på at støvsuge, ved "kilden" til støvet, når du brækker ned regelmæssigt i stedet for at investere i udsugning i større omfang, det er irriterende med bygge støv/svineri men det er forhåbentlig en kort overgang der er "tale" om.

Alternativt kan du lukke hermetisk af om du har mulighed for det, men det' kræver jo en adgang til det fri.

Ps. Så engang noget asbestsanering på et sygehus, det var selvf. meget proff, og helt sikkert dyrt, folkene gik rundt i noget der lignede rum-dragter med ilt-forsyning.

Du kan måske leje et proff. udstyr?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du skal nok satse på at købe en suger brugt. Jeg kan se på gul og gratis at der er en i Esbjerg der kunne passe. Den har motor, motorstarter, filterpose og pose under til støv. Jeg ved godt at filter posen ikke tager det fine støv, så du placerer din som planlagt udenfor. Lad en slange gå igennem vindue, og del den eventuelt i 2 tyndere. Så kan du suge direkte ved støvet med den ene , og lade den anden tage det der kommer ved siden af. Jeg har lavet et rum hvor al adgang foregik igennem vindues hul. En ramte til trillebør bl.a. Hvis du slæber materiale igennem det rene område, er det lige meget med lynlås og støv plastik.
Kan du ikke lukke helt af til eksisterende hus med en spånpladevæg, som er fuget i alle sprækker. Så tager du et vindue ud i tilbygning, og får adgang den vej, så længe det står på. Det er helt sikkert billigere end plast med sluse og lynlås.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis