Asbest og puds/spartelmasse

Hej.

Jeg er i gang med at nedtage tapet i et hus fra 1973. Under 2-3 lag tapet sidder der et 1-2mm tykt lag spartelmasse/puds. Jeg havde egentlig tænkt mig at slibe dette og så sandspartle men kom til at tænke om der mon kunne være asbest i og om jeg skulle bruge penge på at få det kontrolleret. Der er på de fleste indervægge. Væggene er af porebeton eller gasbeton.

Hvad ville i gøre? Er jeg overdrevet bekymret?

Mvh.
Morten
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag et billede og post det her.

Måske nogen kan se præcis hvad det er.

 

Jeg ville ikke fare til at få et undersøgt som det første.

Her er et billede af pudsen/spartelmassen (hvid). Der er gasbeton indeunder.

Yderliger et billede. Hvidt tapet, 70 tapet, spartelmasse, gasbeton

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan ikke se hvorfor man skulle spartle vægge op med noget med asbest i ??

De steder man har brugt asbest i gamle huse har der jo været et formål med det.. pudslaget på væggene består sikkert af det samme som man bruger idag...
Jeg har aldrig hørt om asbest i spartelmasse. Så det ville jeg slibe, eventuelt med girafsliber. Støvet er under alle omstændigheder ubehagelig / usund i store mængder. Så sørg for passende støvsugning fra slibning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan ikke være asbest. Men det kan indeholde PCB som er en gas art.
Hvis du vil have et godt indeklima så kan du godt få en tekniker ud og tage en test. Det vil også være godt at gøre. Men det kan blive 3 gange dyrer end normalt. Der skal certificeret sikkerstøj til, tætte støv vægge, udsugnings afrigat, så skal det nedrives på en specifik måde samt affaldshåndtering. Og så skal det saneres.. PCB blev brugt mellem 1956 til 1978 og findes typisk i gymmifuge som blev udført rundt om vinduer, fliseklæb og fugemasser og andet. PCB kan vandre videre ind i konstruktionerne. Så hvis man for eksempel skifter gummifugen rundt om et vindue kan PCBen vandre tilbage i den nye gummifuge. Og derfor skal det saneres så godt som muligt.

Så det kommer an på hvor hys du er med sådanne noget.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo det kan bestemt også indeholde Asbest. Se herunder:
Spartel- og fugemasser
Sikadur 31, Sikadur 41
Producent .. Akts. Sika-Beton.
Anvendelse Sikadur 31: Spartelmasse og til samlinger mellem betonelementer.
Sikadur 41: Slidlag på gulve.
Periode Til 1979.
Farve Grå.
Overflade Jævn. Hård.
Egenskab Hård spartelmasse.
Materiale.. Epoxyprodukter med asbest.
Forveksling Andre spartelmasser.
########################

Puds
Akustikpuds, asbestpuds
Producent Masters og andre.
Importør Wilh. Lassen Jordan og andre.
Anvendelse . Lydregulerende og brandhæmmende puds på lofter og vægge.
Periode Akustikpuds: Hovedsagelig fra 1953 til 1957.
Asbestpuds: Til 1980.
Farve Grå. Hvid. Oftest malet.
Overflade Glat eller ru.
Egenskab Lydabsorberende. Brandhæmmende.
Materiale.Akustikpuds: Gips, pimpsten, ca. 5 pct. asbest.
Asbestpuds: Kalkmørtel, asbest.
Hvordan ser puds på vægge med asbest ud? Er det let at genkende om der er asbest i? Er lige gået i gang med at banke puds fra nogle vægge i et hus fra 1972, og er derfor interesseret i at kunne vurdere om jeg bør stoppe det igen.
Hej igen.. Er ikke sikker på at man selv kan afgøre om der er asbest i materialet. Normalt er den sikreste måde at få analyseret en prøve. Der foregår ved mikroskopi hvor man ser om man kan finde asbest og arten af fibrene bestemmers og tælles for at vurdere asbestindholdet. Det gøres ved tvivl om asbest.
Alternativt kan man behandle stoffet og aflukke området samt anvende maske, som var der asbest i materialet.
Prøv at se "den grønne vejledning" som du kan finde som pdf fil på:
www.asbest.dk
Bedste hilsener :-)
Skrevet af CSM på 18-08-2016 22:07
Hvordan ser puds på vægge med asbest ud? Er det let at genkende om der er asbest i? Er lige gået i gang med at banke puds fra nogle vægge i et hus fra 1972, og er derfor interesseret i at kunne vurdere om jeg bør stoppe det igen.

 

Det vil være helt usandsynligt at der skulle være asbest i pusd i et almindelig hus fra 1972.

Hvorfor skulle nogen dog anskaffe sig asbest til det formål?

Det har der mig bekendt aldrig været tradition for.

Der er selvfølgelig bare brugt almindelig mørtel til den slags.

 

 

Ja det er det nok. MEN jeg er nu bare ne amatør der er født efter mit hus bleve bygget så hvad ved jeg egentligt om hvad folk gik og gjorde dengang?

Jeg prøvede at ringe til et rådgivende ingeniørfirma som kan teste for asbest. De sagde at det var sandsynligt at der ville være asbest i puds i huse fra 1950-1980 og at jeg kun kunne vide det hvis jeg sendte en prøve til test.

Omvendt mener min murer overhovedet ikke at det kan være tilfældet.

Jeg har søgt nettet tyndt for at finde information der ikke eksisterer. Det mest informative er en liste hvor der står puds kan have asbest... Men hvor blev det brugt og hvordan ser det ud?

Omvendt man man finde lister over hvilke faggrupper der er udsatte for asbest og der er murere ikke nævnt. Hvis puds i asbest forekommer ofte i huse fra 1950 til 1980 så er murere da ekstremt udsatte og burde advares om dette......
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også