Asbest og puds/spartelmasse

Hej.

Jeg er i gang med at nedtage tapet i et hus fra 1973. Under 2-3 lag tapet sidder der et 1-2mm tykt lag spartelmasse/puds. Jeg havde egentlig tænkt mig at slibe dette og så sandspartle men kom til at tænke om der mon kunne være asbest i og om jeg skulle bruge penge på at få det kontrolleret. Der er på de fleste indervægge. Væggene er af porebeton eller gasbeton.

Hvad ville i gøre? Er jeg overdrevet bekymret?

Mvh.
Morten
Hej. Jeg er i gang med at nedtage tapet... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 21-09-2016 20:16

problemet er så at det ofte tager 10-20 år før det viser sig, så jeg ved ikke nu om jeg kommer til at dø af lungehinde kræft, det må tiden vise, sandsynligheden er lille, men for den person der bliver ramt, er det sur røv, da overlevelses chancen vist er tæt på NUL..

Så jeg synes det er okay man tager sine forhold, når man arbejder med ting man ved indholder asbest, det er ikke for sjov..

Selvfølgelig skal man passe på, det gør jeg selvfølgelig også selv. Men jeg går ikke i panik. Ved større arbejder med asbestholdigt eternit vil jeg vælge vådt vejr til at fjerne, da der så ikke er støv.

Der er ca. 35 år siden jeg begyndte at skære i asbestholdigt eternit med vinkelsliber. Det ville jeg ikke gøre idag.

 

 

Skrevet af puggie på 21-09-2016 14:55
Det er dog så ikke så farligt at køre bil at man skal have rumdragt på og man blæser jo heller ikke støv i hovedet på sin fem-årige af at ligge og køre hurtigt. Måske din isolering er asbestfri, måske ikke, måske du sjældent opholder dig dernede måske ikke ...

Tingene skal bare spille og jeg troede vi var blevet klogere som samfund.

Hvis det var blevet gjort TYDELIGT, fx.

"huse bygget fra XXXX til XXXX kan indeholde asbestbaserede byggematerialer i indvendige lofter, tage, gulve, vægge, trapper, sanitære installationer (you name it ....), der ved penetrering (fx blot ved ophængning af billeder og lamper), eller renoveringsopgaver store som små, frigiver unedbrydelige asbestpartikler."

...så kunne jeg rent faktisk have overvejet at købe et nyere hus. I det mindste kunne jeg træffe en beslutning på et oplyst grundlag.

Altså man kan finde ud af at lave hele kapitler i husrapporten omkring energi, radon og radonsikring så kan man vel også om asbest.

 

Informationen er der, hvis bare man kigger efter det, omend jeg er enig i at der burde blive sat mere fokus på asbest, PCB og tungmetaller, da der er VIRKELIG meget af det i den danske bygningsmasse. MEN, samfundet kan jo ikke vide hvilke ting du skal bruge info om, og så droppe det ned i skødet på dig. SBI anvisning 229 er det du efterspørger. Det er en liste over asbestholdige materialer der er udarbejdet sammen med importører og producenter.

https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/asbestguide/sbi-229

Mht. at skrive det i tilstandsrapporten, så har du enten en tilstandsrapport i en helt anden form end dem jeg har set, eller også har du ikke læst det hele. I tilstandsrapporterne for de huse jeg har kigget på, der står nemlig i slutningen af rapporten nogle generelle ting om den type hus som rapporten gælder for, herunder hvor der kan være risiko for at finde asbest. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af NikolajBo på 21-09-2016 21:29

 

Informationen er der, hvis bare man kigger efter det, omend jeg er enig i at der burde blive sat mere fokus på asbest, PCB og tungmetaller, da der er VIRKELIG meget af det i den danske bygningsmasse. MEN, samfundet kan jo ikke vide hvilke ting du skal bruge info om, og så droppe det ned i skødet på dig. SBI anvisning 229 er det du efterspørger. Det er en liste over asbestholdige materialer der er udarbejdet sammen med importører og producenter.

https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/asbestguide/sbi-229

Mht. at skrive det i tilstandsrapporten, så har du enten en tilstandsrapport i en helt anden form end dem jeg har set, eller også har du ikke læst det hele. I tilstandsrapporterne for de huse jeg har kigget på, der står nemlig i slutningen af rapporten nogle generelle ting om den type hus som rapporten gælder for, herunder hvor der kan være risiko for at finde asbest. 

 

 

SBI 229 har jeg studeret lidt på det sidste, men den er jo mere eller mindre intetsigende, da stort set samtlige materialer kan forveksles med tilsvarende asbestfrie udgaver. Desuden ville illustrationer/fotos hjælpe menig mand med at spotte potentielle suspekte materialer. Jeg ved godt asbest kan være nævnt i tilstandsrapporten, typisk i forbindelse med omtalen af tagkonstruktioner. Jeg har endnu ikke set en hustypebeskrivelse hvor der fremgår at der typisk er brugt asbest i køkkenklinker og fliseklæber. Det jo trods alt det rum der nok bliver pillet ved oftest sammen med toilet/bad af husejere.

Det er måske bare mig, men asbest at det ikke bare noget med "DSB og taget på nogen huse....??" (det troede jeg i hvert fald for ikke så længe siden)

 

Ja enig - der er rum for at forbedre måden asbest angribes.
Lige en kort bemærkning.. Folk der har arbejder med Asbest uden at vide det.. de sammenligner ofte med faren ved at køre bil.
Fakta er:
2015 - under 200 trafikdræbte
2015 - omkring 400 døde af asbest (herunder 100 lungehindekræft)

Der dør altså 32.000 mennesker af Asbest i Danmark i løbet af en levetidsalder på 80 år. Det kan vi ikke være bekendt!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg er på tilsvarende vis stødt på et "problem" med asbest i pudslag eller mørtel, og jeg faldt tilfældigvis over jeres diskussion herinde. Det er mere end 2 år siden, at der sidst var aktivitet herinde, men jeg prøver alligevel mit held.

Jeg bor i en lejlighed bygget i cirka 1940'erne. Lejligheden ligger i en hovedbygning på 3. etage. Hovedbygningen støder op til en anden særskilt bygning, hvor der også er lejligheder. Jeg har banket og slebet puds/mørtel af den væg, der adskiller de 2 hovedbygninger. Asbest er før brugt som brandhæmmende og lydisolerende. Det må formodes, at man har ønsket brandhæmning og lydisolering mellem de to tilstødende hovedbygninger, hvorfor den væg, som adskiller dem, muligvis har indeholdt asbest i pudslaget/mørtelen, tænker jeg? Er der nogen, som kender en murer, der har arbejdet med murerfaget før asbest blev ulovligt i 1980'erne, som kan spørge vedkommende, om det var almindeligt at bruge asbest i mørtel/puds dengang? De må være blandt de mest kvalificerede til at svare på det. Eller måske også nedrivningsarbejdere. De kan måske også svare på, om de tit støder på asbest problemer med nedrivning af puds/mørtel. 

Jeg kan i øvrigt helt tilslutte mig "puggies" frustrationer. Der har været en masse oplysning om asbest i eternit plader, men det faldt mig ikke ind, at det også kunne forekomme i puds/mørtel. Det har man ikke rigtig hørt om (med mindre man aktivt undersøger det). 

Erik1 skrev den 16-03-2019 10:53:25

Jeg er på tilsvarende vis stødt på et "problem" med asbest i pudslag eller mørtel, og jeg faldt tilfældigvis over jeres diskussion herinde. Det er mere end 2 år siden, at der sidst var aktivitet herinde, men jeg prøver alligevel mit held.

Jeg bor i en lejlighed bygget i cirka 1940'erne. Lejligheden ligger i en hovedbygning på 3. etage. Hovedbygningen støder op til en anden særskilt bygning, hvor der også er lejligheder. Jeg har banket og slebet puds/mørtel af den væg, der adskiller de 2 hovedbygninger. Asbest er før brugt som brandhæmmende og lydisolerende. Det må formodes, at man har ønsket brandhæmning og lydisolering mellem de to tilstødende hovedbygninger, hvorfor den væg, som adskiller dem, muligvis har indeholdt asbest i pudslaget/mørtelen, tænker jeg? Er der nogen, som kender en murer, der har arbejdet med murerfaget før asbest blev ulovligt i 1980'erne, som kan spørge vedkommende, om det var almindeligt at bruge asbest i mørtel/puds dengang? De må være blandt de mest kvalificerede til at svare på det. Eller måske også nedrivningsarbejdere. De kan måske også svare på, om de tit støder på asbest problemer med nedrivning af puds/mørtel. 

Jeg kan i øvrigt helt tilslutte mig "puggies" frustrationer. Der har været en masse oplysning om asbest i eternit plader, men det faldt mig ikke ind, at det også kunne forekomme i puds/mørtel. Det har man ikke rigtig hørt om (med mindre man aktivt undersøger det). 

Hvis bygningen er fra 40'erne er der ikke asbest i pudsmørtel.
Asbest i puds blev anvendt 1953-1980.

Mørtel i dag fungere også som en overflade som er brandhæmmende i dag, med en hvis tykkelse, Så om der var asbest i eller ej inden for overstående år vil det stadig fungere som brandhæmmende. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 16-03-2019 13:07:55

Hvis bygningen er fra 40'erne er der ikke asbest i pudsmørtel.
Asbest i puds blev anvendt 1953-1980.

Mørtel i dag fungere også som en overflade som er brandhæmmende i dag, med en hvis tykkelse, Så om der var asbest i eller ej inden for overstående år vil det stadig fungere som brandhæmmende. 

 27 år er lang tid - der kan være lavet mange renoveringer/ombygninger på sådan en periode. At sige så skråsikkert at der ikke er asbest i, er nok lige at stramme den. Og så er der iøvrigt heller ikke nogen garanti for at det ikke har været brugt efter 1980. Jeg hører eksempelvis om folk der stadig har et mindre lager af grøn kobber stående.

Tak for jeres indlæg "Bygningskonstruktøren" og NikolajBo". 

Mit indlæg var måske mere ment som en afklaring af, om vi har været eksponeret i forbindelse med vores arbejde med væggen. Og jeg kan fornemme, at det er svært at sige noget generelt om. Jeg ville dog ønske, om der var en murer tilstede herinde, som har arbejdet med faget før 1980'erne. Han vil måske kunne sige noget om, hvorvidt det var "almindeligt" at bruge asbestholdige produkter, når de blandede mørtel dengang til pudsning af vægge. I kender vel tilfældigvis ikke nogle?

Det står mere og mere klart, at Asbest reelt er farligere end først antaget. Nu undersøges det om andre kræftformer, udover lungehindekræft og lungekræft, også kan skyldes asbest.

Forskerne kan ikke forklare "mørketallet" altså (dem der får lungehindekræft, selv om de aldrig har arbejdet professionelt med stoffet) Eneste kendte årsag til Lungehindekræft er Asbest og Her kunne det sikkert desværre være gør-det-selv-folket og deres børn og koner, der rammes af den stort set altid dødelige sygdom. Det kan vi ikke være bekendt i et oplyst samfund som DK burde være.

Medierne oplyser heller ikke om Asbest OVERHOVEDET når de viser de forskellige byggeprogrammer, hvor glade gør det selv'er skal omdanne gamle huse mv. Ikke et eneste ord.. om asbest i ældre bygninger i disse underholdningsprogrammer.. Riv bare ned - må man forstå - Sådan er virkeligheden bare ikke og der er ingen fortrydelsesret.

Asbest kan give uhelbredelig kræft efter blot få ugers udsættelse. Se link.

https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

HELT NY forskning. Naboer bliver også dødeligt syge af asbest... Se link.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-forskning-stoerre-risiko-sjaelden-kraeftform-naboer-til-eternitfabrik-i-aalborg


Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også