Asbest og puds/spartelmasse

Hej.

Jeg er i gang med at nedtage tapet i et hus fra 1973. Under 2-3 lag tapet sidder der et 1-2mm tykt lag spartelmasse/puds. Jeg havde egentlig tænkt mig at slibe dette og så sandspartle men kom til at tænke om der mon kunne være asbest i og om jeg skulle bruge penge på at få det kontrolleret. Der er på de fleste indervægge. Væggene er af porebeton eller gasbeton.

Hvad ville i gøre? Er jeg overdrevet bekymret?

Mvh.
Morten
Hej. Jeg er i gang med at nedtage tapet... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kære "arbejdsmiljø"

Mange tak for din oplysende indlæg. Jeg er helt enig i, at samfundet slet ikke gør nok for at oplyse om de asbest risici, der eksisterer, når man renoverer gamle huse, som blev bygget før 1980'erne. Jeg er blandt de mennesker, som har hjulpet familie og venner med at renovere lejligheder og badeværelser og lignende. Jeg er jo ikke håndværker, så mit arbejde har mest bestået i at lave det grove arbejde, og gøre klar til håndværkerne. Det betyder, at det typisk var os, som bankede puds, mørtel og fliseklæb af vægge, så håndværkerne kunne komme til. 

Når jeg imidlertid læser dine indlæg, så føler jeg nærmest, at jeg bare kan lægge mig til at dø eller sådan noget. Man bliver jo mega urolig over at læse alt det der. Men det er jo sandheden, så det er jo også dumt ikke at forholde sig til det. Jeg ved dog virkelig ikke, hvordan jeg skal tackle det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Når det ikke er et reelt arbejde man har, hvor man i gennem nogen tid har været udsat for asbestfibre, så er det ofte alene Lungehindekræft der kan være relevant. Det er dog alt i alt meget få personer i DK de får denne sygdom, som er ret sjælden. Hvis et sted mellem 100 og 200 mennesker i DK får Lungehindekræft, så er den overvejende andel folk der har arbejdet med stoffet jobmæssigt. Så sandsynligheden for at blive ramt ved at have arbejdet med stoffet sporadisk, er ganske lille.

Uanset, så bør folk have viden, så folk helt kan undgå den risiko om end det er en lille risiko.

Det er også derfor at der i den grad mangler information omkring hvor stoffet findes i bygninger. Alle byggeprogrammerne i TV har også nærmet mundkurv på da de aldrig nævner at man kan støde på PCB, Bly og Asbest når man kaster sig ud i at renovere mv.

Det virker mærkeligt her i 2019 i DK som burde være et oplyst land.

Konklusion:

1.  man kan få lungehindekræft efter kort tids påvirkning, 

2. men det er en meget sjælden sygdom. 

Ja livet er farlig man kan gå hen at dø af det.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mig bekendt er der ikke asbest i mørtel, men kun i fliseklæb fra før 1986 er det vist. 

 Men støvgenerne ved nedtagning eller slibning er såmænd absolut heller ikke sunde,  Jeg startede i bygge branchen i 1978 og dengang havde man ikke tilnærmelsesvis samme fokus på asbest eller andre usunde ting. Jeg tror ikke man blev klar over asbesten i fliseklæben før i 80erne. De yngre generationer murere er slet ikke klar over det, fordi det ikke er noget de har oplevet, 

 Hvis de ting man kunne købe i trælasten ikke havde advarselsmærkater var de nok ok.  Mørtel er dog et naturligt produkt der har forskellige tilslags materialer som kalk og sand osv. Der er jo nok blandet lidt cement i pudsen og det mest giftige er nok kromen som nok har været noget højere dengang, end i dag.

Så udsugning, evt luftsluse,  og personlige værnemidler er et must uanset.


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kære "arbejdsmiljø", "evelmand" og "kmflisemester"

Mange tak for jeres indlæg. Det har virket beroligende at læse. Jeg var blevet meget bekymret over at have læst, hvor sundhedsskadeligt asbest kan være selv efter meget kort tids påvirkning.

Men som "kmflisemester" også skriver, så går der jo rigtig mange murere (særligt unge murer) rundt og ikke aner noget om asbestfaren i f.eks. fliseklæb fra før 1980'erne. Der er sikkert flere tusinde og atter tusinde mennesker, som har arbejdet i asbeststøv siden dengang og frem til nu uden at vide det. Tænk bare på alle de gør-det-selv folk, som i ny og næ har væltet en væg, brækket et gulv op eller banket fliser af i et badeværelse eller køkken, for at en murer efterfølgende kan komme og sætte nogle nye op. Eller prøv bare at tænke på alle de elektrikere, som har kravlet rundt på et loft, hvor der har været eternittag. Det er vist nok dokumenteret, at sådan et eternittag kan frigive asbestfibre, som så vil sætte sig i isoleringsmateriale på taget. Og det vil elektrikeren og husejeren jo indånde, når de kravler rundt på loftet. Når man så tænker på, hvor få mennesker der får kræft som følge af asbesten, så tager det noget af bekymringen væk. Er I ikke også enige i det ovenstående?

Livet er selvfølgelig fyldt med risici, men jeg mener bare, at man som et ansvarligt menneske bør forholde sig til de risici, som man har udsat sig selv for og tage sine forholdsregler derefter.

På forhånd mange tak.

Jeg er meget enig i din sidste betragtning om at der altid er risiko i livet, men at mange af disse kan elimineres. Og det bør man klart gøre, i et oplyst samfund.

At der fremover stadig vil dø lige så mange af Asbest som i trafikken i DK, er ikke OK. Trafikken løser dog en samfundsopgave, hvorimod man i store træk godt kan undgå at indånde Asbest hvis man beskytter sig og følger regler. Hvis altså ikke der er nogen der støver ulovligt med Asbest, i hovedet på andre mennesker/børn, der blot færdes i skoler, institutioner, kontorbygninger, indkøbscentre og private boliger med opgang mv.

Jeg har ofte hørt fx en ryger sige.. "Ja ja.. det er jo også farligt at gå over vejen" :-0

Hmm, ja men man bliver jo ikke kørt ned af at ryge en pakke Prince.. og det bliver IKKE mindre usundt at ryge, hvis man går over vejen.

Det må være sådan at man bør fjerne de risici der ikke er nødvendige at tage, og at minimere de risici der er mulige at minimere. Som fx at kører bil med sele og lade være med at køre bil beruset.. Så kan man stadig køre bil - nu med mindre risiko

:-) Hilsener til jer..

NikolajBo skrev den 21-09-2016 21:29:54
Hej når du skriver tilstandsrapport mener du så Dingeo ?


 

Informationen er der, hvis bare man kigger efter det, omend jeg er enig i at der burde blive sat mere fokus på asbest, PCB og tungmetaller, da der er VIRKELIG meget af det i den danske bygningsmasse. MEN, samfundet kan jo ikke vide hvilke ting du skal bruge info om, og så droppe det ned i skødet på dig. SBI anvisning 229 er det du efterspørger. Det er en liste over asbestholdige materialer der er udarbejdet sammen med importører og producenter.

https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/asbestguide/sbi-229

Mht. at skrive det i tilstandsrapporten, så har du enten en tilstandsrapport i en helt anden form end dem jeg har set, eller også har du ikke læst det hele. I tilstandsrapporterne for de huse jeg har kigget på, der står nemlig i slutningen af rapporten nogle generelle ting om den type hus som rapporten gælder for, herunder hvor der kan være risiko for at finde asbest. 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også