Udendørs belysning - hvilken løsning.

Hej.

Jeg skal have lavet udendørsbelysning som skal styres således:

Det skal slukke mellem kl 23.00 og 6.00

Det skal dæmpe når der ikke er aktivitet.

Det skal tænde når der er aktivitet om natten.

Jeg har fundet en løsning og det er denne her:

http://www.servodan.dk/sites/default/files/filarkiv/PDF_udgaede_produkter/74Y360_03_R4_070418KOE.pdf

Men den kan kun klare 400 watt. Jeg har ladet mig fortælle at LED pærer har en stor startstrøm, så jeg kan ikke benytte mig af regnestykket: 400 watt divideret med 5 watt LED pærer = 80 pærer.

Hvor mange LED pærer kan jeg tilslutte hvis jeg skal tage hensyn til startstrømmen

Findes der en effektforstærker som man kan tilslutte? Den skal kunne dæmpes.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så må løsningen da være at sætte 2 minilux controlere op i stedet for 1, men bare for at være nysgerrig er det en fodboldbane der skal oplyses siden du regner med at skulle sætte 80 armaturer/lamper op, det lyder i mine ører som en voldsom stor mængde.... til privat brug, men jeg er nu ikke så sikker på at det er alle led lyskilder der har en stor startstrøm det må kunne oplyses hos producenten af de givne lyskilder

LED pærer som kan dæmpes er ofte ikke velegnede til udendørs brug. Når de dæmpes udvikles mere varme, derfor er de åbne i designet så de kan køle bedre. Når de er åbne kan der også trænge fugt ind i kredsløbet.

Så det kan i sidste ende blive et kort liv for de dyre LED pærer.

Denne SunFlux 3,5W LED pære kan tåle at sidde udendørs, men den kan altså ikke dæmpes.

Hvad med at undlade dæmpningen og fastholde en svagere belysning i stedet, evt. med et skumringsrelæ med timer?


Greenline.dk - Brian
Jeg kender ikke alle fiduser i LED, men efter bksommer´s forklaring, kunne en dæmpning vel bestå i at du slukker 1/2 delen af lamper kl 23 00 - 06 00. Hvis du påtænker 50 - 60 lamper behøver du overhovedet ikke at tænke på ekstra startstrøm. Skal du op i nærheden af maks. belastning, kan det blive nødvendigt at spørge Producent. Men så skal du have lagt dig fast på LED type og antal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Hvis du vil bruge den controller, så kan du da bare montere en kontakter sammen med..
Så trækker comttolleren blot kontakteren.
Annonce
Skrevet af subwoof på 08-10-2015 19:44
Hej
Hvis du vil bruge den controller, så kan du da bare montere en kontakter sammen med..
Så trækker comttolleren blot kontakteren.

 

Tak for svaret. Kan du uddybe det? :-)

 

Jeg tror Subwoof har overset dæmpningen !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af bksommer på 08-10-2015 13:36

LED pærer som kan dæmpes er ofte ikke velegnede til udendørs brug. Når de dæmpes udvikles mere varme, derfor er de åbne i designet så de kan køle bedre. Når de er åbne kan der også trænge fugt ind i kredsløbet.

Så det kan i sidste ende blive et kort liv for de dyre LED pærer.

Denne SunFlux 3,5W LED pære kan tåle at sidde udendørs, men den kan altså ikke dæmpes.

Hvad med at undlade dæmpningen og fastholde en svagere belysning i stedet, evt. med et skumringsrelæ med timer?

 

Er det muligt at koble 3 stk PIR på sammen men to kontakter? I så fald, hvordan?

 

Det kan sagtens lade sig gøre. Det enkle svar er de skal alle sammen kobles på tænd ledning til lampe. Men hvordan det rent fysisk kan laves hos dig kommer an på hvor strømmen kan tages fra, hvad rækkefølge de skal sidde i.
Hvis vi forudsætter at det er hele vejen rundt om huset, og du vil have PIR ved 3 hjørner og kontakt i begge ender. N (blå ledning ) i lamper og Pir. - Fase (brun ledning ) i kontakter og PIR. tændledning fra alle kontakter, + PIR og i alle lamper. Det er arbejde der er autorisations krævende.
Uanset hvor du går henne vil lyset tændes hele vejen rundt.
Men så er vi jo et stykke fra dit 1. indlæg med dæmpning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis lyset stadigvæk skal kunne dæmpes, kan du ikke forbinde mellemledningerne sammen. Fase og nul kan godt være fælles, som det fremgår af ev elmands indlæg.

Men hvorfor ikke prøve med en pirføler, det fremgår af databladet, at der kan tilkobles 1400 VA også kapasitiv, som også trækker en højere startstrøm.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis