Hvordan får jeg lettest brækket dette loft ned?

Hej folkens,

jeg er så småt gået i gang med et lille projekt i vores 70'er hus. Der er en muret garage som vi kun har brugt til opbevaring, men har nu bestemt os for at renovere garagen og gøre det til et lækkert opvarmet arbejdsrum. Dvs. vi skal have brækket gulvet op, lavet gulvvarme, isoleret og meget mere. 

Det første jeg dog vil gøre, som "let" kan gøres aftener efter arbejde er at fjerne det eksisterende loft, men det er her jeg mangler lidt råd. Garagen har fladt tag af beton med tagpap, og indvendig er loftet af troldtekt. Sagen er bare den at troldtekts loftet er støbt sammen med selve beton taget, så det kan desværre ikke bare lige skrues ned. Jeg har været lidt i gang med hammer og mejsel, men dette tager virkelig lang tid - og der er omkring 22 m2 der skal laves. 

Grunden til jeg ikke bare vælger at lave nyt loft under dette troldtekt er for det første at der er kommet lidt fugt ind, så det skal gerne ned (samling mellem betontag og hus har været lidt utæt på sine gamle dage - håndværker til at ligge nyt tagpap og tætne er bestilt). Desuden er der ikke vildt højt til loftet i forvejen (jeg vil sænke gulvet lidt når der laves nyt) og da der skal isoleres indvendigt kommer jeg til at skulle bruge alt det højde jeg kan få.

 

Nogen der har nogle gode forslag til hvordan jeg kan få pillet loftet ned uden at bruge et par timer pr m2.

 

Mange tak 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne lave et builtup tag hvor isoleringen ligger oven på dækket og derpå ligges der en tagpap. Så har du stadig den rette lofthøjde samt skal dækket ikke sænkes.
Du kunne tage et billede af garagen udvendigt hele vejen rundt og indvendigt og sætte ind her.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Mange tak for hurtigt svar. Jeg kan lige ligge lidt fotos herind i morgen når der er lyst igen

Min første tanke var også at isolere udvendigt og ovenpå dette nyt tagpap, men er gået væk fra dette igen af flere grunde. Dels har jeg snakket med kommunen ang. byggeriet / renoveringen, og så længe jeg ikke udvider udenfor så skal jeg ikke have byggetilladelse, og kan blot renovere som jeg vil og give besked når det er færdigt. Men et andet og måske større problem er at selve beton taget ligger ovenpå muren hele vejen rundt og går ~10-15 cm ud over muren den ligger på. Så isolering ovenpå vil ikke fungere da siderne af taget stadig vil blive kølet ned og være en kuldebro (kun en lille del er bygget sammen med huset). Det er ikke muligt at isolere på siderne af taget for at løse dette, da det går helt til skel, og er bygget sammen med udestue tag også...

Så umiddelbart kan jeg ikke komme på andre løsninger end at isolere det indvendigt og så fjerne det gamle loft for at frigøre 3-4 cm.
ed udvendig isolering Husk maks. højde hvis det står tæt på naboskel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand - tak for svaret. Fik ikke nævnt i første post at udvendig isolering ikke er en mulighed, da beton taget ligger ovenpå muren og stikke ud over, og ikke kan isoleres på siderne. Garagen står i skel og er bygget sammen med naboens garage.

Så fik jeg lige taget lidt billeder af loftet indenfor i garagen. Har været i gang, men tager virkelig lang tid, så håber nogen har et godt råd til hvordan jeg evt. kan gøre det lidt mere effektivt end med hammer og mejsel

 

 

Annonce
En spade eller en skovl med badsiden opad er måske nemmere end hammer og mejsel eller i hvert fald hurtigere.

fase
Måske en bajonetsav kan klare det?

Sidste gang jeg lavede noget lignende, lånte jeg en gulvstripper (håndmodel) og et skarpsslebet skuffejern, af gulvmanden. Det virkede fint, men briller og støvmaske kan stærkt anbefales.

Stripperen kan lejes, og skuffejernet vejer noget mindre end en skovl/spade.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis