Radiator tilslutning - hvad er bedst?

Hej folkens... (gerne vvs'ere )

Min far har pillet 2 gamle radiatorer ned for at erstatte dem med 2 nye. De gamle var begge til sluttet forskelligt.

Den ene med fremløb og retur i samme side, den anden med fremløb og retur i hver sin side.

Nu er de nye og større kommet på plads, men hvordan ville i lave tilslutningerne så det mest optimalt?

 

Tanken er at lave skjult rørføring i væggen men skal de tilsluttes med frem og retur i hver sin side eller evt. bruge tilslutningerne i bunden af radiatoren så frem og retur kommer op ved siden af hinanden?

Og til sidst hvad er optimal placering af termostater? (tænker at det ikke er bedst med termostaterne ved siden af hinanden mellem de to radiatorer, se evt. billeder)

 

Kom gerne med gode forslag... 

Bonus info: varmekilden er fjernvarme og nok også direkte fjv...
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at få det varme vand godt fordelt og med et godt flow af vand gennem hele radiatorvolumet er det bedste at frem og returløb ikke sidder i samme side af en radiator, især når der ikke er tale om meget smalle radiatorer.

Mht. termostatplacering kan du overveje om de kan dele termostat, evt. ved at sætte termostaten på fremløbsrøret inden det forgrenes til de to radiatorer, dvs. lige under det messing t-stykke. Det er jo bedst hvis de to radiatorer tænder og slukker samtidigt, når de står i samme rum. Her i huset har vi skiftet alle de gamle termostater ud med danfoss living elektroniske termostater og de virker ret godt.

Hvis det er direkte fjernvarme er det vist i øvrigt ikke noget man må pille ved selv... i princippet.

Jeg er ikke ekspert og slet ikke vvs'er, men har tidligere læst lidt om emnet da jeg selv skulle sætte en radiator op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis