Afskærmning af hegn

Hej folkens,

Jeg har her i sommer lavet et hegn af rionet, hvor der skal vokse efeu op af.

Det er sådan set blevet fint nok. Eneste problem er at efeuen kun er vokset ca, en halv meter og der derfor er temmelig åbent, så naboer og andre har frit kig ind i vores have og stue.

Jeg har prøvet at sætte en billig presenning op, og det har sådan set virket fint, ud over at det larmer helt vildt meget når der blæser så meget som det har gjort på det sidste, så det er en uholdbar løsning.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg får lavet noget afskærmning der kan holde og ikke larmer i blæsten samtidig med at det kan tages ned, når efeuen er høj nok til at dække?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her er et eksempel fra den blå avis. Det er lamelhegn 23,5 m til 900 kr. . Men du skal nok passe på at du ikke skygger for tæt på efey, så gror de mest ind til naboen.

Min søn lavede noget tilsvarende i 2005   1. år som din 2. år 1/2 dækket og perfekt 3. år. Så solgte han huset. De nye syntes det var grimt, pillede det ned og satte det billigste lamelhegn op der kunne købes. Smag er forskellig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare lige for at vise dig hvor hurtigt efeu vokser...
Efterår 2013. Nyplantet. 
Forår 2015  
Og jeg har i år i løbet af sommeren klippet den i højden fordi den var på vej op under taget 
Men ellers vil jeg sige som Erik, billige hegn der sættes op med lidt afstand så de ikke skygger for efeuen. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok tak skal i have, kan være jeg må på dba og kigge efter et billigt hegn.
Havde ellers håbet at man kunne gøre noget med noget presenning eller lign.

off topic (må godt for det er min tråd )

@Henrik, kan se du har nogle bonsai, har du et godt råd til hvordan man kommer igang med det. Jeg er vildt fascineret af dem, men har efterhånden knækket halsen på dem fra plantorama, der altid dør, og økonomien er ikke lige til at købe en færdig bonsai.

Det var nok noget af "det allerværste" du kunne spørge Pink Henrik om.  Det er bare noget han ved en del om. Så jeg glæder mig også.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Køb en stak 16x100mm trykimprægnere brædder og slå dem på med lidt afstand mellem brædderne. Evt. med et brædt på modsatte side, der dækker mellemrummet.
Brædderne forsvinder i det grønne løv når efeuen vokser op, og de koster kun en tre-fire kroner pr. meter.

Skrevet af ev elmand på 07-10-2015 21:45

Det var nok noget af "det allerværste" du kunne spørge Pink Henrik om.  Det er bare noget han ved en del om. Så jeg glæder mig også.

 

He he, don't get me started...

Glem alt om at købe bonsai i butikker (med mindre det er specielbutikker der ved hvad de har med at gøre) for laaangt de fleste bonsai er lavet på planteskoler i udlandet og de planter er fremdrevet med det formål at sælge dem hurtigt. deres rodnet er typisk beskåret 14 dage før de er hældt i en lille potte, med noget elendig jord. Da der er strenge krav til import af "jord" mht skadedyr, bruger mange en "ren" jord der ikke indeholder noget som helst form for gødning eller organisk materiale.

Så hvis du køber en bonsai i en forretning, gælder det om at, så snart du kommer hjem at give den noget nyt jord... du vasker roden under en vandslange(brug en pind til at kratte med) så du får alt den dårlige jord af og erstatter den, med god dansk pottemuld. Så har den en chance måske  men husk at tjekke om træet kan tåle det danske klima eller om den hører til i vindueskarmen...  

 

Alle mine træer er danske træer (bøg, eg, taks, enebær, fyr og lærk) og de står ude hele året. Det stiller store krav til pasning, både om sommeren (de skal vandes hver dag, nogle gange 2 gange om dagen) men sandelig også om vinteren hvor en frostvind kan udtørre dem gevaldigt.

  Det kræver en del at sætte sig ind i de forskellige træers væksbetingelser, men skulle jeg give dig et begyndertip, ville det være at starte med taks og leguster. De er meget taknemmelige og skyder fra den bare stamme, så du kan næsten ikke klippe forkert.

Gå en tur i planteskolen og se om du kan finde gamle planter i et hjørne der ikke er blevet solgt som er krogede og skæve.. de er somregl til at købe for en slik. eller kik dig om hvor du bor, skal nogen have revet en gammel hæk op er det igen muligt at redde sig nogle planter med en god tyk stamme, for en flaske rødvin eller en pilsner.

Men bonsai er først og fremmest et tålmodigheds arbejde, og naturen lader sig ikke forcere 

Jeg har bonsai der har være 15 år undervejs og som stadig er "spæde"...

Bøg der er blevet skåret tilbage i august 2006 efter at den havde groet næsten frit i 6 år..

2008. har udvalgt de "rigtige skud" til at danne en ny krone.(den står stadig i jorden)   
Efterår 2014...stadig lang vej til et "færdigt" træ. 

Forår 2015... vi nærmer os en bonsai...     

Sorry, for at spamme din tråd, men du spurgte selv 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis