Tilslutning af induktionsplade - 16A ?

Jeg har købt en brugt induktionsplade med et almindeligt 230V stik med jord påmonteret.

Men kan det lade sig gøre. Hvis jeg kigger bag på pladen står der 7200W...hvordan kan det hænge sammen med en 10A og 230V?

Jeg har vedhæftet et par billeder nedenfor  

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad du har der er absolut ikke kosher! Der må ikke tilsluttes mere end 2 kW til et Schukostik.
Tilsyneladende er din plade fra Spanien og beregnet til at være fast installeret og forbundet, åbenbart til en 32 A, 230 V enfaset gruppe.
Den slags kendes ikke i DK, og hvis du tilslutter den og der sker noget (brand, f.eks.) kan du roligt regne med at din forsikring ikke dækker.
Ikke alt på eBay er guld...

Bent.

Tror du ikke bare tossen jeg købte den af har lavet noget sjusk?

At der er tale om sjusk/fusk, kan der ikke være tvivl om, men hvis du kikker lidt på ledningerne, vil du se at brun og sort er koblet sammen. Det er blå og hvid også. Jeg vil tro, at du kan redde situationen ved at skille brun og sort og slutte den til hver sin fase. Den blå og hvide slutter du så til nul. Hvis du bruger en 16 A gruppe, skal sikringerne nok holde. Det er ikke ualmindeligt i f.eks Belgien, at tilslutte et komfur til 230 V, det kører fint. Sikringerne til komfuret er bare større. At komfuret er lavet i Spanien er ikke mærkeligt, Siemens får også lavet deres ting, hvor det er billigst. Men et komfur tilsluttet med et dansk 230 v stik, har jeg dog ikke set endnu, men jeg har heller ikke set alt.

Jeg har lige set på en hjemmeside fra Siemens, at man kan skille brun og sort ad og tilslutte den til hver sin fase, så skulle det køre.


fase

Det der irriterede var ikke "Made in Spain", men at resten af navnepladen også er på spansk.

Samt angivelsen 230 V, 7200 W helt sikkert ikke dur i nordeuropa
Plus at etiketten (den på kablet) tydeligt viser en kobling der ikke går i DK.
Fabrins forslag om at dele op på to faser er ikke tosset, det kunne virke.

MvH,

Bent.

Det er nu heller ikke måden at regne den ud på bonde_hans. Det er delt på 2 faser med 240 volt på hver fase.
240 x 16 = 3840 og der er så 2 af dem i alt 7680w de kan klare. Og med fuld damp på komfuret 7200w så det skulle kunne gå. Men selv om der er skæv belastning skal sikringer kunne klare noget overbelastning en tid. Smeltesikringer 1,5 x mærkestrøm i en time fra kold tilstand. Og man kan næsten ikke forestille sig nogen kan holde fuld damp i en time. Så Fabrin har ret (som sædvanlig)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis