Garageport - billigst

Hej alle

 

Jeg har en garage som jeg har fået fikset lidt op. MEN jeg står nu og skal have sat en port i her op til vinteren.

Hvordan gør jeg det aller billigst?
Jeg har kigget på div. ledhejse porte men de er hamrende dyre, selv som brugte. (7000+)

Så jeg er nok ude i noget hjemmebygget træport til at skyde til siden, eller har i bedre ideer til så få penge som muligt? Kan man lave en vippeport eller noget ala hejseport selv? (Jeg har fingrene godt skruet på, men er ikke port montør)

Hullet er ca. 3 meter bredt og 2.5 højt. Det er pointen der skal stå en autolift inde bag, så porten skal helst ikke alt for langt ind bagud, hvis det giver mening,

pfh. tak!  


- Mvh. Carsten
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har plads til siderne er det billigste klart at du laver to porte der kan rulle til hver sin side.
Men det kræver jo at der er den fornødne bredde til de kan være der (kan køre forbi ydermuren, men er ikke så smart...)
Da din bredde på porthullet er 3 meter vil mindst 1,5 meter på hver side være passende.
Du kan enten finde nogle brugte skyde/rulle porte eller opbygge dem selv af en ramme af reglar monteret med enten høvlede brædder med fer og not, eller en pladeløsning.
En plade / port side er optimalt da det jo ikke giver samlinger.

Ikke en standard plade, men enten noget du skaffer hjem gennem tømmerhandlen eller måske direkte fra fx Hem plade opskæring, der ligger tæt på Skive.

http://www.hemgroup.dk/

MVH Njord

MVH Njord
Den løsning kan også laves med en port der kun går til den ene side, hvis det der pladsen er. Du skal have en rulle eller lignende uden for ved bagenden af porten NÅR den er lukket. Så holder den porten inde både ved lukket og åben tilstand. Det er vigtigt så vinden ikke løfter den ud fra væggen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det virker til at være en god løsning. Hvor får man sådan en skinne og hjul det hele kan rulle på?
Porten kan jeg selv lave, det er et mindre problem, men selve skinnen og hjulene i skinnen skal jeg have fundet.

- Mvh. Carsten
Skinne løsningen kan laves på flere måder.

Den helt simple er et stykke fladjern rejst på højkant hvor den holdes ude fra vægen med nogle rørstumper og ellers blot er boltet op på vægen.
Herpå kan et simpelt plast hjul (med et passende spor) rulle med porten ophængt i et stykke fladjern.
Fladjerns bøjlen er typisk bukket rund i toppen så hjulet holdes med en gennemgående bolt som aksel.

Den lidt mere moderne og bedre rullende løsning er at anvende et profil beregnet til denne type porte med tilhørende vogne hvor i portene ophænges.
Her er et link, men der findes masser af forskellige, og sikker også brugte: http://www.p-lindberg.dk/vaerksted/ball-tik-portbeslag

MVH Njord


MVH Njord
Annonce
Mener nu også at ha' set at Harald Nyborg har den slags beslag.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg kan ikke lige finde dem ved harald, men svalk har lavet nogle der sælges vidt og bredt.. til 1500 + 1000 pr. sæt :s så små 5000 for to skydeporte. (altså bare for rullebeslagene, så er der en vindstopper og selve portene ved siden af)

jeg anede ikke det var så dyrt at lave en port.

- Mvh. Carsten
Det er da noget man fra tid til anden kan finde hos nedbrydere, skrot handlere osv.
Måske nok lettest med den første lidt simple udførelse.
Og her vil du kunne nøjes med få hundrede kroner for beslagene, så kommer det det koster med port, evt vindstopper osv ved siden af.
Denne type er den billige, men måske du skal have en anden størrelse, plus tilkørende fladjern til køre skinne:
http://www.traelastogbyggemarked.dk/byggematerialer/dorbeslag/skydeport-tilbehor/pn-portrulle2012-10-25-03-16-08980971023-detaljer

MVH Njord

MVH Njord

Et stykke fladjern evt galv. til skinne der passer til rullerne på højkant og få boltet et par stop på, en' i hver ende, så skal du ikke svejse.

Og 2 stk. fladjern ombøjet så der bliver plads til rullerne, og lange stykker nedaf til at bolte på porten, huller til bolte afstands stykker så du får skinnen ud fra væggen, bolt det hele på.

PN beslag ruller ser fornuftige ud, er dog lidt i tvivl om det stykke der skal gøres fast på porten er langt nok.

Og endelig et par bøjler i begge yderstillinge til at hindre porten i at vippe ud fra huset.

Materialerne kan ikke være det som vælter budgettet.

Ta' en snak med smeden om dit projekt, han kan hurtigt give dig en pris på dette, om viljen ellers er til stede.

Port:

Nogle reglar/lægter og plader, plader fås i 122o x 2440 mm i den tykkelse du ønsker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det var noget billigere. Port har jeg sådan styr på at få skruet sammen til få penge, incl. isolering dertil, men det fladjern du snakker om, skal der ikke bøjes en kant? (jeg har ikke jern bearbejdningsværktøj til rådighed) eller kan det køre på et helt alm. stykke fladt jern uden at hoppe af?

- Mvh. Carsten
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis