Garageport - billigst

Hej alle

 

Jeg har en garage som jeg har fået fikset lidt op. MEN jeg står nu og skal have sat en port i her op til vinteren.

Hvordan gør jeg det aller billigst?
Jeg har kigget på div. ledhejse porte men de er hamrende dyre, selv som brugte. (7000+)

Så jeg er nok ude i noget hjemmebygget træport til at skyde til siden, eller har i bedre ideer til så få penge som muligt? Kan man lave en vippeport eller noget ala hejseport selv? (Jeg har fingrene godt skruet på, men er ikke port montør)

Hullet er ca. 3 meter bredt og 2.5 højt. Det er pointen der skal stå en autolift inde bag, så porten skal helst ikke alt for langt ind bagud, hvis det giver mening,

pfh. tak!  


- Mvh. Carsten
Hej alle   Jeg har en garage som jeg har fået... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fladjernet monteres enklest ved at du har et stykke i fuld bredde (gerne galvaniseret) det monterer du ret enkelt ved at bore gennemgående huller og placere et stykke rør mellem husgavl og skinne og en passende mængde gennemgående bolte (evt gevindjern med bolte på begge sider). Det er så selve skinnen (fladjernet på højkant) der er monteret. Rullerne med beslagene hænger oven på dette og ruller på fladjernets overside.
Som ende stop har du blot en gennemgående bolt der forhindrer at de ruller ud over enderne.

Så alt du skal bruge med færdige hænge beslag er i enkleste udgave et elektrisk bor m et bor i en passende størrelse, og en nedstryger til at korte røret op med, eller købe det i passende dimensioner, fx galvaniserede rør muffer, eller nippelrør der dog ruster i de skårne gevind....

Så det er sikkert grej du allerede har i værktøjskassen :-)

MVH Njord

MVH Njord

Hej Carsten

Selv tak det er jo hele ideen' med LDS, vi hjælper hinanden så godt vi kan, og efter bedste evne.

Har fået meget hjælp på LDS, og en lille smule godmodig drilleri af og til, ikke ukonstruktiv kritik, det befordrer ikke for omgangs tonen her som er ret sober.

Det mener jeg du får smeden til at bukke så der bliver plads til rullerne, han har helt sikkert grejet til at bøje, det skal jo ikke nødvendigvis være vinkelret men gerne rundt, så der netop er plads til rulle og en spændskive på her side for at få lidt frigang.

Endestop:

Kan smeden også lave ret nemt om du ikke selv har et svejser.

For enden af skinnen kan du bolte en lodret/vinkelret stykke fladjern og lave et stykke fladjern du bolter/svejser på indersiden.

Du kan om du vil ofre nogle rustfrie bolte, så undgår du for meget grim anløbning.

Rustfri bolte/skruer kan du få ved Biger A handel om du Googler finder du han side/priser. (har handlet med ham har dog ingen interesser heri skal ligee tilføjes)

Hoppe af:

Et ? om hvordan dine ruller ser ud, der skal jo være en vis dybde i selve rillen der sikkert er støbt eller drejet ud af en nylon rundel.

Lad os endelig se/høre hvordan det gik/går gerne med fotos ikke?

Brug evt. Gallariet med  fotos og gerne kommentarer. 

Vi er Så nysgerrige og vil så gerne lære, ikke så dumt vel?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Sørg for at dine hænge beslag er kraftige nok til din port.
Og dimensioner så fladjernet derefter. Plus antal og størrelse af bolte osv der holder det hele svævende.
Du skal nok lige have nogle lukke beslag så du kan aflåse porten, og et bundstyr der laves som en nedstøbt skinne og U jern på portenes underside, så de styres.
Kan også laves på mange andre måder, afhængig af terræn og behov.

MVH Njord :-)


MVH Njord
Jeg skal gerne se om jeg kan undgå at gøre noget i gulvet da der er en opkørselsrampe til biler nemlig.
Kan man lave det sådan at styret er "til siden" for selve portåbningen? (hvis det giver mening?) sådan at den kører i styret når man trækker den til side, men egentlig er næsten fri at styret når porten er lukket?

Lukkebeslag var en ret god idé Jeg tænkte egentlig bare på en hængelås da min plan er at jeg vil have en rigtig rulleport i når jeg får råd, men lige pt. er økonomien ikke helt klar til netop det. (de er voldsomt dyre)

- Mvh. Carsten
Annonce

Du kan montere et par ruller ude ved yderstolperne på porten.
De skal blot placeres så de altid er i indgreb på porten både når den er åben og lukket.
Så undgår du den "klaprer" plus du mindsker risikoen for indbrud.. ellers vil man let kunne vippe bunden af porten ud og komme ind den vej..
En enkelt stykke fladjern der er bukket i vinkel så det også skrues på portens inderside og et passende hul til en god kraftig hængelås er en god læsning.
Her kan du med fordel stemme den ind i forkanten af portene så portene lukker helt tæt op mod hinanden.
Skruehuller på portens inderside og kant er det sikreste på beslaget. Så bliver den sværest at bryde op.... Husk gode lange skruer og undersænkede hoveder så portene lukker helt tæt.

MVH Njord. :-)


MVH Njord
Det tager jeg med mig! Det er super fedt du gider hjælpe Jeg er sikker på det nok skal blive godt.

- Mvh. Carsten
Ja bare klø på Go' arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis du så smider et par billeder i tråden når du er kommet i gang, så er der andre der senere kan få glæde af projektet og dine erfaringer :-)

her på LDS hjælper vi jo netop hinanden..... Nogen af os har været med i mange år.... mere eller mindre aktivt...

MVH Njord

MVH Njord
Jeg skal se om ikke jeg kan få nosset mig sammen til at tage nogle billeder Nu skal jeg lige have delene og i gang

- Mvh. Carsten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis