Indregulering gulvvarme

Hej,

Jeg har lidt problemer med mit gulvvarme system - wawin midishunt. Der er 2 kredse  på hver 80 m. i stue så er der  30 m. i gang og 35 m. på badeværelse.

Det var meningen at alle ventiler efter indregulering skulle stå fuldt åbne og temperaturen så udelukkende skulle styres med blandetermostaten og evt. pumpehastighed. Det virker også fint - bortset fra badeværelset hvis renovering ligger 10 år tidligere, der er knap så tyk gulvflamingo anvendt plus at rummet er mod nord og der er ingen lysindfald og solopvarmning. Dette rum er det ikke nemt at få nok varme i. Da jeg lavede gulvvarme satte jeg rørisolering på fremløbsenden af gulvvarmeslangen, som jo ellers går gennnem stuegulvet, for at undgå unødig opvarmning af dette om sommeren. Ved ikke om det spiller ind også. Min fremløbstemp. er pt. 25°. Forskel mellem badeværelse og andre rum er 3°

1:    Mit spørgsmål er om jeg ved hjælp af indreguleringen kan forfordele badeværelset så dette gulv får forholdsvis mere varmetilførsel end de andre kredse ?

2:    Eller er måden bare at hæve fremløbstemperaturen på gulvvarmeshunten og så lukke lidt på de andre kredses ventiler ?

3:    Hvilken reguleringsventil med skala kan der sættes på når det bare er manuel styring?

Måske nogen har den rette løsning da badeværelset jo rigtig gerne skulle være det luneste rum i huset.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop noget lignende, og fordelingen bliver reguleret på retur ventiler på shunten. Fremløbs temperatur bliver så hævet i løbet af vinteren. Men der er planer om et par rum mere, så bliver det med termostater i hvert rum og de styrer så telestater på shunten. Men hvis du ikke har det, er det kun at skrue ned i små ryk for de andre rum, med en dags mellemrum. Så bliver der mere tryk til badeværelse. Og når du fryser lidt overalt er du ved at være der. Så er det bare at hæve fremløbstemperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Først af alt skal du finde ud af, om der overhovedet er flow i badeværelset. det gør du ved at lukke de andre og se om der kan komme varmt vand ud på returen.

Dernæst skal du have et justeringsskema fra Wavin. Her kan du se, hvor meget de enkelte kredse skal være lukket op. I udgangspunktet skal den/de længste kredse være helt åbne og de korte reducerede, men hvis der er meget modstand i den kortere badeværelseskreds skal den åbnes lidt mere. På den måde skulle du gerne få ens returtemperatur i alle kredsene. Skal badeværelset have lidt mere varme, så skal der åbnes en sjat mere.

Det er det nemmeste at have med at gøre, hvis din cirkulationspumpe kører med konstant tryk. Så sætter den selv farten op eller ned afhængig af, hvor mange kredse der er åbne. På den måde får du ikke vandet til at pladre afsted med dårlig afkøling til følge, når der kun er få kredse åbne.

Du får en bedre økonomi og komfort ved at bruge en udekompensering, der regulerer fremløbstemperaturen efter udetemperaturen , og dermed efter varmebehovet i huset. På mit anlæg, som er en varmepumpe, men det er i princippet det samme, er alle telestater altid åbne og al regulering sker ved at ændre på fremløbstemperaturen. Det giver en fin styring, når det er reguleret ind. Ikke mindst i tung gulvvarme, hvor en rumtermostat ikke er nogen god løsning, da der er en enorm træghed i opvarmningen af den meget store mængde beton.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har prøvet at lade badeværelses indregulering være helt åben og og de andre neddroslede. Der er stadigvæk 2-3° varmere de andre steder, så jeg prøver at hive ventilen op og tjekke evt. skifte den med en anden jeg har ekstra siddende på fordelerrøret.
Og hvis ikke det virker, så bagefter lukke helt for de andre, og så se om du kan få varme i badeværelse. Åbne de andre lidt til små rum og noget mere til de lange rør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis