Rep af mur

Hej.

 

Jeg skal lave en rep. af en pudset mur. Hvad skal jeg bruge, og hvordan skal jeg bære mig an?

Håber i kan hjælpe

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok blande strandmørtel og cement 1:12.

Så vander du lidt.. du kan med fordel bruge en forstøver hvis du har det. Murværket skal ikke være vådt, men sådan at det ikke suger vandet ud af mørtlen med det samme.

Så tager du din murerske og trykker mørtlen fast. Træk det plan med væggen med lille trækbræt, en lige liste eller hvad du nu har. Lad det sidde til det har sat sig lidt og kør med pudsbræt. Når det er fingertørt kan du evt. filse det lidt med filsebræt for at få en pænere overflade.
Til sådan en lille rep, ville jeg nok ty til noget a la det her:
https://eshop.silvan.dk/vare/weber-toer-pudsemoertel-2
Hej.
Rep. af indvendig puds:

1. Tapet, filt eller væv fjernes ca 3 cm fra rep. hullet. Dette vil gøre, at den nye puds kan komme i plan med det gamle puds. Dette fjernes, skæres først løs med en hobbykniv i vinkel og lige streger, det vil give et bedre resultat i sidste ende. Rep. hullet renses med børste for snavs.

2. Rep. hullet forvandes til væggen bliver fugtig og ikke våd. Det samme gælder den blotlagte puds der er kommet frem efter man fjernede nået af overfladen fra punkt 1.

3. Der skal udføres et bindelag mellem væg og puds for at få den optimale vedhæftning. Her kan der bruges en tyndflydene fliseklæb som pensles på i et tykt heltdækkende lag Også lang eksisterende pudskant, men ikke på det blotlagte der fremtræder i planet.

4. Der pudses med en svag KC mørtel med et blandingsforhold imellem 1/15 - 1/19. Cement/bakkemørtel. Der kan også anvendes en tørmørtel 50/50/700 der kun skal tilsættes vand, men denne mørtel vil være uegnet at anvende til porebetob/gasbeton.. Rep. hullet sættes ud og skal tørre til den er fingertør. Så man kan trykke let med en finger. Ved mindre huller, som dette, kan pudsen rettes af og pudses med et lille trekantspudsebrædt. Ved størrer rep. anvendes retholdt og pudsebræt . Pudsebrædtet køres i cirkler fra blotlangt eks. puds hele vejen rundt og ind mod midten. Der skal eventuelt udsættes ekstra mørtel, hvis der opstår huller. Disse må ikke bare trykkes væk med pudsebrættet, da der kan opstå lunker.

5. Imellem den nye puds og den eksisterende skrabes der med en fugeske, så man er sikker på at disse bliver plane med hinanden. Der pudses efter igen og der kan nu køres over med en fugtig svamp ved samlingerne.

6. Husk altid rengøring rundt om rep. hullet. Der bruges en fugtig svamp så alle rester og slør fra mørtelen forsvinder. Svampen dybbes i vand hyppigt og vrides.

7. Punkt 2 til 5 udføres vådt i vådt. Dette betyder at ingen af disse udførelser må nå at tørrer før næste lag er påført. Rengøring sker lige efter færdiggørelse af pudsningen af rep. hulet.

8. Den nye puds skal nu tørrer til den bliver lys. Ca. 2 dage.

9. Der kan nu klæbbes tapet, filt eller væv og males efter dette er tørret op. Dette vil give en pæn finish, da man i punkt 1 skar pæne, lige, retvinklede linjer til at følge efter. Samt at man har tilbagetrukket den nye puds til den gamle. Der kan også sandspartles så man kommer i niveau med malingen og der kan males med en struktur maling.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Mange tak for svarene - super detaljeret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også