Kan man selv skifte væksleren.

Hej VVS eksperter. Jeg har sådan er anlæg som på billedet her. Mit spørgsmål er: kan jeg selv skifte væksleren. Skal der special værktøj til, det er vel bare 4 ind/udgange der skal monteres igen. Jeg har afkalket det med mit eget afkalkningssystem et par gange, men det holder kun 3 år så er den stoppet igen, eksperterne her siger også at man afkalker ikke denne type, den udskifter man. Så jeg kommer jo ikke i bund i kalken. Syntes at have hørt noget om lim. osv. men alt kan vel købes på nettet. Jeg ved bare ikke hvad det hedder. Den hedder Termix VVX, den er afbilledet. Hvis man køber et nyt anlæg, er der så en std. på nogen måde for tilslutningerne på sådan et system. Er tilslutninger det samme, har de samme afstand eller skal den lille rørsmed igang med tommelstokken.

 

 


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at se på dit billede, om veksleren forsyner med både varmt vand og centralvarme. Du skriver, at du afkalker din veksler hvert 3. år. Det er ikke unormalt for en gennemstrømnings varmeveksler til varmt vand, og du ændrer det ikke ved at skifte veksleren. Selvfølgelig afkalker man den i stedet for at udskifte den.

fase

I det sogn, hvor jeg bor, afkalker VVS eren altså varmeveksleren til det varme vand (gennemstrømnings veksler). Jeg ville føle mig meget misinformeret, hvis jeg havde fået den besked, at man ikke afkalkede/udsyrede gennemstrømnings veksleren. Jeg kender flere som får det gjort med mellemrum.

Jeg er i mine svar gået ud fra, at det drejer sig om vameveksleren til det varme vand,

 


fase
Jeg har en veksler nøjagtig som din . med 4 tilslutninger naturligvis. Den er kun til varmt vand. Den har siddet i 25 år uden at være rørt, men det kommer jo an på vandets hårdhed, som Fabrin antyder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Peter skriver, at hans veksler er både til varme og varmt vand, med kun 4 tilslutninger. Det kan jeg ikke få til at passe, så der er nok, som elmand skriver, kun til varmt vand. Men desuagtet ville jeg få den afkalket. En ny koster vel i omegnen af 6000 kr.

Jeg kan se, at du har afkalket din veksler i 2009. Kunne du ikke gøre det igen eller vil du hellere have en ny?

Ret beset er det aut. arbejde at udskifte den, men du kan vel se hvordan den er skruet sammen.


fase
Annonce
Jeg Kender ikke teknikken 100% i det jeg har forklaret. Jeg får varmt vand fra den og jeg får varme til gulvarmen fra den. Om der er 3 eller 4 5 eller 8 ind/udgange kan jeg huske, men den der interesserer mig er koldt vand ind og retur.
Billedet er fra google/DBA, en eller anden person der ville sælge et brugt system. Ja jeg gjorde det i 2009 med cirkulerende afkalker. Mit eget system med noget have slange, en spand, og en pumpe til boremaskinen. Dette imens den er monteret i systemet. Men det er lidt noget øv. Det er i starten, hvor der næsten ikke er hul igennem mit system der er noget møg, når først de første ca. 20% kalk er sluppet så går det fint, der kommer for meget tryk på slangen, og de vil ikke holde sammen.
Ja, jeg bor i Roskilde, vi har virkelig meget kalk i vandet. Systes et eller andet sted vi burde på finansloven, med tilskud til WC rens, nye varmelegmær til vaskemaskiner, blandingsbatterier osv.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Jo der er tilskud til udkantsdanmark så skal vi endvidere have tilskud til afkalkdanmark

Men for at komme tilbage til spørgsmål, Så køb en ny magen til. Noget pakgarn og paksalve så kan den skiftes.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis