Fjernvarme rør fra pillefyr eller luft til luft varmepume - Opvarmet skur 30m2

Hej

Jeg er ved at færdiggøre soklen på mit skur, og til at starte med ville jeg have el varme og bruge en luft til luft varmepumpe, men da jeg har et pillefyr har jeg tænkt på en anden løsning.

Valg 1. Er luft til luft men da jeg også skal have fryser, vaskemaskine og tørretumbler derud bliver er jeg nærmest nød til at trække noget mere el derud end bare kraft og el til lys, el paneler vil gøre det endnu mere problematisk.

Jeg har fået opsat en ny tavle i huset og har plads til disse (ekstra kraft og 1fase), eller er en ny tavle til skuret bedre så dette kan køre uafhængig af huset, men hvordan gør man dette efter måleren?.

Valg 2: Jeg har en Scotte med en 10kw kedel, her har jeg så kigget på noget fjernvarme slange. Men da jeg har målt efter skal jeg bruge 25-30 meter som skal ned i jorden, afslutninger og rørføring og radiator(e), og der løber prisen rimelig løbsk når jeg kun skal opvarme skuret og have 1 til 2 radiatore op.

Det er især fjernvarme røret der er pisdyrt, godt 3200 pr 10 meter hos hedestoker og længder over 20 meter finder man ikke på dba..

Luft til luft i et skur virker meget som et komfort valg og lidt overkill til et skur/værksted, og havde afskrevet valg 1 pga jeg havde mit fyr, men prisen bliver nok lidt højere og noget mere arbejde hvis det skal tilkobles denne ..

Hvad gør den kloge og hvad gør jeg her?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
VVS-Grossisten har dem til 215kr af meter i nogle 2x25 rør.
Vaskemaskine og tørretumbler kan sagtens køre på 1 stk 3 pol 16A sikringsgruppe. Lys med fryser kan sagtens køre på en 1 pol 10A eller 13A gruppe. Begge grupper kan nemt trække en elradiator ud over det. Så hvis ikke dit skur er helt vildt stor eller uisoleret så skal der kun 1 lys og 1 kraft kabel derud. Er det kun til at holde det frostfrit, kan det sagtens gå økonomisk. Fryser tilfører jo også lidt "gratis" varme

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Kent A på 04-10-2015 20:52
VVS-Grossisten har dem til 215kr af meter i nogle 2x25 rør.

Det er da lige en 100 mand mindre, men tror jeg dropper det og går over i el da det mest er et bliver et redskabsrum/vaskerum og ikke en opvarmet mancave hvor jeg kan sidde i t-shirt og gemme mig..

 

 

Skrevet af ev elmand på 04-10-2015 21:13
Vaskemaskine og tørretumbler kan sagtens køre på 1 stk 3 pol 16A sikringsgruppe. Lys med fryser kan sagtens køre på en 1 pol 10A eller 13A gruppe. Begge grupper kan nemt trække en elradiator ud over det. Så hvis ikke dit skur er helt vildt stor eller uisoleret så skal der kun 1 lys og 1 kraft kabel derud. Er det kun til at holde det frostfrit, kan det sagtens gå økonomisk. Fryser tilfører jo også lidt "gratis" varme

Blev foreslået at benytte et par 1800w til at varme rummet op, og luft til luft er jo trods alt overkill til et sådan rum som mest skal bruges nyttigt, men jeg ville sku gerne have en sådan men en god luft til luft enhed løber jo et godt stykke over 12k mindst..

Går lidt og overvejer om jeg burde trække 2*13A via et 5 leder og kraft, så der kunne være plads til 2 stk 1800w skulle man benytte det som værksted under hårde vintre, rummet bliver 30m2 med 150-200mm i væggene og 260mm i loftet..

 

 

2 x 1800 w er skudt alt for højt . I gamle dage med dårligere isolering end din, havde man en tommelfingerregel der sagde 50 - 100 w / m2 til fuld opvarmning. Du behøver ikke mere end max 1000 w til at holde det frostfrit. Skal du have 20 grader ved minus 30 uden for skal der mere til. Men det har vi 2-3 dage hver 25. år. Så den situation er det tåbeligt at kalkulere med. Hvis du en enkelt gang skal bruge det vil en varmeblæser sagtens kunne hjælpe kortvarigt. Så 1 stk 1000 w på kraftinst. sammen med vaskem. + tørre t. (1 fase/sikr til hver del)

Så kan lysgruppen let klare resten.

Du skal have 1 stk 5 x 2,5 mm2   plus en 3 x 1,5 mm2 (måske 5 x 1,5mm2 hvis der skal noget tænding af udv. lys indefra-


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 04-10-2015 23:16

2 x 1800 w er skudt alt for højt . I gamle dage med dårligere isolering end din, havde man en tommelfingerregel der sagde 50 - 100 w / m2 til fuld opvarmning. Du behøver ikke mere end max 1000 w til at holde det frostfrit. Skal du have 20 grader ved minus 30 uden for skal der mere til. Men det har vi 2-3 dage hver 25. år. Så den situation er det tåbeligt at kalkulere med. Hvis du en enkelt gang skal bruge det vil en varmeblæser sagtens kunne hjælpe kortvarigt. Så 1 stk 1000 w på kraftinst. sammen med vaskem. + tørre t. (1 fase/sikr til hver del)

Så kan lysgruppen let klare resten.

Du skal have 1 stk 5 x 2,5 mm2   plus en 3 x 1,5 mm2 (måske 5 x 1,5mm2 hvis der skal noget tænding af udv. lys indefra-

Well godt jeg ikke behøver at overdimensionere min el installation mere en højest nødvendig så, og tommelreglen er fin at vide og spare mig en del bekymringer og arbejde..

5*1,5mm2 var for at trække 2 faser gennem samme kabel, hvilket jo godt nok ikke er fornuftig el-skik..

Jeg nøjes med noget 5*2,5 og 3*1,5, men ville godt have et ekstra panel på 1000-1200W som tilskud så man kunne få lidt sved på panden om vinteren hvis man havde lyst, og begge grupper bliver kun tilknyttet skuret..

5*1,5 skal jeg også bruge til mine lampesteder, og det har jeg masser af..

 

 

Du trækker jo 3 faser i din 5 x2,5 mm2 det er jo kun 1 gruppe, så det har du vist misforstået. Den 5 x 1,5 mm2 er som jeg skrev, kunne være hvis du skal have en kontakt ved dit hus til at tænde lys ved skur. Det skal naturligvis være samme gruppe. Hvis du tilslutter din 5 x 1,5 mm2 til en 3 pol gruppe er det ganske almindeligt at have 3 faser i samme kabel.
Lampesteder kræve normalt ikke det store hvis du vælger lamper lidt fornuftigt.(ikke mange 1000w halogen)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis