Tips til skur byggeri, som gerne skulle holdes frostfrit.

Jeg er igang med at renovere et skur, som jeg gerne vil holde frostfrit. Hele konstruktionen er i træ og vægge + loft er blevet efterisoleret med 200 mm, i gulvet kan der komme 220 mm flamingo isolering.

Jeg tænkte måske der var nogle af jer som have nogle tips:

Hvad tænker I med opvarmning, skuret er cirka 12,5 kvm og jeg havde påtænkt en selvregulrende olie radiator, den er dog ret dyr i drift, så erder andet jeg burde have i tankerne?

Mht. udluftning, ville jeg installere en badeværelsesventilator med automatisk fugt og bevægelsessensor, kan den godt klare opgaven, eller skal man have fat i noget andet, når det drejer sig om den type konstruktion?

Jeg havde påtænkt at der skulle dampspærre hele vejen rundt fordi rummet holdes opvarmet, men har læst nogle steder at dampspærren i denne type konstruktioner kan være uhensigtsmæssig, pga fare for kondensering på den "forkerte" side af spærren, hvad er jeres vurdering af dette?

Jeg er især nervøs for, at jeg måske om nogle år ikke ønsker den økonomiske udgift ved at holde det opvarmet, og at jeg så står med et skur der konstant kondenserer indvendigt pga. dampspærren.

Hvad med gulvet, jeg har ikke mulighed for at sætte en fugtspærre ved terræn, da jeg så skal rive alle eksisterende spær etc. op, på den anden side vil jeg gerne undgå at alt den opstigende fugt fra jorden går i skuret. Jeg tænker dog ikke at jeg må sætte en dampspærre i gulvet, da alt den opstigende fugt vil blive lukket inde i mine spær... eller hvad? og er der andet jeg kunne gøre? Hvad med de 220 mm flamingo isolering, holder de på nogen måde fugten ude?


Ved godt det er lidt i øst og vest, men jeg håber nogle af jer kan give lidt input. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har et lignede skur, der er isoleret med 200mm i væge og loft, i gulvet er der 275mm.
Jeg har dampspærre hele vejen rundt, og en fugtspærre i gulvet, så rummet er helt tæt, uden udluftning.
Når rummet er helt tæt er der ingen grund til at have udluftning, så bliver luftfugtigheden aldrig lavere end udenfor.
Jeg har en lille affugter fra Harald Nyborg, den køre næsten aldrig, og udskiller kun 1-2 liter om året.
Jeg har en olieradiator, som frostsikring den står på ca 8 grader.
Jeg har ikke målt hvad den bruger af strøm, men det har ikke givet et mærkbart større elforbrug.

Jeg har købt sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/p6948/heatmax-el-panel-2000w
Der kan laves ugeprogrammer og frostskiring ved den temperatur man ønsker
Hvis du ikke isolerer gulvet, vil du få glæde af den naturlige jordvarme. Jeg har flere garager og rum uden isolering i gulvet, hvor jeg ikke oplever frost inden døre uden brug af varmetilførsel.
Jeg har alle steder lagt plastic under betonen og har absolut ingen fugtproblemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis