Støttemur - har nok dummet mig...

Hej med jer

Jeg har været ved at støbe fundament til støttemur og har vist dummet mig dobbelt.

Jeg fravalgte i sidste øjeblik støbemix og valgt i stedet at anvende støbesand, hvilket jeg synes var ret smart da det for mig at se var lettere at arbejde med. Jeg fastholdte dog blandingsforholdet som var det støbemix, altså 1:7. Jeg har først nu tænkt over at det jo giver en svagere blanding da fraværet af sten jongiver en markant større mængde sand at mætte. Er der chance for at blandingsforholdet er tilstrækkeligt eller er vi stensikkert ude i en ommer?

Jeg har også læst mig frem til at der kan undværes vand i denne periode og har blot blandet det tørt op. Vil herefter lade jorden opfugte. Har dog vandet let. Både før og efter udstøbning. Er det også en ommer eller vil det i rette blaningsforhold kunne lade sig gøre ift en støttemur.

Har jeg som relativt uerfaren gør det selv'er her fået mig en dureløbt lærestreg eller tror I det kan gå an? Jeg støbte ca. Kl 14 og er i tvivl om hvor lang tid der skal gå før jeg kan evaluere på om det hærder fint.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du støber næsten tørt, kommer hærdning ikke før der trænger vand ind fra jorden eller regn. Men du har ret i at stenene i næsten ikke tæller med i blandingsforhold. Når man støber sokkel kan man udmærket bruge grus med stenstørrelse 20-40mm at blande i støbemix uden at øge cement mængden. Så får man næsten dobbelt mængde for de samme penge til cement. Men jeg forstår ikke lige hvordan det kan være nemmere !
Når alt det er sagt, er det jo ikke et hus eller en bro du støber til. Prøv om en uge om du kan "grave det op" med en spade, det tror jeg ikke du kan, så skal det nok blive stærk nok.
I forbindelse med arbejdet støber jeg lige nu nogle galv. stolper ned. Det blandes ca: 12:1 med støbemix. og manuelt med skovl i trillebør. Det bliver ganske udmærket


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis