Udluftning af kølesystem Citroën XSARA

Hej alle

Spørgsmål til Citroën XSARA 2,0 Innovation weekend (stationcar) - årgang 1998/99

Motorkode: VF7 N2RFVF

Slangen i bund af køler sprang af pga defekt låsefjeder. Ny er isat og køler fyldt op med 5L men trods motortemperatur på ca 100 er kølevæske stadig pivkoldt, altså ingen cirkulation.

Efter sigende er der 2 udluftningsventiler/skruer

1. ved termostathus som jeg har fundet i højre side af motorblok

2. skulle sidde bag motor lidt til venstre - den kan jeg så ikke finde (har ikke været under vogn)

Når jeg løsner for skrue 1 med motor kørende suser der ganske korrekt først luft ud og senere damp ud af det lille hul men kølervæske er stadig koldt og efter en tid banker temperaturen i top

Nogen der kan hjælpe - gerne med et par billeder.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altid lufte udn med stående motor !!!! - der er en luftskrue til ved den ene slange ved varmeapp. !!!

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn
Tak for svar. Har prøvet med motor kørende og luft og senere damp "fiser" ud af udluftning 1 ved termostathus. Kan bare ikke finde placeringen af nr 2. Er jeg stjerneblind ?

Kan dog se, at der i venstre siden på ramme til kabine side er monteret "noget" der tilsyneladende er til klimaanlæg. Der er tilsluttet 2 rør (ikke slanger) midtpå - i venstre side noget der ligner en ventil og i højre side en umbraco-skrue. Er det den ?

Håber du/I kan hjælpe. Skulle gerne nå på arbejde i morgen uden brug af det offentlige
Når polobjørn skriver >ståenden motor< betyder det motor der ikke kører. Altså fylde vand på køler, og udluft på de højeste punkter. Hvis motor kører flytter du rundt med luften.-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok - hvad ved bønder om gåseleverposteg
Det vil jeg prøve, men skal jo også finde den forb...... udluftningsskrue #2
Nå - fandt endelig #2.
Sad i højre side af bagpladen - ikke i venstre som fortalt og så var den gemt bag noget eftermonteret varmeisolering

Klodser forvognen op i morgen, så luften finder ud. Krydser fingre
Annonce
Det hjalp så nul og en begmand
Klodsede forvogn op (efter råd)
Hældte kølervæske på til det løb ud af udluftning #1 på termostathus.
Lukkede 1 og hældte så mere på til det løb ud af #2 på kabinevarme.
Lukkede nu helt fyldt køler og startede så motor.

Den startede med at gylpe 5-6 L ud af overløb og havde svært ved at starte.
Efter 8-10 forsøg gik den endelig i gang.
Motortemp. steg til 80 grader men nul varme i kabine.
Standsede motor og åbnede forsigtigt køler. Godt 1 L mere "fes" ud af overløb pga tryk. Kølervæske pivkold.

Det skal tilføjes, at der er eftermonteret en Nissen køler og jeg har ladet mig fortælle at der også sidder en udluftningsskrue her.

Nogen der kan hjælpe med hvad jeg gør galt.
Det bliver nu dag 3 med det offentlige eller 2*1½ time mod 20 min i bil - plz.
Hvis den smider så meget vand ud, tror jeg der er andet galt, eks. en sprungen toppakning.
Er det svært at skifte eller er det "bare" låg af - ny pakning - låg på.
Er blevet lidt nærig med den gamle dyt.
Nej en toppakning er ikke sådan lige at skifte, det er en større operation.
Men nu er det jo heller ikke sikkert det er det der er galt, men når der har været sprungen en kølerslange, er der jo en risiko for at motoren har været varm, hvilket ofte er årsag til en sprungen toppakning.

Prøv at tjek din motorolie, er der vand i olien, så bliver det hvid og mayonnaise agtig. Det er ofte en af symptomerne, ved en sprungen toppakning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis